האיחוד האירופי הכריז אמש (שישי), בתום ישיבת שרי החוץ של 27 המדינות החברות בו בבריסל, על הרחבת הסנקציות נגד רוסיה, ובהן סנקציות אישיות נגד הנשיא ולדימיר פוטין ושר החוץ שלו סרגיי לברוב. מאוחר יותר הצטרפה לסנקציות הללו גם בריטניה, ובשעות הערב המאוחרות גם קנדה. הבית הלבן הודיע שגם ארצות הברית תעשה כן. מחלקת המדינה האמריקנית אמרה לפני כן כי "כל האופציות על השולחן".
לדברי שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, פוטין הוא כעת המנהיג היחיד בעולם שיתמודד עם סנקציות מצד האיחוד האירופי - לצד נשיא סוריה בשאר אסד ונשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו. לדבריו, הסנקציות האירופיות יחמירו את האינפלציה ברוסיה, יפגעו בתעשייה שלה ויובילו להפחתת ההשקעות הזרות במדינה.
5 צפייה בגלריה
דיון באיחוד האירופי
דיון באיחוד האירופי
בתום דיון באיחוד האירופי: "סנקציות אישיות על פוטין"
(צילום: AP, AFP)
הסנקציות האירופיות הוכרזו בתום ישיבת שרי החוץ של המדינות החברות באיחוד האירופי, על אף שרוסיה הזהירה כי סנקציות אישיות על פוטין ייחשבו מבחינתה לחציית קו אדום, וכי היא תראה בהן הכרזה על ניתוק היחסים איתה. במסגרת העיצומים של אירופה יוקפאו נכסים של פוטין ולברוב, וסנקציות נוספות יוטלו על מגזרי הפיננסים והאנרגיה של רוסיה. אירופה הטילה עוד קודם סנקציות על אוליגרכים ומקורבים לפוטין שלדבריה מרוויחים מתקיפת אוקראינה. בורל הזהיר כי ישנן סנקציות נוספות שהאיחוד עשוי להטיל על רוסיה בימים הקרובים.
ההחלטה האירופית על סנקציות נגד פוטין התקבלה כשברקע נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שב והאשים אתמול בצהריים את המערב כי הוא אינו עושה די כדי לסייע לארצו "בשעה שטנקים רוסיים תוקפים אנשים". לפי ההערכות במערב ובאוקראינה, פוטין מעוניין בהפלת ממשלתו של זלנסקי ויש הטוענים שגם בהריגתו. פוטין קרא אתמול אחר הצהריים לצבא האוקראיני לקחת את השליטה באוקראינה לידיו ולמעשה לבצע הפיכה במדינה - והוסיף שכך יהיה קל יותר להגיע להסכמות.
5 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה
גם בריטניה הטילה סנקציות אישיות על פוטין
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
ביידן בנאום לאחר התקיפות של רוסיה
ביידן בנאום לאחר התקיפות של רוסיה
"זה לא בלוף". גם ביידן יטיל סנקציות על פוטין?
(צילום: AFP)
ה-OECD הודיע אמש שהפסיק רשמית את תהליך הצטרפותה של רוסיה לארגון, שהושעה מאז 2014. הסנקציות האירופיות החדשות, החמורות שהטילה אירופה עד כה, מצטרפות לסנקציות שעליהן הכריז נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן והסנקציות שעליהן הכריז ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. ביידן הודיע שלשום כי ארה"ב תטיל עיצומים על בנקים, אוליגרכים ותעשיית ההיי-טק, ואמר כי הוא יגביל את יכולתה של רוסיה לבצע עסקאות בדולר, אירו, ליש"ט או ין יפני. עם זאת, ביחס לסנקציות אישיות נגד פוטין, אמר ביידן כי האפשרות הזו עדיין נשקלת. "זהו לא בלוף, כל האפשרויות על השולחן", אמר.
