בישיבת הממשלה לפני כשבוע, הכריז ראש הממשלה נפתלי בנט כי הוא מעניק גיבוי מלא לחוק שיאפשר את הרחבת סמכויות החיפוש המשטרתי כדי למנוע הידרדרות נוספת בפשיעה בחברה הערבית, והזהיר כי "אנחנו מאבדים את המדינה". בחודש שעבר, אמר שר המשפטים גדעון סער כי התופעה החמורה ביותר המדינה היא הפשיעה בחברה הערבית בפרט, ובכל הארץ בכלל. אבל למרות ההצהרות הללו, הטרור הפלילי לא עצר גם בסוף השבוע האחרון.
זה החל בניסיון חיסולם של אבי מור ואליאור שרעבי ביום חמישי האחרון בפיצוץ מטען חבלה ברכב בנהריה. השניים נפצעו באורח קשה, ולדברי אמם איבדו את רגליהם. "לפחות את החיים שלהם הם לא איבדו. הם בחיים, וזה הכי חשוב לי", אמרה אתמול אמם שרה ל-ynet.
4 צפייה בגלריה
אליאור שרעבי, אחיין של מיכאל מור
אליאור שרעבי, אחיין של מיכאל מור
אליאור שרעבי ואבי מור. פיצוץ הרכב הרעיד את העיר
היא ביקשה לא לקשור את בניה לעולם הפשע, ואמרה כי "לאליאור אין תיק פלילי בכלל, הוא נקי לגמרי. גם לאבי אין שום קשר לעולם הפשע. מתנכלים לו כי הוא אחיין של מישהו מוכר (מיכאל מור). זה שהוא אחיין שלו זה לא אומר שהוא שייך לעולם הפשע. יש לי חמש אצבעות, זה לא אומר שהן שוות. לא צריך להכליל את כולם. הוא לא קשור בכלל לעולם הזה, בכלל". תושבים בעיר סיפרו על רעש הפיצוץ שהזכיר קטיושות, ועל הזירה שנראתה כמו זירת פיגוע.
יומיים לאחר מכן, שוב הכה הטרור הפלילי. הפעם זה היה העבריין עבד קזז בן ה-40, שנורה למוות בנמל יפו, בשעה שמבלים רבים שהו במקום. מחקירה ראשונית של התקרית עלה כי הנרצח, שהיה מקורבו של ראש ארגון הפשע היפואי לשעבר עיזאת חמאד שנרצח בעצמו ביולי האחרון, נחסם בעודו נוסע ברכב - ואז אלמונים החלו לרדוף אחריו וירו לעברו כ-10 כדורים. הוא יצא מהרכב, רץ לכיוון הים - וקפץ למים כשהחשודים בעקבותיו.
4 צפייה בגלריה
אחד התרמילים על הכביש
אחד התרמילים על הכביש
עבד קזז ואחד התרמילים על הכביש. קפץ למים
(צילום: שחר גולדשטיין, אבי כהן )
"הייתי בדרך לעבודה באופניים ופתאום ראיתי בחורים לבושים בבגדים שחורים כמו בסרטים עם נשק. הם התחילו לירות לכיוון בן אדם והוא התחיל לרוץ לכיוון הים", סיפר יוסף, שעובד במסעדה בנמל. "אנשים צעקו וברחו לכל כיוון. אחרי זה התחילו להגיע מלא אנשים לנסות לעזור לבחור. מפחיד שעבריינים יורים באמצע היום ליד אנשים ומשפחות במקום שמגיעים אליו מלא אנשים, במיוחד ביום שבת. מה היה קורה אם חס וחלילה ילד או תינוק היו נפגעים מהירי?".

"מי שריסק את האלימות בנתניה - יוכל גם בחברה הערבית"

אבו טאהא עומר, תושב הכפר עוזייר שבגליל התחתון, אמר כי הוא צופה שבימים הקרובים יימשכו הרציחות. "אם לא יהיה רצח - יהיו ניסיונות חיסול ופצועים שעומדים מאחוריהם עבריינים שמסכנים את כולנו. הגופים האחראים שומרים על שתיקה ולא עושים צעדים למיגור התופעה. הגיע הזמן למצוא פתרונות ולא לנאום. כל שר חדש מבטיח הבטחות ואחרי שהוא מסיים הוא לוקח הכול איתו בלי להתקדם".
עו"ד סעיד חאג' יחיא, מנהל יחידת המידע במרכז אמאן, המרכז הערבי לחברה בטוחה, קרא להוציא את התוכניות למיגור הפשיעה בחברה הערבית במיידי. "המספרים גדלים לממדים מפלצתיים משנה לשנה. בכל יום נתון עשרות מקרי ירי וניסיונות רצח. אנחנו כמו בשדה קרב, סופרים גופה אחר גופה. החברה הערבית הפכה לבית חרושת שמייצר מודלים עבריינים ועל כן כל המדינה צריכה לתת את הדעת. לא עוד האשמות הדדיות אלא תוכניות בפועל".
4 צפייה בגלריה
סעיד חאג' יחיא
סעיד חאג' יחיא
"כמו בשדה קרב". עו"ד חאג' יחיא
4 צפייה בגלריה
קאיד חסנין
קאיד חסנין
"חיים תחת מתקפת פשיעה ואלימות". קאיד חסנין, תושב יפו
הוא הוסיף: "לא ייתכן שכולם רואים מה מתרחש ויודעים ששני מיליון אנשים חיים תחת פחד, והוא לא נעצר. ילדים רבים כבר הפכו מזמן להלומי קרב מבלי שהמדינה תתערב באופן רשמי. אני קורא לראש הממשלה בנט וכל השרים להוציא אל הפועל את כל התוכניות שדיברו עליהן כבר אינספור פעמים ולא להתייאש, כי מי שריסק את האלימות בנתניה ובת ים יכול לרסק את הפחד בכל החברה הערבית".
קאיס חסנין, תושב יפו, שבה נרצח אתמול העבריין עבד קזז, אמר כי "החברה הערבית חיה תחת מתקפת פשיעה ואלימות קשה מאוד שאין בה שליטה לא מצד המשטרה ולא הממשלה. המצב הנוכחי מעיד שכל האזרחים הם בסכנת חיים. אנשים נרצחים באמצע רחובות ובתוך הבתים וליד תחנות משטרה. פוגעים גם בשוטרים וברכוש בלי לדפוק חשבון לאף אחד. המילים נגמרו, נמאס מכל הדיבורים".
עבד אלקרים אלבאזעבד אלקרים אלבאז
עבד אלקרים אלבאז, תושב לוד, מנה את הסיבות שהובילו לדבריו להפיכתה של האלימות לחלק בלתי נפרד מחיי היום יום של האזרחים הערבים. "יש כישלון של הרשויות וחוסר רצינות בהתמודדות", הוא אמר. "הרוצחים לא חוששים כי רובם לא נעצרים או שאין ראיות נגדם. העניין נמצא בידי נוער נלהב. כל יומיים נרצח מישהו. אין טיפול בפשיעה ואין מי שיציל את הצעירים שנתקלים בקשיים בחייהם, מה שגורם להם להפוך לעבריינים".
פורסם לראשונה: 22:58, 23.10.21