העונש שגזר היום (ה') השופט עמי קובו מבית המשפט המחוזי בלוד על כרמל מעודה, שהורשעה בהתעללות בפעוטות, הוא קפיצת מדרגה בענישה שניתנה עד כה למטפלות וגננות שהורשעו בעבירות דומות ואף מהווה תקדים: 9.5 שנות מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי ו-400 אלף שקל פיצוי להורים נפגעי העבירה.
החוק קובע כי העונש המקסימלי על כל עבירת התעללות עומד על עד תשע שנות מאסר, אלא שבמשך השנים גזרו שופטים עונשים קלים בהרבה ממה שהחוק מאפשר במקרים כאלה. הפרשה שבה מעורבת כרמל מעודה חריגה בהיקפה וחומרתה לעומת מקרים אחרים.
כעת נשאלת השאלה כיצד תשפיע ההחמרה בענישה על עונשים בתיקים אחרים שעדיין מתנהלים ויתנהלו. במקרה של כרמל מעודה, אם התיק יגיע לפתחו של בית המשפט העליון - יוכל סנגורה לטעון כי העונש חורג מרף הענישה המקובל. לפניכם סקירה של מקרי התעללות בעבר והעונשים שניתנו בהם.
7 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לבית המשפט
ההפגנה מחוץ לבית המשפט
שלט בהפגנה מחוץ לביהמ"ש בלוד, טרם ניתן גזר הדין לכרמל מעודה
(צילום: מוטי קמחי )

מותה של התינוקת יסמין וינטה

ב-2019 גזר השופט עמי קובו, שגזר היום את דינה של מעודה, 17 שנות מאסר בפועל על הסייעת אינה סקיבנקו, שהורשעה בהריגתה של וינטה בפעוטון "מאשה והדב" שבפתח תקווה.
בנוסף, נגזרו על סקיבנקו שנת מאסר וחצי על תנאי ופיצוי בסך 120 שקל. בניגוד לאירועים אחרים, במקרה זה הביאה ההתעללות למותה של יסמין וינטה. במקרים אחרים, כפי שצוין, העונשים קלים בהרבה.

עונשה של ספיר כהן, המטפלת מחיפה שהתעללה בתינוקות

במאי השנה גזר בית המשפט המחוזי בחיפה עונש מאסר בפועל בן שנה ושלושה חודשים על ספיר כהן, המטפלת תושבת העיר שהורשעה ב-15 מקרים של התעללות בתינוקות שהיו תחת השגחתה בפעוטון.
7 צפייה בגלריה
ספיר כהן
ספיר כהן
ספיר כהן
(צילום: גיל נחושתן )
הורי הילדים שהיו בטיפולה של כהן הגיעו הבוקר לבית המשפט המחוזי בלוד וטרם מתן גזר הדין למעודה הם טענו כי העונש שהושת על כהן היה קל מדי. "זה עונש של חודש על כל מקרה התעללות", אמרו בזעם. "איזה מסר בית המשפט מנסה להעביר? שהפשע משתלם?".

תקיפת הפעוטות ב"גן מתוק": 16 חודשים בכלא לגננת, הסייעת לא הורשעה

באפריל השנה נשלחה הגננת אביבה דהן מ"גן מתוק" בגבעתיים לרצות את עונשה: 16 חודשי מאסר בפועל. על דהן, בת 66, נגזר לשלם פיצוי בסך 3,000 שקלים לכל אחת ממשפחות הפעוטות שנפגעו.
7 צפייה בגלריה
אביבה דהן
אביבה דהן
"תיאורים שהדעת לא יכולה לקבל". הגננת אביבה דהן בביהמ"ש
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
גזר דין לאורנה אקבלי סייעת "גן מתוק" הנאשמת בתקיפת קטינים
גזר דין לאורנה אקבלי סייעת "גן מתוק" הנאשמת בתקיפת קטינים
הסייעת ב"גן מתוק", אורנה אקבלי
(צילום: גלעד מורג)
יש לציין שבמקרה זה אין מדובר בעבירות התעללות, אלא במעשים ברף חומרה נמוך יותר: דהן הורשעה בתקיפה על-ידי אחראי ובתקיפה הגורמת חבלה. השופטת תבור ציינה בגזר הדין: "תפיסה בכוח, מכה ביד, דחיפות, הטחה בכוח בכיסא - אלו תיאורים שהדעת אינה יכולה להתקבל כהתנהלות של גננת בגן ילדים".
חודשיים לאחר מכן, ביוני, נקבע שהסייעת אורנה אקבלי שעבדה בגן ו"ביצעה עבירת סיוע לתקיפת פעוט", לא תורשע. החלטת השופטת נבעה מ"שיקולי צדק" - היות שהיא הייתה מעורבת בדיווח למשטרה על האלימות בגן. עם זאת, נגזר עליה עונש של עבודות לתועלת הציבור וכן תשלום פיצויים דומה לזה שהושת על דהן.

