תיעוד תקיפת פעיל השמאל בחברון
(מתוך טוויטר)

עורכי הדין של חיילי גבעתי מטעם ארגון חוננו, שלחו היום (ראשון) מכתב לפרקליטה הצבאית הראשית בבקשה להעביר את הטיפול בתיק, במסגרתו תקפו לוחמים פעיל שמאל בחברון, מהמערכת הצבאית - מצ"ח וצה"ל - אל המערכת האזרחית. במכתב, טוענים עורכי הדין עדי קידר, משה פולסקי ואופיר שטיינר כי הרמטכ"ל חרץ למעשה את דינם של החיילים בפומבי, עוד בראשיתה של החקירה הפלילית.
בראשית המכתב כתבו עורכי הדין כי "מערכת המשפט הצבאי פועלת כדבר שבשגרה בעולם לא אופטימלי, במסגרתו כלל הגורמים השייכים להליך הפלילי מנהלים את שגרת יומם בתוך גוף היררכי, בו הפקודה מטעם הפיקוד הבכיר מחייבת. בעיני המתבונן התמים מן הצד, אזרח מן השורה, קשה עד מאוד ההבחנה בין פעולות גורמי המערכת הנעשות תחת המעטה של עצמאות, ובין שגרת המחנה המקיפה את שגרת יומם של אותם גורמים".
2 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"הרמטכ"ל בעצמו קבע את עמדתו ודעתו תוך כדי חקירה". כוכבי ותיעוד התקיפה
(צילום: שאול גולן, מתוך טוויטר)
לדבריהם, הדברים מקבלים משנה תוקף במקום בו מדובר באירועים מתוקשרים, שבהם היה מצופה כי לפחות הפיקוד הצבאי ידיר את עצמו מעיסוק תקשורתי ויתרכז בלימוד ותחקור פנימי תורם. הם הדגישו כי "כשראש המטה הכללי בעצמו, בהיותו מפקדם של כלל הגורמים שהוזכרו, קובע נחרצות את עמדתו ודעתו, וזאת תוך כדי חקירה מתנהלת, יש בכך פגיעה בנקיות ההליך הפלילי ובאמון הציבור בו. הפיקוד כבר הכריז ברוב עם על רתימת העגלה, עוד טרם החלו הגורמים האמונים על כך לטפל בסוסים".
בהמשך המכתב מצטטים עורכי הדין מהחלטת בית הדין הצבאי בעניינו של אלאור עזריה, בה נקבע כי "כשמדובר בנושאים הנתונים תחת חקירה פלילית, ראוי להמתין עד להתבהרות התמונה העובדתית העולה מן החקירה, וככל שקיימת נחיצות להשמעת אמירה פיקודית בשלב כה מוקדם - אזי למתן את האמירה ולסייג אותה באשר לתוצאת החקירה".
בסיום מכתבם דרשו הסנגורים את העברת התיק "באופן מיידי, וללא כל דיחוי, למשטרת ישראל, ובהמשך, ככל שיהיה צורך בכך, למערכת המשפט האזרחית". הם חתמו את מכתבם בכותבם כי "רק כך אפשר יהיה להגיע לחקר האמת, ולעשות דין צדק, מבלי לפגוע ביסודות המשטר הדמוקרטי, בנקיות ההליך הפלילי ובאמון הציבור במערכת המשפט".
עורכי הדין גם מתחו ביקורת קשה על התנהלות מצ"ח כלפי הלוחמים. לאחר שזומנו היום החיילים לחקירה, הודיעו להם החוקרים שהיא בוטלה. לאחר מספר שעות התבקשו החיילים להגיע לתחנת המשטרה בחברון, המקום בו הוגשה תלונתם ביום שישי כנגד פעילי השמאל. עם הגעתם לתחנה התברר כי לא מדובר בהמשך הגשת התלונה, אלא במקום המתינו להם חוקרי מצ"ח שחקרו את אחד מהחיילים באזהרה. מחייל נוסף גבו החוקרים עדות על האירוע. לאחר החקריה שבו החיילים לבסיס.
