קצת יותר מיממה לאחר מטח הרקטות מלבנון וההפגזות הארטילריות של צה"ל בתגובה, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נאם לאומה הלבנונית לראשונה מאז שיגור הרקטות לישראל - והזהיר מהמשך התקיפות הישראליות בשטח לבנון.
בנאום שנקבע מראש לרגל ציון יום השנה למלחמת לבנון השנייה אמר הערב (שבת) נסראללה כי האירועים בימים האחרונים הם התפתחות מסוכנת שלא הייתה כבר 15 שנה, והזהיר: "אם התקיפות האוויריות יימשכו, הן יזכו לתגובות בצפון פלסטין הכבושה. התגובה שלנו תהיה בגליל ובגולן הכבוש. תמיד אמרנו שאנחנו לא מחפשים מלחמה ולא רוצים מלחמה, אך אנחנו מוכנים. אנחנו לא חוששים מפניה, מחכים לה בכל יום וגם ננצח בה אינשאללה. הטיפשות הגדולה ביותר של האויב תהיה אם יחליט לצאת למלחמה".
5 צפייה בגלריה
תקיפה ברמת הגולן
תקיפה ברמת הגולן
האזור שאליו שוגרו הרקטות
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ב גבול לבנון אחרי שיגור רקטות של חיזבאללה
כוחות צה"ל ב גבול לבנון אחרי שיגור רקטות של חיזבאללה
כוחות צה"ל בגבול לבנון
(צילום: רויטרס)

המתיחות בצפון - כתבות נוספות

השקט חזר לגבול הצפון: "אנשים ממשיכים להזמין חדרים" מירי "הזדהות" עד למטח של חיזבאללה: כך השתלשלה ההסלמה בגבול הצפון כעס בלבנון על חיזבאללה: "מוביל אותנו אל הלא-נודע" חיזבאללה פרסם תיעוד: כך נראה שיגור מטח הרקטות לישראל מטח הרקטות אתמול מדרום לבנון לאזור הר דב, סמוך למשולש הגבולות עם לבנון וסוריה, היה חריג ביותר בעקבות לקיחת האחריות המהירה של חיזבאללה עליו – שיגור ראשון של ארגון הטרור השיעי לעבר ישראל מאז תום מלחמת לבנון השנייה. מנהיג ארגון הטרור ציין כי "לאט לאט, אירוע אחרי אירוע, ישראל מנסה להשיב את המצב למה שהיה בעבר. מה שקרה לפני כמה ימים הוא חמור מאוד. בערב יום חמישי נורו רקטות לעבר קריית שמונה וישראל הגיבה בירי ארטילרי. לא התערבנו ונתנו לכוחות האחראים לטפל בעניין. עם זאת, לקראת חצות ישראל תקפה אווירית בלבנון. התושבים באזור חשו פחד גדול. ישראל הודיעה שתקפה שטחים פתוחים, וגם אנחנו השתמשנו באותו המונח. לא היה מנוס מקבלת החלטה, לפעול ולהגיב בהתאם".
5 צפייה בגלריה
חסן נסראלה
חסן נסראלה
חסן נסראלה
"כאשר מתרחשים מעשי תוקפנות שדורשים תגובה, אנחנו מתייגים אותם בשני סוגים: אירועים שדורשים תגובה מיידית ואירועים שלא דורשים תגובה מיידית. היבט הזמן הוא משמעותי", פירט נסראללה. "מה שקרה ביום חמישי דרש תגובה מיידית ומהירה - ולכן פנינו לתגובה הזאת. אנחנו בוחנים את העניינים שלנו היטב. הם (ישראל) לא תקפו אזרחים או יעדים שלנו, אלא שטחים פתוחים - וכך גם אנחנו תקפנו שטחים פתוחים. יש שטח פתוח בחוות שבעא, בגולן הכבוש ובצפון הגליל. אנחנו בחרנו את השטח הפתוח בחוות שבעא. זוהי המדרגה הראשונה בה בחרנו. לא תקפנו יעדים צבאיים. בחרנו לפעול בבוקר ולא בלילה. לא רצינו ליצור חשש בקרב האזרחים הישנים. תקפנו ופרסמנו הודעה שמקבלת אחריות באופן רשמי. ההודעה שלנו, כמו התקיפה שלנו, מעבירה מסר ברור לאויב - תקפתם שטח פתוח ואנחנו תקפנו שטח פתוח".
5 צפייה בגלריה
כוחות האו"ם מסיירים בדרום לבנון סמוך לגבול עם ישראל
כוחות האו"ם מסיירים בדרום לבנון סמוך לגבול עם ישראל
כוחות האו"ם מסיירים בגבול בין לבנון לישראל, היום
(צילום: AFP)
עוד ציין כי "זוהי לא משוואה חדשה, אנחנו פועלים לפי משוואות קודמות לשם ההגנה על המדינה שלנו. רצינו להגיד לאויב בשטח שכל תקיפה אווירית בלבנון תזכה לתגובה מוחלטת ובאופן המתאים. אנחנו רוצים להגן על המדינה שלנו". לדבריו, "אנחנו לא נאבד את הישגי המלחמה בכל מחיר. אמרנו בעבר לאויבנו: אל תניחו שההתנגדות בלבנון עסוקה בענייני הפנים: בממשלה, בדלק, בתרופות ועוד. זה לא ישפיע על התגובות שלנו. נכון שהמצב הפנימי בלבנון קשה, אבל ההגנה על לבנון זוהי האחריות שלנו - נגן על ארצנו ועל עמנו. אל תסמכו על הלחצים שמופעלים על הלבנונים ועל סביבת ההתנגדות. יש לאירועים האלה השפעה עלינו בזירה הפוליטית הפנימית, אבל לא על היבט ההגנה על לבנון, הביטחון שלה והריבונות שלה".

