מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, שוחח הבוקר (ראשון) עם עשרות שוטרים ולוחמים בחפ"ק בקיבוץ נחשונים, המנהל את המצוד אחר שני המחבלים מהפיגוע באלעד, שעדיין לא נתפסו. יותר מ-60 שעות חלפו מאז הפיגוע האכזרי בו נרצחו אורן בן יפתח, אלעד בועז גול ויונתן חבקוק בצאת יום העצמאות. "לא ננוח ולא נשקוט עד שנשים ידינו על המחבלים האלה", אמר רב-ניצב שבתאי, "יש אנשים שלא עצמו עיניים בשלושת הימים האחרונים בניסיון לשים את ידם עליהם".
לדברי המפכ"ל, "אנחנו בסך הכל בכיוון, יוצאים מנקודת מוצא שהמחבלים עדיין נמצאים בשטח ומפעילים את כל הכלים שיש לנו, גם בשיתוף פעולה עם הצבא ושב"כ וכל הכלים העומדים ברשותנו". שני המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד נטולי שיוך ארגוני, ובחקירה שמתנהלת כעת לא נמצא סימן שעלול היה לעורר חשד לביצוע פיגוע.
2 צפייה בגלריה
"חיות פצועות, ללא אוכל ומים". שני המחבלים מאזור ג'נין ושבתאי
"חיות פצועות, ללא אוכל ומים". שני המחבלים מאזור ג'נין ושבתאי
"חיות פצועות, ללא אוכל ומים". שני המחבלים מאזור ג'נין ושבתאי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
2 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בשיחה עם שוטרים ולוחמי מג"ב לקראת המשך החיפוש אחר המחבלים
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בשיחה עם שוטרים ולוחמי מג"ב לקראת המשך החיפוש אחר המחבלים
"סביר להניח שינסו לבצע פיגוע התאבדות"
(צילום: דוברות המשטרה)
הוא אמר לשוטרים והלוחמים כי "חשוב שכולנו נשמור על ערנות", מכיוון שכעת המחבלים, "חיות פצועות", כלשונו. השניים, אסעד אל-ריפאעי וסובחי אבו שקיר, תושבי הכפר רומאנה שבאזור ג'נין. הוא הסביר: "הם הרבה זמן בלי אוכל ומים, וסביר להניח שהם יעשו מה שהם יכולים כדי לעשות פיגוע אחרון של התאבדות ולגמור את זה בצורה כזו או אחרת מבחינתם או שינסו לשרוד ולנצל נקודת תורפה אצלנו. הם כל הזמן שומעים את המסוקים ורואים את הכוחות, ונמצאים במצב של התגוננות".
ב-ynet נחשף כי אחד המחבלים השאיר צוואה, שממנה עולה כי הסיבה שהוא וחברו יצאו לפיגוע היא הפגיעה בהר הבית. על זה, נכתב, הם מוכנים לרצוח ולמות. גם בחקירת שני המחבלים בפיגוע באריאל, שנתפסו בחיים, עלתה תמונה דומה מאוד שלפיה המוטיבציה שלהם הייתה בעיקר ירושלים.
מאוחר יותר אמר השר לביטחון הפנים עמר בר-לב: "לא משנה היכן מסתתרים המחבלים, אנחנו נגיע אליהם - חיים או מתים. נחמיר את הטיפול והאכיפה כלפי מי שמלינים, מסייעים ומעסיקים שוהים בלתי חוקיים בישראל. אני קורא לאזרחים לא לשתף פעולה ולא לאפשר שהייה לא חוקית של פלסטינים בשטח ישראל. מדובר בסכנה לביטחון של כולנו".
בביקור בחפ"ק המשטרתי המשולב של המשטרה, צה"ל ושב"כ, הבטיח שר הביטחון בני גנץ: "אנחנו נלכוד את המחבלים ונפגע בכל המעורבים באירוע הזה. אנחנו נמצאים בימים מתוחים מול טרור אכזרי. צה"ל, שב"כ והמשטרה פועלים בשיתוף פעולה בכל המקרים ואנחנו בודקים ושוקלים את צעדינו". ברמיזה למנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, שבחמאס אמרו כי פגיעה בו תוביל ל"רעידת אדמה", הוסיף גנץ: "נחליט את ההחלטות שלנו ונעשה את זה בפורומים הנכונים, ובהם בלבד".

הפיגוע ביום חמישי בערב, מוצאי יום העצמאות, החל ברחוב אבן גבירול באלעד - שבו שני המחבלים, שוהים בלתי חוקיים, עבדו לפני כן באתר בנייה. בהערכת מצב מקבילה, שקיים השר גנץ בהשתתפות הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, ראש השב"כ רונן בר ובכירים נוספים, הוחלט להאריך ביממה את הסגר הכללי על יהודה ושומרון. הסגר, שהוטל לקראת יום הזיכרון ויום העצמאות, החל בשלישי ב-15:00 והיה צפוי להסתיים בחמישי בלילה, אך הוארך כבר ביום חמישי בעקבות הפיגוע באלעד. היום תתקיים הערכת מצב נוספת בנושא.
אתמול אמרו במשטרה כי החלו במבצע רחב היקף למעצר שוהים בלתי חוקיים וישראלים המסייעים להם בהסעה, הלנה והעסקה בלתי חוקית. במבצע ייקחו חלק אלפי שוטרים ולוחמי מג"ב. המפכ"ל שבתאי הבטיח כי המשטרה "מעלה הילוך" במאבק מול תופעת השוהים הבלתי חוקיים, אולם הצהרות דומות נשמעו גם לאחר הפיגוע בבני ברק.
למרות שהמחבלים טרם נתפסו, בעיריית אלעד הודיעו כי גם היום - כמו ביום שישי - הלימודים בעיר יתקיימו כסדרם. "מערך האבטחה יעובה באופן משמעותי בכלל המוסדות, גם על ידי מערך השמירה העירוני וגם על ידי תגבור גדול של כוחות הביטחון ברחבי העיר ובקרבת המוסדות", נמסר.