ביידן הודיע גם כי ארבעה בנקים גדולים ברוסיה ינותקו מהמערכת הכלכלית העולמית ותימנע אפשרות לממן את הצבא הרוסי. משרד האוצר האמריקני הודיע כי ארה"ב תטיל סנקציות גם על בנקים בלארוסיים וגורמי ביטחון במדינה הפרו-רוסית בשל תמיכתה בפלישה. גם על מקורבים מאוד לרודן לוקשנקו השולט בבלארוס הוטלו עיצומים. עם זאת, על התעשייה החזקה ביותר של רוסיה, הנפט והגז, לא הוטלו עיצומים - וביידן שלח מסר חד-משמעי לחברות האנרגיה בארה"ב שלא ינצלו את המשבר להעלאת מחירים.
5 צפייה בגלריה
סרגיי לברוב
סרגיי לברוב
סנקציות גם נגדו. שר החוץ הרוסי לברוב
(צילום: AP )
5 צפייה בגלריה
הפגנה בקייב
הפגנה בקייב
הפגנה בקייב. רוסיה הזהירה: "סנקציות אישיות - קו אדום"
(צילום: gettyimages)
ג'ונסון חשף אתמול בבוקר בפרלמנט סבב סנקציות חדש שלדבריו היא "חבילת הסנקציות הכלכליות הגדולה והחמורה ביותר שאי פעם הוטלה על רוסיה". הסנקציות שעליהן הכריז ג'ונסון כוללות הקפאת הנכסים בבריטניה של הבנקים הגדולים ברוסיה והדרתם מהמערכת הפיננסית הבריטית. פירוש הדבר שלא תהיה להם גישה למטבע הבריטי ולא יוכלו להעביר את התשלומים דרך בריטניה. בנוסף, חברות רוסיות גדולות לא יוכלו לגייס הון או ללוות כספים בשווקים הבריטיים.
בריטניה גם מקפיאה גם את הנכסים של 100 אינדיבידואלים וחברות, ביניהם חתנו לשעבר של פוטין, קיריל שמאלוב, ופטר פרדקוב, מנכ"ל Promsvyazbank, שגם עליה הוטלו סנקציות. החברות שהסנקציות כוונו נגדן כללו את רוסטק, חברת ההגנה הגדולה ברוסיה, Tactical Missile Corporation ספקית הטילים הגדולה במדינה ויצרנית הטנקים Uralvagonzavod. כמו כן, חברת התעופה הלאומית של רוסיה אירופלוט לא תורשה לנחות בבריטניה.
סנקציות נוספות כוללות איסור על ייצוא של רכיבים שיכולים לשמש לצרכים צבאיים ובמקביל בריטניה תפסיק ייצוא של פריטי הייטק וציוד לזיקוק נפט. תהיה גם הגבלה על הפיקדונות שרוסים יוכלו להפקיד בחשבונות בנק בריטיים. ג'ונסון סיים ואמר כי נותרו עוד אפשרויות לסנקציות נוספות, כולל הרחקתה של רוסיה ממערכת התשלומים SWIFT. הוא הוסיף כי הסנקציות יחולו גם על בלארוס, בשל הסיוע שהעניקה לרוסיה בתקיפה.
גם יפן, אוסטרליה, ניו זילנד וטייוואן הטילו עיצומים נגד רוסיה. בנוסף, פורום שבע המדינות המתועשות הגדולות בעולם, ה-G7, גינה שלשום בחריפות את הפלישה הרוסית לאוקראינה ואיים בחבילת סנקציות כלכליות כבדות על מוסקבה. "המשבר הזה הוא איום כבד על הסדר העולמי, עם השלכות שיורגשו גם מחוץ לאירופה", מסרו מנהיגי המדינות בהצהרה משותפת. "הנשיא פוטין החזיר את המלחמה ליבשת האירופית - ומציב את עצמו בצד הלא-נכון של ההיסטוריה".
פורסם לראשונה: 21:59, 25.02.22