משדר הבוקר מאולפן ynet

אישור התו הירוק בקניונים צריך עוד לעבור כמה וכמה משוכות - ובמקביל צועדת ישראל לכיוון סגירה הדרגתית של העולם: לאחר הדיון בהשתתפות ראש הממשלה נפתלי בנט, שבסיומו הוחלט על שורת צעדים למניעת התפשטות זן האומיקרון, החלו במשרד הבריאות לאסוף נתונים עדכניים - והיום (רביעי) הם צפויים להכריז על כמה מדינות אדומות חדשות.
3 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
(צילום: רויטרס)
כל מדינות אפריקה כבר הוכרזו מזמן כאדומות, ואליהן יצטרפו מיום שישי גם בריטניה ודנמרק - ולפי ההערכה גם גרמניה ובלגיה צפויות להיות מוכרזות כאדומות בקרוב. על בלגיה כבר רצו להכריז כמדינה אדומה, אבל לאחר שהתברר שהיא אינה עומדת בקריטריונים, ההודעה שונתה. היו גורמים מחמירים שהמליצו להכריז על האיחוד האירופי כולו כאדום עקב המעבר היבשתי בין המדינות, אבל בינתיים לפחות כל מדינה מסווגת בנפרד.

עד כה הקריטריון למדינות אדומות היה 10% תחלואה של זן האומיקרון במדינה (על פי ריצוף או בדיקת PCR בחשד גבוה), אבל כבר שלשום אמרו במטה ההסברה למאבק בקורונה כי נבחנים קריטריונים נוספים על מנת להפחית את הסיכון לכניסת תחלואה לישראל. ארצות הברית אמנם ככל הנראה לא תוכרז כאדומה בשלב הראשון, אבל בכירים בממשלה מודים שהכוונה היא לסגור את העולם בהדרגה.
הסיבה היא שלמדינה אדומה אסור לטוס ללא אישור ועדת חריגים, ובחזרה ממנה נדרשים לשבעה ימי בידוד. על פי המתווה החדש אמנם רק "לא מוגנים" יופנו לבידוד במלונית והם יישארו בה רק אם בדיקת ה-PCR שלהם תהיה חיובית - אבל בממשלה מאמינים כי העובדה שכל החוזרים ממדינות אלו נדרשים לבידוד ממושך תוביל למעשה לאותה סגירה הדרגתית של העולם. בכל מקרה, תינתן התרעה של 72 שעות לפני שהכרזה על מדינה אדומה תיכנס לתוקף כדי לאפשר לציבור להיערך.
3 צפייה בגלריה
ועדת החוקה חוק ומשפט
ועדת החוקה חוק ומשפט
יו"ר ועדת החוקה גלעד קריב. הבהיר כי איננו חותמת גומי
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
ההחלטה על החלת תו ירוק בקניונים עדיין לא סופית. היא צריכה לעבור את אישור הממשלה וכן את אישור ועדת החוקה של הכנסת בראשותו של ח"כ גלעד קריב (העבודה). ח"כ קריב כבר הביע בעבר עמדה ביקורתית נגד החלטות ממשלה וטען כי ועדת החוקה אינה משמשת כחותמת גומי. הוא התבטא רבות בנושא והתנגד להטלת עונשים על לא מחוסנים.
לאותה החלטה, שאותה קידם ראש הממשלה נפתלי בנט, יש גם התנגדות בממשלה עצמה. "זהו צעד נמהר, ללא היגיון אפידמיולוגי וללא קשר למציאות", אמר השר אלי אבידר על ההחלטה שלפיה מחוסנים שירצו להיכנס למתחמי מסחר סגורים יקבלו צמיד - ואילו לא-מחוסנים ייאלצו להישאר בחוץ, או להיכנס רק למקומות המציעים שירותים חיוניים. "זו מכה לבעלי העסקים ומכה לאזרחים. הציבור הדמוקרטי מאבד את האמון שעוד נותר לו ואשמים הם אלה שנותנים לטירוף הזה יד".
גם בעלי הקניונים מתנגדים. השבוע התראיין מנכ"ל דיזנגוף סנטר דן פילץ לאולפן ynet ואמר כי בקרב בעלי הקניונים "יש קונצנזוס שהרחבת התו הירוק גם לקניונים היא לא רעיון מוצלח". לדבריו, "אנו מתנגדים לאפליה בין קניונים פתוחים וסגורים. אנו מתנגדים לסימון אנשים בכל דרך שהיא, לא ניתן לזה יד".