"דיברו איתם על פוליטיקה בכוונה וירקו עליהם". אביו של אחד החיילים שנעצר

במהלך סוף השבוע הופצו סרטונים מחברון המתעדים אלימות קשה של חיילים בגבעתי, לצד איומים ואזכור של השר לביטחון לאומי המיועד, איתמר בן גביר. לוחמי גבעתי שתועדו תוקפים פעילי שמאל ועיתונאי, הושעו אחרי פרסום התיעודים.
באחד הסרטונים הכה חייל באגרוף פעיל שמאל בפניו, לאחר שהטיל אותו על הקרקע. בסרטון נוסף נשמע לוחם אחר בגבעתי אומר: "בן גביר הולך לעשות סדר במקום הזה. אין, אכלתם אותה. אני קובע מה החוק, ואתה פועל נגד החוק". בסרטון אחר הוא תועד אומר: "אני לא אוהב שמאלנים, אני אשבור לכם את הצורה".
בעקבות התיעודים הפיץ הרמטכ"ל אביב כוכבי איגרת לחיילי צה"ל והודה כי לאחרונה אירע יותר ממקרה אחד שבו "לוחמים הפעילו כוח לא מוצדק כלפי ישראלים או פלסטינים". באיגרת גם הזכיר כוכבי את העובדה שאחד הלוחמים אמר לפעילי השמאל ש"בן גביר יעשה פה סדר, אכלתם אותה", והבהיר כי "לחיילי צה"ל אסור להביע כל עמדה פוליטית. למרבה הצער, בשונה מהפעלת הכוח הנהוגה בצה"ל אשר מתבצעת באופן מקצועי, חוקי וערכי, אירעו לאחרונה - וגם בסוף השבוע האחרון - מקרים אחדים של הפעלת כוח אלימה ולא מוצדקת, הן כלפי ישראלים והן כלפי פלסטינים, והם כללו אלימות מילולית ואלימות פיזית קשה", נכתב באיגרת.
הרמטכ"ל הבהיר כי "חיילי צה"ל רשאים להפעיל כוח על פי עקרונות וחוקים מוגדרים, ויש להם הסמכויות והכלים הנדרשים לכך. עם זאת, חל עליהם איסור מוחלט להשתמש בכוח שלא לצורך ביצוע המשימה, שלא לצורך הגנה עצמית, וּודאי שלא בשל איבוד עשתונות או לשם נקמה. כל אירוע מסוג זה הוא חמור, פסול, לא ערכי ולא חוקי".
2 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"בן גביר יעשה סדר במקום הזה". מתוך העימותים בעיר
(מתוך טוויטר)
אביו של אחד מלוחמי גבעתי שנעצר באירוע בחברון מסר כי "במקום להתמודד עם האויב החיילים צריכים להתעסק עם יהודים שבאים להפריע להם במשימתם". עו"ד עדי קידר מארגון חוננו ציין כי "פעילות גורמי שמאל בגזרה מפריעה לכוחות הביטחון ומעודדת גורמי פח"ע לביצוע הפרות סדר בחסות פעילותם".
אביו של אחד החיילים מהאירוע בחברון ציין כי "אנחנו מגבים את כל חיילנו שעומדים על משמר ארצנו ואנחנו אוהבים את חיילי צה"ל, אוהבים את מדינת ישראל ואת עם ישראל. הבן שלי הוא חייל גיבור, החיילים שהיו באירוע הם גיבורים. אנחנו מלווים אותם כבר חצי שנה בחברון, רואים את המאמצים שלהם, את העשייה היומיומית שלהם יום ולילה במסירות נפש כדי להגן על עם ישראל בצורה הטובה ביותר כדי שאנחנו נוכל לישון בשקט".
האב הוסיף כי "לצערנו הרב ניגשו אליהם אנרכיסטים שבאו להפריע להם במהלך עבודת הקודש שלהם בשמירה על האזרחים. הם באו והפריעו להם - את זה לא רואים בסרטונים. התיעוד שפורסם הוא חלקי". הוא ציין גם כי "הבן שלי סיפר שהם באו והציקו להם, ירקו עליהם, קיללו אותם, הובילו אותם לאמירות פוליטיות ודיברו איתם על פוליטיקה בכוונה".