מליאת הכנסת. צילום: ערוץ כנסת

יו"ר הכנסת יריב לוין מהליכוד הודיע היום (שני) כי יתפטר מתפקידו מחר. ההתפטרות של לוין, שתיכנס לתוקף 48 שעות לאחר הגשת מכתב ההתפטרות, סוללת את דרכו למשרד המשפטים. בכירי הליכוד המועמדים לתפקיד הם אמיר אוחנה, דודי אמסלם, יואב קיש ואופיר אקוניס.
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יריב לוין
(צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
בתוך כך, הוועדה המסדרת דנה בדבר סדרי הדיון בישיבת הכנסת לצורך כינון הממשלה ה-37 ובחירת יו"ר הכנסת ביום חמישי הקרוב. הקואליציה מתכוונת לכנס את מליאת הכנסת בשעה 11:00 כדי למנות יו"ר כנסת חדש ולהקים את הממשלה בראשות בנימין נתניהו. בדיון עלה כי לוין עדיין לא הגיש את התפטרותו מתפקיד יו"ר הכנסת, לכן ההצבעה נדחתה והדיון יחודש מחר. לוין יצטרך להגיש את התפטרותו עד 11:00 בבוקר מחר, 48 שעות לפני כינון הממשלה. עד יום רביעי צפוי להסתיים תהליך החקיקה שהקואליציה המסתמנת מקדמת.
נתניהו יפתח את הדיון ביום חמישי בהצגת קווי היסוד של מדיניות הממשלה, הרכב הממשלה וחלוקת התפקידים בין השרים. לאחר מכן תינתן זכות דיבור "לעומד בראש הסיעה הגדולה שאינה צד להסכם לתמיכה בממשלה, במסגרת זמן שלא תעלה על 15 דקות". בתוך כך, יתקיים דיון סיעתי שבו תינתן לכל סיעה מסגרת זמן של תשע דקות. אז, כאמור, תתקיים הצבעה על בחירת יו"ר הכנסת, ולאחר מכן תיערך הצבעה על הבעת האמון בממשלה והצהרת אמונים של ראש הממשלה והשרים.
5 צפייה בגלריה
רביעייה  דודי אמסלם, יואב קיש , אופיר אקוניס אמיר אוחנה
רביעייה  דודי אמסלם, יואב קיש , אופיר אקוניס אמיר אוחנה
המועמדים לתפקיד יו"ר הכנסת: אמסלם, קיש, אקוניס ואוחנה
(צילום: מוטי קמחי, רפי קוץ, קובי קואנקס ונועם מושקוביץ' דוברות הכנסת)
יו"ר הכנסת הוא תפקיד בכיר, חשוב ובעל השפעה גדולה במפלגה ומחוצה לה - מה שיוצר מאחורי הקלעים מאבק קשה. בנוסף, זהו אחד התפקידים הרגישים ביותר, בין היתר בשל הצורך לתמרן בין שמירה על כנסת ממלכתית, שתשרת את כל סיעות הבית, לנאמנות ליו"ר המפלגה והיכולת להוציא לפועל צרכים העולים מעת לעת וקשורים במנגנון הכנסת.
מאז שהחל המשא ומתן הקואליציוני, שני שמות הובילו את המצעד לתפקיד יו"ר הכנסת:ֹ אוחנה ולוין, שכאמור הודיע על התפטרותו. אוחנה לא רק נבחר גבוה ברשימת הליכוד, אלא גם נחשב נאמן מאוד לנתניהו ובקיא במתרחש בכנסת. במקביל, התווסף לרשימה גם יואב קיש - הנחשב אף הוא בכיר ומקורב, והוכיח יכולות בזירה הזאת - אלא שאז החל נתניהו לשקול לתפקיד את דודי אמסלם, שתחילה אמר כי אם לא יקבל את תפקיד שר המשפטים, יישאר מחוץ לממשלה.
השיח בליכוד מאז הפריימריז סובב סביב ציר חזק של מאוכזבי נתניהו - דוד ביטן, ישראל כץ ואמסלם - הממתינים לראות איזה תפקיד יקבלו. נקודת המוצא כעת היא שנתניהו יעדיף לרצות את אמסלם, ולכן מועמדותו נשקלת. זאת לצד שיקול אחר לפירוק הציר - העברת תיק החוץ לכץ. אחד משני הפתרונות האלה נמצא על השולחן, בין היתר כדי לתקוע טריז בציר המגובש.
מולם ניצבים עדיין שחקנים נוספים כמו אקוניס, שינסה לגבש תמיכה בסיעה לבחירתם אם אוחנה יצא מהתמונה. ההערכה היא שנתניהו יטיל את כל כובד משקלו על התפקיד הזה, בין היתר משום שצפויה לו קדנציה מאתגרת עם השותפים.
5 צפייה בגלריה
סמוטריץ' ודרעי
סמוטריץ' ודרעי
סמוטריץ' ודרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בן גביר
(צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
בתוך כך, לאחר הפסקה של שעה וחצי, התחדשה מליאת הכנסת כדי לדון ולהצביע בפיצול הצעת החוק של יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר. חברי הכנסת צפויים להצביע במהלך הלילה על התיקון לחוק יסוד: הממשלה שיאפשר ליו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' להתמנות לשר במשרד הביטחון וליו"ר ש"ס אריה דרעי להתמנות לשר על אף הרשעתו בפלילים ועונש המאסר על תנאי שנגזר עליו.
בכוונתה של הקואליציה המיועדת להמשיך את פעילות המליאה עד שיעבור החוק, גם אם תיאלץ להיערך עד הבוקר. לאחר אישור הפיצול במליאה, הצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה תובא להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה מחר בצהריים.
5 צפייה בגלריה
ישיבת ראשי האופוזיציה העתידית
ישיבת ראשי האופוזיציה העתידית
ישיבת ראשי האופוזיציה העתידית, ללא חד"ש ותע"ל
במקביל, ראש הממשלה יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ, שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת התחבורה מרב מיכאלי ויו"ר רע"מ מנסור עבאס נפגשו בישיבה של ראשי מפלגות האופוזיציה העתידית, שנערכה ללא יו"ר חד"ש איימן עודה ויו"ר תע"ל אחמד טיבי. בהצהרה משותפת מסרו ראשי המפלגות כי "ננהל ביחד מאבק נגד הממשלה החשוכה והאנטי-דמוקרטית המוקמת בימים אלה, שתפרק את ישראל מבפנים. כשנחזור לשלטון, אנו מתחייבים לבטל את כל החקיקה הקיצונית הפוגעת בדמוקרטיה, בביטחון, בכלכלה ובחברה הישראלית". נזכיר כי ראשי האופוזיציה המסתמנת נפגשו בהזמנת לפיד בחודש שעבר, עם פתיחת מושב הכנסת ה-25, גם אז ללא נוכחותם של עודה וטיבי.