אתמול הודיע "פורום הקניונים ומרכזי המסחר" כי הוא מתנגד נחרצות ליוזמת הממשלה להחיל את התו הירוק על חנויות בקניונים, ולדרישה לסמן לקוחות לפי מחוסנים ולא מחוסנים. עו"ד חיים רביה, מומחה בדיני הגנת הפרטיות ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ, העריך כי דרישה לסמן בצמיד בני אדם השוהים בקניון שבו מסופקים גם שירותים חיוניים לפי מחוסנים או לא מחוסנים, לא תעמוד במבחן משפטי. לדבריו, מדובר על פניו בפגיעה קשה וחמורה בפרטיות הלקוחות, הנדרשים לחשוף לעיני כל מידע רפואי פרטי.
לפי ההחלטה שהתקבלה, כללי התו הירוק יוחלו על כלל מתחמי המסחר הסגורים (קניונים ודומיהם) שגודלם מעל 10,000 מ"ר, באופן הבא - בכניסה למתחם ייסרק התו הירוק על ידי אנשי הביטחון, וכל אדם שמציג תו ירוק שיאושר דיגיטלית יקבל צמיד בצבע אחיד (ישתנה באופן יומי) שיאפשר לנוע בצורה חופשית ברחבי הקניון.
פטור מהצגת תו ירוק יינתן למי שיבקשו להיכנס למתחם המסחר לטובת כניסה למקום שירות חיוני בלבד, כסופרמרקטים וחנויות פארם. אדם שייכנס למתחם המסחר לצורך קבלת שירות חיוני לא יקבל צמיד, אלא יהיה רשאי להיכנס למתחם לצורך הגעה למקום השירות החיוני ולקבלת שירות באותו מקום בלבד.
לצד הכוונה להגדיל דרמטית את רשימת המדינות האדומות ולהחיל תו ירוק בקניונים היו גם הקלות. לפי החלטה אחרת, שגם היא כפופה לאישור הממשלה וועדת החוקה, ילדים ומבוגרים שחוסנו בחיסון ראשון בלבד יהיו זכאים לקבל תו ירוק זמני, שיהיה בתוקף ל-30 ימים ממועד קבלת החיסון הראשון.
3 צפייה בגלריה
בעלי הקניונים מתנגדים לתו ירוק בכניסה. דיזנגוף סנטר
בעלי הקניונים מתנגדים לתו ירוק בכניסה. דיזנגוף סנטר
בעלי הקניונים מתנגדים לתו ירוק בכניסה. דיזנגוף סנטר
(צילום: מוטי קמחי)
בנוסף, ניתנה הקלה גם למחוסנים שחוזרים מחו"ל ממדינות אדומות. הם יופנו לבידוד ביתי ולא למלוניות, גם עקב העובדה שבקרוב מספר המדינות האדומות יגדל משמעותית. לפי ההחלטה, מיום שישי הקרוב "מוגנים" (על פי הגדרת משרד הבריאות) השבים לישראל ממדינות אדומות לאחר ביצוע הבדיקה בנתב"ג, יחתמו על "הסכמון" וייכנסו לבידוד ביתי למשך שבעה ימים, שבסופם יידרשו לבצע בדיקת PCR נוספת. לאחר תשובה שלילית בבדיקה זו, הם ישוחררו מבידוד.
"לא מוגנים" השבים לישראל ממדינות אדומות יבצעו בדיקת PCR בנתב"ג ולאחר מכן יופנו לבידוד במלונית עד לקבלת תוצאת הבדיקה. אם תוצאת הבדיקה תהיה שלילית, הם יחתמו על "הסכמון" ויועברו לבידוד ביתי להשלמת ימי הבידוד לשבעה ימים, שבסופם יידרשו לבצע בדיקת PCR נוספת. לאחר תשובה שלילית בבדיקה זו, הם ישוחררו מבידוד. אם תוצאת הבדיקה תהיה חיובית, הם יישארו במלונית עד להחלמה. החלטה זו תיכנס לתוקף לאחר אישור הממשלה, ובכפוף לאישור ועדת החוקה של הכנסת.
במשרד לביטחון הפנים ובמשטרה ציינו כי חתימתו של המבודד על ה"הסכמון" היא תנאי מחייב לסיום בידוד במלונית מטעם המדינה ומעבר להמשך בידוד ביתי. תנאי ההסכמון מחייבים את המבודד לשתף את מיקומו באמצעות הטלפון שברשותו בכל זמן נתון שבו יתבקש על ידי המשטרה, ובכפוף לאישור הודעת SMS הדורשת את שיתוף המקום. כך תוכל המשטרה לוודא כי המבודד שוהה במקום הבידוד עליו הצהיר עם שחרורו ממלון הבידוד.

מבודד שיסרב לתנאי פיקוח טכנולוגי ולפרטים המפורטים בחוק ייאלץ לשהות במלונית מטעם המדינה למשך כל ימי הבידוד, וזאת בהוראת נציג מוסמך לכך. במשרד לביטחון הפנים אמרו כי ביחד עם המשטרה הם "נערכים למשימת האכיפה הטכנולוגית, לשם מניעת התפשטות זן האומיקרון וביצוע משימת אכיפת המבודדים אשר משמעותית בקטיעת שרשראות ההדבקה ומניעת התפשטות הווריאנט".
בינתיים, משרד הבריאות הודיע כי מספר המאומתים לאומיקרון בישראל עלה ל-89. מתוכם 57 שהגיעו מדרום אפריקה, אנגליה, צרפת, ארה"ב, איחוד האמירויות, הונגריה, איטליה, נמיביה, טנזניה, גרמניה וטורקיה; 21 מאומתים שהם מגעים של שבים מדרום אפריקה, אנגליה וצרפת; ו-10 שנדבקו בקהילה (בשלושה אירועים שונים).
מתוך אותם 89 מאומתים, 21 "לא מוגנים" (לא מחוסנים, מחלימים שעברה חצי שנה מזמן החלמתם ומחוסנים במנה שנייה שעברה חצי שנה ממועד החיסון) ו-67 "מוגנים". מבין 239 המאומתים ואלה שיש לגביהם "חשד הגבוה", ל-94 יש סימפטומים, ל-143 אין סימפטומים ושניים בתהליך בדיקה.
מאיר תורג'מן השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:47, 14.12.21