נסראללה מנסה למזער נזקים: "מי שפגע באנשינו צריך להישפט"

בניסיון להפחית את הביקורת הקשה על ארגונו אחרי שתושבים דרוזים ניסו לעצור את הרכב עם משגר הרקטות, אמר נסראללה כי הוא נעצב מאוד לגלות שאנשיו צולמו בחזרה משיגור הרקטות. "אם היינו יכולים להגיע לאזור הזה מהכפרים שלנו היינו עושים זאת. חבל שמאשימים אותנו בכך. הרקטות שראיתם על אותו רכב מעידות על המשמעת של אנשי ההתנגדות - הם שיגרו רק 20 כפי שהורו להם.

"חלק מהתושבים הגנו על אנשי ההתנגדות ואני מודה לכל מי שהביע איתנו הזדההות. אנחנו מכירים את התושבים במקום - והם תומכים בהתנגדות. ובכל הנוגע לאלה שפגעו באנשינו, הסיתו למותם והפנו נשק לראשם - עליהם להישפט. כל אותם תושבים נמצאים תחת האיום של האויב הישראלי".

איראן: הוכחנו לבנט שהמשוואה לא השתנתה

מוקדם יותר נפגש מפקד משמרות המהפכה של איראן, חוסיין סלאמי, עם סגן מזכ"ל חיזבאללה, נעים קאסם, המבקר בטהראן לרגל השבעת הנשיא החדש. במהלך הפגישה התייחס סלאמי להתפתחויות האחרונות בגבול ישראל-לבנון ואמר: "הקרקע מוכנה לקריסת הישות הציונית ומספיק שהיא תבצע טעות מסוימת. הצעד האחרון של חיזבאללה בתגובתו לתוקפנות הצבא הציוני הוכיח לראש הממשלה החדש כי משוואת התגובה לא השתנתה".
סלאמי הוסיף לשבח את ארגון הטרור הלבנוני חיזבאללה ואמר כי הוא הכוח שמבטיח את המסוגלות ואת הביטחון של העם הלבנוני. "חיזבאללה נולד והוקם בזירת הג'יהאד, והאויב הציוני מבין היטב את היקף ועומק כוחותיו", ציין. הוא אף הדגיש כי איראן תמשיך לתמוך בחיזבאללה, שלטענתו איננו רק כוח צבאי אלא נדבך בסיסי עבור העם הלבנוני.
5 צפייה בגלריה
נעים קאסם חוסיין סלאמי
נעים קאסם חוסיין סלאמי
חוסיין סלאמי ונעים קאסם
(צילום: AP)
עוד אמר סלאמי כי בישראל מבינים היטב את המציאות, ולדבריו "אם יופעל המנוע של חיזבאללה, יהיה עליהם לברוח מהאדמות הכבושות. אם הם יפעלו - זה יוביל לאפקט דומינו של בריחה שבהמשך יוביל לקריסה של הישות הציונית".
נעים קאסם הודה מצדו על התמיכה של העם האיראני ובמיוחד של משמרות המהפכה לחיזבאללה בלבנון: "למרות הבעיות והניסיונות של האויב ללחוץ על לבנון ולערער את הביטחון של העם, אנחנו מצליחים לשמור על המקום והסביבה שלנו".
בתוך כך, גשש צבאי שהיה בחופשה זיהה הערב חשוד שחצה את הגבול מלבנון לישראל בכפר ג'ורדיח - שהגבול עובר במרכזו לכפר ערב אל-עמאשה - והזעיק כוחות למקום. בדובר צה"ל מסרו כי אין חשש לאירוע ביטחוני, וכי הכוחות שהוזעקו לאזור תחקרו את הלבנוני.
הירי הגיע יממה לאחר שדובר משרד החוץ האיראני הגיב על דבריו של שר הביטחון בני גנץ - שאמר באולפן ynet כי ישראל "מוכנה" לתקיפה צבאית באיראן - והזהיר את ירושלים "לא לבחון" את טהרן. "בהפרה בוטה נוספת של החוק הבינלאומי", צייץ הדובר סעיד חטיבזאדה, "המשטר הישראלי מאיים בבוטות על איראן בפעולה צבאית. התנהגות עוינת שכזו מתאפשרת בגלל התמיכה העיוורת של המערב. אנחנו אומרים זאת בצורה ברורה: כל פעולה טיפשית נגד איראן תיענה בתגובה נחרצת. אל תבחנו אותנו".
פורסם לראשונה: 19:38, 07.08.21