שנת מאסר לציפורה דוד, שהורשעה בהתעללות בתינוק בנס ציונה

ב-2020 גזר בית משפט השלום ברחובות שנת מאסר על ציפורה דוד, המטפלת שהורשעה בהתעללות בתינוק בנס ציונה. השופטת אפרת פינק ציינה ש"הנאשמת נהגה בתינוק באלימות תוך הפרה קשה של אמון ההורים".
אלא שהשופטת לקחה בחשבון גם את "השיימינג שעברו דוד ומשפחתה" כשיקול בקביעת העונש. המעשים של דוד שבגינם הורשעה תועדו במצלמות ונמשכו, לפי התיעוד, יום אחד בלבד.
7 צפייה בגלריה
ציפורה דוד בבית המשפט
ציפורה דוד בבית המשפט
"נהגה בתינוק באלימות תוך הפרה קשה של אמון ההורים". ציפורה דוד
(צילום: גלעד מורג)

דחפה אצבעות לפיו של פעוט עד שדימם: 15 חודשי מאסר לספיר בוקשטיין

במאי 2018 נגזרו 15 חודשי מאסר על ספיר בוקשטיין (25), שהורשעה בהתעללות ובתקיפה של תינוק. בכתב האישום תואר כי בשני מקרים השליכה בוקשטיין צעצוע פלסטיק קשיח אל עבר פניו של התינוק וגרמה לו לנפיחות בעינו, ובפעם הנוספת לדימום מאפו. היא הואשמה בהתעללות בקטין חסר ישע על-ידי אחראי ועבירות נוספות של תקיפת קטין.
7 צפייה בגלריה
פעוטון מאשה והדב פתח תקווה
פעוטון מאשה והדב פתח תקווה
פעוטון "מאשה והדב" בפתח תקווה
(צילום: שאול גולן)
באחד המקרים הניפה בוקשטיין את התינוק וגלגלה אותו בכוח על הרצפה. לאחר שנפל על גבו וצרח בבכי היא הניפה אותו באגרסיביות תוך שהיא תופסת במותניו - והטיחה אותו בכוח לתוך העגלה. גם לאחר המקרה הזה היא דחפה את אצבעותיה לגרונו."תינוק הוא בראש ובראשונה אדם, גם אם הוא עדיין קטן מאוד", קבע השופט אליהו ביתן מבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

מקרי עבר נוספים

ב-2017 גזר בית משפט השלום בתל אביב שבעה חודשי מאסר על בעלת גן ילדים בחולון ועל גננת בכירה במתחם, שהורשעו בתקיפת ילדים במסגרת הסדר טיעון. שלוש גננות נוספות וסייעת נידונו לעבודות שירות.
שמונה שנים קודם לכן, ב-2009, נשלחה סייעת שתועדה במצלמה נסתרת תוקפת פעוטות בגן ילדים לעשרה חודשי מאסר. בנוסף, ב-2008, נידונה הגננת אהובה כחלון למאסר של שנה וחצי, לאחר שהתעללה בעשרה פעוטות בני שנתיים עד שלוש בגן באשקלון.
7 צפייה בגלריה
ההפגנה בחולון
ההפגנה בחולון
הפגנת הורים בחולון נגד התעללות באחד הגנים בעיר, בשנה שעברה
(צילום: דנה קופל )
כמו כן, ב-2006 הרשיע בית המשפט המחוזי בתל אביב מטפלת בת 32 מפתח תקווה בהתעללות בחסר ישע ובתקיפה בנסיבות מחמירות, לאחר שהכתה תאומים בני שבעה חודשים. העונש: שנת מאסר וחצי בפועל.

השופט שגזר את דינה של מעודה: "נתתי דעתי להרתעת הרבים"

בתחילת דבריו היום תיאר השופט קובו את כתב האישום נגד מעודה: "לקחתי בחשבון שהנאשמת לקחה אחריות והביעה חרטה. שמעתי גם את עדויות האימהות שדיברו על הכאב והצער. בעקבות המקרה, קטינים סבלו מהתקפי זעם, הענשה עצמית והתנהגות אלימה.
כרמל מעודה עם הילדים בגן
"מידת הפגיעה בערך המוגן ברף גבוהה נוכח ריבוי המקרים, ובהתחשב בגילם הצעיר של הפעוטות", המשיך השופט, "העבירות בוצעו במשך שלושה שבועות וחצי. במקרים דומים עד כה נגזרו עונשי מאסר של 18 חודשים עד שלוש שנים. אלה סדרי הגודל. אני סבור שעל העונש להיות חמור משמעותית. מתחם הענישה ההולם הוא בין שמונה שנות מאסר לבין 13 שנות מאסר".
בתגובה על גזר הדין מסרה הפרקליטות: "מדובר בצעד נוסף במאבק הפרקליטות בהחמרת הענישה, במקרים של התעללות ותקיפת חסרי ישע על ידי אחראי. המדובר בתיק חריג בחומרתו וכך התייחס אליו גם בית המשפט הנכבד. אנו תקווה כי העונש שהשית היום בית המשפט על הנאשמת יהיה תמרור אזהרה לכל המתעתד לפגוע בשלמות הגוף והנפש של פעוטות וחסרי ישע".
עורך הדין המלווה את המשפחות, אורי סקוזה, אמר: "אני חושב שגזר הדין שניתן ראוי בהחלט. ציפינו ליותר, אבל אין ספק שבית המשפט הנכבד החמיר את הענישה וזה מה שביקשנו - ביקשנו שמחר יהיה יום חדש לכל הילדים בארץ ישראל וזה אכן קורה. הענישה הוחמרה סוף סוף. ראוי שכל מתעללת תשב בכלא עשרות שנים. תודה לבית המשפט שכיבד אותנו ואחרי שנתיים נתן גזר דין חשוב מאוד".