שמונה נרצחים מתחילת השנה, 15 ניסיונות חיסול ותחושה של חוסר אונים: בעיר לוד מתקשים להתאושש מגל האלימות ששוטף את הרחובות. אחרי ששני תושבים נרצחו בטווח של שעות בודדות, החליטו היום (חמישי) מנהיגי הקהילה הערבית בעיר להשבית את העסקים ולקיים הפגנה במחאה על אוזלת היד של הרשויות.
כ-50 תושבים, בהם גם ילדים שלא הלכו למוסדות החינוך, השתתפו בהפגנה ליד התחנה המרכזית בעיר העתיקה. "הנשק מגיע מהגבולות או מבסיסי צה"ל, וזה רק עניין של אכיפה, נמאס לנו, אנחנו רוצים ביטחון", אמר חבר מועצת העיר מוחמד אבו שריקי.
איתן אזברגה, תלמידת כיתה א', ואחותה לורין, שלומדת בגן, באו להפגנה עם אביהן יזיד. השתיים נשאו שלטים שעליהם נכתב "תחזרו לעצמכם". לורין כתבה על שלט: "מי הקורבן הבא?", והאחות איתן אמרה: "יש בלגן בלוד, אנחנו מפחדות ללכת לבית הספר".
7 צפייה בגלריה
מחאה בלוד בעקבות האלימות בחברה הערבית
מחאה בלוד בעקבות האלימות בחברה הערבית
האחיות איתן ולורין אזברגה
(צילום: בראל אפרים)
7 צפייה בגלריה
אחמד אבו חמד הנרצח מלוד
אחמד אבו חמד הנרצח מלוד
הנרצחים אתמול: עומר שעבאן ואחמד אבו חמד
אמש נורה למוות ברחוב החלוץ בעיר אחמד אבו חמד, שהיה בדרכו לבקר את הוריו. כמה שעות קודם לכן אותר ללא רוח חיים ברכב שהתפוצץ ברחוב לוחמי הגטאות עומר שעבאן. חקירת המשטרה העלתה כי רוכב אופניים ירה באבו חמד, ירד מהאופניים ווידא הריגה באמצעות ירי נוסף לפיו. מחקירת רצח שעבאן עולה כי המנוח ישב בבית קפה, ואז עלה לרכבו מתוך כוונה להוציא את ילדיו מבית הספר שבו הם לומדים.
מלבד השניים נרצחו בעיר מתחילת השנה עוד ארבעה ערבים ושתי נשים יהודיות - אחת מהן לפי החשד על-ידי בעלה משה אטיאס, והשנייה לידר סויסה יפה על-ידי השכן שלה יעקב חיימוביץ'.
חברי המועצה אבו שריקי ועבד אל כרים אזברגה אמרו: "מתחילת השנה נרצחו שישה אנשים במגזר הערבי ועוד שתי נשים במגזר היהודי. רצח הוא רצח, יהודים וערבים מטילים אימה על התושבים". אבו שריקי, שהחזיק שלט שעליו נכתב "המשטרה שותפה לפשע", אמר: "אתמול היו פה שני מעשי רצח, פיצוץ של רכב לאור יום. יש עשרות מצלמות באזור של פיצוץ הרכב ולא יכול להיות שלא תופסים את מי שעשה את זה".

7 צפייה בגלריה
מחאה בלוד בעקבות האלימות בחברה הערבית
מחאה בלוד בעקבות האלימות בחברה הערבית
המחאה בלוד
(צילום: בראל אפרים)
7 צפייה בגלריה
מחאה בלוד בעקבות האלימות בחברה הערבית
מחאה בלוד בעקבות האלימות בחברה הערבית
(צילום: בראל אפרים)
7 צפייה בגלריה
זירת החיסול בלוד
זירת החיסול בלוד
זירת פיצוץ הרכב בלוד
(צילום: נדב אבס)
7 צפייה בגלריה
מחאה בלוד בעקבות האלימות בחברה הערבית
מחאה בלוד בעקבות האלימות בחברה הערבית
(צילום: בראל אפרים)
7 צפייה בגלריה
אירוע אלימות בלוד
אירוע אלימות בלוד
זירת הרצח השני
(צילום: יריב כץ)

