המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי הגיע אחר הצהריים (חמישי) לזירת הטבח ביפיע שליד נצרת, שם נורו למוות חמישה בני אדם, בירי הפלילי הקטלני בישראל מאז 2009. התושבים שהגיעו למקום קראו לעבר המפכ"ל "אתה רוצח", בהמשך הגיע למקום גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שבאופוזיציה קוראים לנתניהו לפטרו. בינתיים, נודע על זהותם של שלושה מחמשת הנרצחים: לואי אבו רג'ב, נעים מרג'יה ואיברהים שחאדה.
בתיעוד מהזירה, שבנגן הווידאו בהמשך הכתבה, ניתן לראות את הכיסאות עליהם ישבו הקורבנות, רגע לפני שנורו למוות על ידי אלמונים. אדם נוסף נפצע באורח בינוני. במשטרה חושדים כי הרקע לירי הקטלני, שהזניק את מספר הנרצחים בחברה הערבית ב-2023 ל-97 תוך פחות מחצי שנה, הוא כחלק מהסכסוך המדמם בין משפחות חרירי ובכרי - שגבה כבר יותר מ-20 קורבנות תוך פחות משנתיים. שיבושים בתנועת הרכבות במרכז לאחר שתושבים מלוד יצאו להפגנה וחסמו את המסילה - במחאה על האלימות שרק גוברת.

7 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה וזירת האירוע
מפכ"ל המשטרה וזירת האירוע
זירת הירי ביפיע, קריאות "רוצח" למפכ"ל. החשד: הרקע - סכסוך חרירי-בכרי
(צילום: דוברות המשטרה, נחום סגל)
7 צפייה בגלריה
איבראהים שחאדה, נעים מרג'יה ולואי אבו רג'ב
איבראהים שחאדה, נעים מרג'יה ולואי אבו רג'ב
3 מ-5 הנרצחים. איברהים שחאדה, נעים מרג'יה ולואי אבו רג'ב
עם זאת, לפי תושבים חלק מהנרצחים הגיעו למקום כדי לשטוף את מכוניתם - והמשמעות היא שייתכן ונפגעו גם חפים מפשע בטבח הקטלני. כוחות משטרה גדולים סורקים בזירה, בניסיון להגיע כמה שיותר מהר לחשודים. במשטרה הבהירו כי הרקע לאירוע פלילי. "האחריות רק על המשטרה. שבתאי אתה צריך להתפטר. אתה האחראי, הדם הערבי אינו הפקר", אמר אחד התושבים לעבר המפכ"ל. כשעתיים לאחר האירוע, ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל הכריזה על שביתה כללית החל ממחר.
בהצהרה בזירה חזר השר לביטחון לאומי בן גביר על רצונו להקים משמר לאומי, ואמר כי האירוע המחריד מגיע כעת, אחרי "עשרות שנים של הזנחה וחוסר משילות, שמתפוצצות לנו בפנים". לדבריו, "יש כאן מערב פרוע במגזר הערבי בכל השנים האחרונות".
על המשמר הלאומי טען: "זה צו השעה. אני מקווה שתוך כמה חודשים הוא יתחיל לפעול ויתחיל לעבוד". הוא התייחס לדבריו של נתניהו, שאמר כי הוא "נחוש להכניס את השב"כ לפעולה", וגיבה אותו: "חייבים להכניס את השב"כ, זה הפתרון לטווח המיידי, הטווח הקצר. אני מודה לנתניהו שקיבל את עמדתי. אני דורש שבישיבת הממשלה הקרובה אנחנו נעביר הצעת מחליטים שהשב"כ נכנס לטפל בפשיעה".

7 צפייה בגלריה
זירת הירי ביפיע
זירת הירי ביפיע
קריאות קשות לעבר המפכ"ל ביפיע
(צילום: נחום סגל)
7 צפייה בגלריה
זירת הירי ביפיע
זירת הירי ביפיע
"עשרות שנים של חוסר משילות מתפוצצות לנו בפנים". בן גביר בזירה
(צילום: נחום סגל)
7 צפייה בגלריה
תושבי לוד חוסמים את המסילה בעיר במחאה על הרציחות במגזר
תושבי לוד חוסמים את המסילה בעיר במחאה על הרציחות במגזר
תושבי לוד חוסמים את המסילה במחאה על האלימות
הירי ביפיע הוא כאמור מסע הרצח הקטלני ביותר שאינו פיגוע מאז רצח ששת בני משפחת אושרנקו ב-2009. הדיווח על הירי ביפיע התקבל במוקד מד"א במרחב גלבוע בסביבות השעה 15:00. חובשים ופרמדיקים של מד"א פינו לבית החולים האנגלי בנצרת את הפצועים במצב אנוש, מחוסרי הכרה עם פציעות חודרות. כעבור זמן קצר נקבע מותם.
ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כאמור כי הוא "נחוש להכניס את שב"כ לפעולה" והתייחס למסע הרצח האכזרי ליד לנצרת: "אני מזועזע מהרצח הנורא. אנחנו נחושים להפסיק את שרשרת הרציחות הללו. נעשה זאת לא רק בתגבור המשטרה, אלא גם בסיוע של שב"כ. אני נחוש להכניס את שב"כ כגורם מסייע למשטרת ישראל נגד הפושעים הללו, נגד ארגוני הפשע, נגד הרציחות הללו".
ראש הממשלה ציין כי קיים השבוע שורה של ישיבות בנושא עם גורמי הביטחון, המשפט והמשטרה: "אני מתכוון להמשיך בכך בשבוע הבא, ולהגיע לתוצאה מהירה". עם זאת, היועמ"שית וגם השב"כ הביעו התנגדות לכך עד כה, וגורמים משפטיים אמרו ל-ynet כי צריך קודם לתקן את החוק.
7 צפייה בגלריה
זירת הירי ביפיע
זירת הירי ביפיע
כוחות רבים בזירה
(צילום: נחום סגל)
7 צפייה בגלריה
בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי
בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי
נתניהו רוצה להכניס את שב"כ לפעולה, גנץ ולפיד תקפו את בן גביר
(צילום: שלו שלום, אלי מנדלבאום)
תשובתו של נתניהו גם לא ריצתה את יריביו הפוליטיים, ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ קרא לו "להיכנס לאירוע". הוא אמר כי "הצעד הראשון צריך להיות פיטורי בן גביר שמתעסק במופעי רהב בבתי הכלא ובהדחת קצינים, במקום בצעדים בשטח". ראש האופוזיציה יאיר לפיד כינה את בן גביר "השר הכושל והגרוע ביותר שידעה המשטרה".
גם נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לטבח וכתב כי "זהו מצב חירום". לדברי הרצוג, "מדינת ישראל מתמודדת עם גל אלימות ופשיעה קיצוני. הטרור האזרחי מכה בראש ובראשונה בחברה הערבית, אך הוא לא נעצר שם. כדרכו של טרור – אין לו גבולות. רצח ועוד רצח, נשים וגברים, בכל גיל, וגם היום - מה שנראה ממש כמו טבח ביפיע. אסור לעמוד מנגד - עולמות נחרבים, משפחות שלמות מתרסקות. זה אחד האתגרים הכי מרכזיים של מדינת ישראל ויש לפעול בדחיפות כנגד הטרור האזרחי בכל דרך ותוך שילוב זרועות של כלל הגורמים. בנפשנו הדבר".
מעט לפני כן התקבל במוקד מד"א דיווח על ירי בכפר כנא, שבו נפצעו קשה ילדה בת 3 וגבר בשנות ה-30 לחייו. צוותי מד"א פינו את השניים לבית החולים פוריה בטבריה, והם סובלים מפציעות חודרות. שוטרים שהוזעקו למקום פתחו בסריקות לאיתור החשודים בירי ובחקירת נסיבות המקרה. נמסר כי "הרקע לאירוע הינו סכסוך בין עבריינים".
מהאגודה לזכויות האזרח נמסר בתגובה לדברי נתניהו על הכנסת שב"כ לפעולה: "גם ביום נוראי כזה, כאשר מעגל הדמים בחברה הערבית נמשך האגודה לזכויות האזרח מזהירה: אסור להקים 2 מערכות אכיפה - משטרה ליהודים ושב"כ לערבים. טשטוש הגבול בין ביטחון המדינה לבין סוגיות אזרחיות פנימיות הוא מסוכן. פשיעה היא עניין שבו אמורה לטפל המשטרה ולא שירות הביטחון הכללי. עצם התיוג של הפשיעה בחברה הערבית כסוגיה ביטחונית הוא פסול לכשעצמו, שכן הפשיעה התפתחה על רקע הזנחה רבת שנים ומיגורה מחייב פעולה משולבת של רווחה, חינוך ותעסוקה, לצד פעילות משטרתית".