3 צפייה בגלריה
שאשא ביטון והמחאה באוניברסיטת בן גוריון
שאשא ביטון והמחאה באוניברסיטת בן גוריון
שאשא ביטון והמחאה באוניברסיטת בן גוריון
(צילום: הרצל יוסף, שאול גולן)
ראשי האוניברסיטאות שיגרו הבוקר (יום חמישי) מכתב לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שבו חיזקו את נשיא אוניברסיטת בן גוריון, פרופ' דניאל חיימוביץ, "נוכח הקמפיין המסוכן המכוון כלפיו אישית וכלפי המוסד שבראשו הוא עומד". השבעה קראו לשאשא ביטון לפעול כדי לעצור את "מסע השיסוי המסוכן שנעשה בחסותו של דיון פוליטי", שכל תכליתו לדברים הוא "לסחוט אהדה מגורמים קיצוניים משני צידי המתרס".


באוניברסיטת בן גוריון, נזכיר, התקיימה השבוע "עצרת יום הנכבה" שבה הניפו סטודנטים מוסלמים את דגלי פלסטין בקמפוס - כשמולם עמדו סטודנטים שהניפו דגלי ישראל. התגובות להפגנה, שאותה אפשרה האוניברסיטה, היו סוערות - ובין היתר ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ' כינה את המפגינים "תומכים ברוצחי ישראלים" ונזף בפרופ' חיימוביץ' וקרא לו "לא לשדר רפיסות". אתמול פורסם לראשונה ב-ynet ששר האוצר אביגדור ליברמן בוחן שלילת תקציבים מהאוניברסיטה בעקבות ההפגנה.
במכתב של ועד ראשי האוניברסיטאות, שעליו חתומים נשיאי האוניברסיטה העברית, האוניברסיטה הפתוחה, מכון ויצמן, הטכניון, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בר אילן ואוניברסיטת חיפה, נכתב כי "הנשיא והנהלת האוניברסיטה, יחד עם אגודת הסטודנטים, ראשי הפוליטיים וכמובן הייעוץ המשפטי של האוניברסיטה קבעו, בהישען על חוות דעת של המשנה ליועמ"ש לממשלה רז ניזרי משנת 2014, את גבולות האסור והמותר בהפגנה - והחליטו בהסכמה על מועד קיומה".
3 צפייה בגלריה
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
דגלי ישראל מול דגלי פלסטין. המחאות בבן גוריון
(צילום: הרצל יוסף)
3 צפייה בגלריה
צעדת דגלים בבאר שבע
צעדת דגלים בבאר שבע
צעדת דגלים בבאר שבע במחאה על העצרת בבן גוריון, אתמול
(צילום: הרצל יוסף)
לדברי ראשי האוניברסיטאות, ההפגנה התקיימה במכוון אחרי סיום ימי המועד השונים ולא ביום הנכבה עצמו - והאוניברסיטה דאגה "שהגבולות וההסכמות יישמרו קפדנות". לפי ראש האוניברסיטאות, "אוניברסיטת בן גוריון קיימה בפועל את ההגדרה 'מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית'".
לאחר מכן כתבו: "האוניברסיטאות בישראל הן הקטר, המגדלור והחלוץ לפני המחנה במגוון של נושאים, ובזכות מדעניות וחוקרים פורצי דרך, סטודנטים וסטודנטיות מבריקים ויצירתיים – מדינת ישראל ממשיכה להוביל ולשמש מודל לחיקוי. אוניברסיטאות חזקות ועצמאיות, המאפשרות חופש ביטוי במסגרת חוקי המדינה – הן אינטרס לאומי וקיומי של כולנו".
שאשא ביטון עצמה, שמשמשת גם כיו"ר המל"ג, מחתה השבוע בפני פרופ' חיימוביץ על קיום ההפגנה, ואמרה כי "התמונות שראינו מאוניברסיטת בן-גוריון לא מתקבלות על הדעת. במסגרת הבחינה שאנו עושים עם הייעוץ המשפטי של המל"ג בנוגע לסטודנטים ששותפים להסתה, אלימות או פגיעה בסמלי המדינה, ייבדקו גם אירועים מסוג זה".
הפגנת יום הנכבה בבן גוריון - וכן באוניברסיטת תל אביב ובמקומות נוספים - הובילה גם לדיון סוער בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, שבו הטיחו הח"כים האשמות זה בזה ובאוניברסיטאות. יו"ר הוועדה, ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה), אף אמרה בדיון כי "בקמפוסים התירו לשפוך את דמם של יהודים". יועמ"שית ועד ראשי האוניברסיטאות, עו"ד רחל בן ארי, טענה בדיון כי "טופלים עלינו האשמות שווא", והדגישה: "המוסדות לא מפרים חוק. הגבול הדק בין חופש ביטוי לבין הסתה ואלימות מצריך הרבה חוכמה לדעת איך להתמודד איתו. האמצעים שלנו הם מוגבלים. אנחנו לא רשויות חקירה ולא רשויות אכיפה. יש נהלים לא אחידים בין המוסדות לעניין קיום הפגנה. יש תקנוני משמעת".