ראש העיר לוד יאיר רביבו זעם על הפקרת התושבים. "חיסול שני בלוד, והממשלה? עם כל הכבוד לרפורמה, תקדישו זמן מיידי גם לשינוי חקיקת המשילות, כדי ששב"כ ייכנס לטפל בפשיעה, שמחזיקי נשק לא חוקי ייכנסו כבר לכלא, ושמשפחות פשע יגורשו מהעיר", כתב אמש ראש העיר ברשתות החברתיות. "מה התועלת ברפורמה אם לא תהיה מדינה לחיות בה? ראש הממשלה, תגיע מיד ללוד ותפעל. אנחנו מפחדים".
ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין לא נענה לקריאתו של רביבו להגיע ללוד, אך מי שכן עשה את זה הוא שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית). "זה הזמן שלנו - של הממשלה, המנהיגות הארצית, לתת את התמיכה למנהיגות המקומית של העיר לוד", אמר השר סמוטריץ' שהגיע הבוקר לביקור חירום בלוד בעיצומה של ישיבת הנהלת העיר.
סמוטריץ' אמר עוד: "זה נכון ביחס לתשתית חקיקתית שתאפשר להיאבק בעבירות הנשק, הסתערות על ההון הכספי השחור שמניע את כל הפשיעה הפלילית וכמובן - הרבה 'עשה טוב', לחזק את לוד. למדתי הבוקר בישיבת החירום עם הנהלת העיר ובכיריה ועובדיה הרבה דברים שלא הכרתי ולוקח על עצמי לעשות שיעורי בית. אנשי לוד אנחנו איתכם, תהיו חזקים. עירכם היא עיר עם פוטנציאל אדיר ולא ניתן לשום דבר לקלקל זאת ונעשה כל שביכולתנו לסייע ללוד".

ראש העיר רביבו אמר: "אני מודה לשר האוצר על ההיענות המהירה לבוא ללוד לאור אירועי הפשיעה החמורים ביממה האחרונה בעיר. לוד עוברת תקופה קשה ואני שמח שהשר הבין את הזעקה והגיע לתמוך בנו, גם ברמת שינוי חקיקה שתאפשר יותר משילות וגם ברמת הזרמת כספים שיסייעו להביא יותר שוטרים ללוד, יותר משאבים ומלחמה בהון השחור.
"אלו צעדים שהם חשובים וקריטיים להשיב את הביטחון לתושבי לוד. אנחנו מקווים שהצעדים יקרו במהרה. אני דורש מהממשלה את חקיקת רפורמת המשילות מיידית, להקים ועדת משנה לביטחון לאומי ולקדם את החקיקה בלו"ז מהיר, להעביר את הטיפול בפשיעה בלוד ללהב 433, ליחב"ל, ולשב"כ ולהרחיק את משפחות הפשע מלוד".
שני מקרי הרצח אתמול בלוד התרחשו פחות מחודש לאחר ביקורו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) בעיר. יממה לאחר אותו ביקור ערכה המשטרה מבצע מעצרים בלוד. בן גביר אמר אז כי הוא "מברך את המשטרה והמפכ"ל על הפעולה המהירה למעצר עברייני נשק בלוד, שגורמים מדי לילה לסבל לכל תושבי העיר. בעזרת השם נחזיר את הביטחון האישי והמשילות גם ללוד".

אשת התקשורת הדר מילר, תושבת לוד, אמרה הבוקר בריאיון לאולפן ynet בהתייחסה להידרדרות האלימות בעיר: "אני חושבת שאנחנו באמת קהילה טובה, עם כמעט 90 אלף תושבים, אז בסך הכול יש המון המון אנשים טובים. ברמה האישית אני אפילו כבר לא יודעת לפעמים לצייץ על זה, אם זה מעניין שנרצח מישהו, אם זה מעניין שהיה 'בום' וקפצתי ונבהלתי. יש איזושהי אדישות.
"אתמול יצאו ילדים מבית ספר באמצע היום, אחת בצהריים, וראו חיסול ואש. זה לא נורמלי, אני רוצה לפנות גם לבן גביר, למה אין כבר משמר לאומי? אני מבינה שאין מספיק שוטרים, יש לנו שני שוטרים בלילה. איך יכול להיות דבר כזה בעיר כמו לוד עם 90 אלף תושבים וכל כך הרבה פשיעה?"
העיתונאית עפרה לקס, גם היא תושבת לוד, אמרה: "אני מודאגת, והאמת שזה מצב מתמשך. אנחנו מדברים עכשיו כי אתמול היו שני מקרי רצח בעיר, אבל אנחנו צורכים את זה בטוויטר, כותבים על זה, צריך פה עבודה מאוד יסודית. זה יה שהחברה הערבית שובתת, בן אדם שמשבית את העסקים שלו ליום זאת אמירה, הם חייבים לעשות בדק בית מאוד רציני. הם לא מקיאים מתוכם את משפחות הפשע.
"הם חייבים לבדוק לאן הם כחברה רוצים להגיע, הם חייבים לבדוק איך הם מחנכים את הילדים שלהם. יש אלימות כלפי מנהלים, יש אלימות כל הזמן. מנהל בית ספר שגר לידי נורה בשעת צהריים. הרגל השנייה חייבת להיות מדינת ישראל. עכשיו זה בן גביר, קודם היה בר-לב ולפניו היה אוחנה. השרים מתחלפים והבעיה נשארת. כל הזמן יש פה רציחות, כל הזמן יש פה יריות. לפשע קטן אף אחד מאיתנו כבר לא מתייחס. זאת עיר נהדרת ונדירה, אנחנו חיים פה 20 שנה, לא הייתי מוותרת על זה".