ברקע הרצח של דריה לייטל, שהתרחש בסוף השבוע האחרון בחיפה, התקיים הבוקר (יום שני) דיון בוועדה לביטחון לאומי בנושא רצח ואלימות כלפי נשים. בפתיחת הדיון נעמדו כל המשתתפים לדקת דומיה לזכרה של לייטל, יחד עם חמש הנשים הנוספות שנרצחו מאז תחילת 2023.
לדיון, שעסק בעיקרו במשמעויות הקשות של דחיית החוק לפיקוח אלקטרוני למניעת אלימות במשפחה, לא הגיעו אף אחד מחברי הכנסת של הקואליציה, מלבד יו"ר הוועדה ח"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית). מנכ"לית שדולת הנשים, הדס דניאלי ילין, מתחה ביקורת קשה על היעדרם: "איפה הרפורמה שתציל את הנרצחת הבאה? רפורמה להחלשת מערכת המשפט והגברת הכוח הפוליטי שלכם אתם מעבירים ברגע, אבל רפורמה מצילת חיים אתם דוחים שוב ושוב כאילו מדובר בפיסת נייר חסרת משמעות לחייהן של עשרות אלפי נשים בישראל".
3 צפייה בגלריה
הדיון בוועדה לביטחון לאומי על אלימות כלפי נשים נפתח בדקת דומיה לזכר ששת הנשים שנרצחו מתחילת השנה
הדיון בוועדה לביטחון לאומי על אלימות כלפי נשים נפתח בדקת דומיה לזכר ששת הנשים שנרצחו מתחילת השנה
דריה לייטל ודקת הדומיה לזכרה בכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)
מנכ"לית שדולת הנשים הוסיפה כי "אנחנו עומדות כאן היום ומשמיעות את קולן של אלו שכבר לא יכולות לזעוק. שנרצחו באלימות והשאירו אחריהן משפחות כואבות. אתם הפכתם את המאבק באלימות נגד נשים לכלי ניגוח פוליטי ושכחתם את עשרות אלפי הנשים שחיות תחת פחד ואלימות בביתם, שזועקות להגנה".
דניאלי ילין ציינה ש"חוק האיזוק האלקטרוני מוכן, עבר את כל גורמי המקצוע ויכול היה לעבור כבר לפני שבועיים. כל רגע שהחוק הזה נדחה, חייהן של נשים רבות בסכנה. דם הנרצחת הבאה על הידיים שלכם". במקביל, היא בירכה את יו"ר הוועדה פוגל על "הבטחתו החד משמעית להעביר את החוק".
3 צפייה בגלריה
זירת הרצח בחיפה
זירת הרצח בחיפה
זירת הרצח בחיפה
(צילום: שרון צור )
הצעת החוק, שהוגשה בכנסת הקודמת על ידי ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי), תאפשר פיקוח במקרים שבהם קיים סיכון מוגבר לנשים או לילדים, ונועד למנוע מצב של איום על חייהם וצורך להיכנס למקלט. עם זאת, כבר קרוב לעשור שהחוק הזה, שיש בכוחו להציל חיים, נדחק ונדחה בין הממשלות. הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה בימיה האחרונים של הממשלה הקודמת, אבל בינתיים לא קודמה על ידי הממשלה הנוכחית.
ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה אתמול פעם נוספת את קידום הצעת החוק, לבקשתו של השר לביטחון פנים איתמר בן גביר, שעומד על דרישתו להביא חוק "מאוזן יותר". לדברי השר, הוא מבקש לבחון את ההצעה ולשנותה על מנת למנוע "תלונות שווא".
3 צפייה בגלריה
 החוק נדחה לבקשת השר בן גביר. חבר מפלגתו פוגל התחייב לקדמו
 החוק נדחה לבקשת השר בן גביר. חבר מפלגתו פוגל התחייב לקדמו
החוק נדחה לבקשת השר בן גביר. חבר מפלגתו פוגל התחייב לקדמו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) מתח ביקורת על בן גביר בדיון הבוקר. "יש הצעת חוק ממשלתית מוכנה, הייתה לי את הזכות לעסוק בנושא הזה כסגן שר ביטחון הפנים", ציין סגלוביץ, ותקף את היו"ר פוגל. "בן גביר פשוט משקר וזה גם על הראש שלך כיו"ר הוועדה. אתה במפלגה שלו - תן לו בראש. תעבירו את החוק הזה. לא צריך לבחון דבר, צריך לקבל החלטה ולהעביר אותה בדין רציפות. יש לזה רוב עצום. הממשלה הזאת לא עושה כלום חוץ מלחוקק חוקים מושחתים. זאת הזדמנות לעשות מעשה טוב ראשון של הממשלה הזאת".
כאמור, למרות התנגדותו של השר בן גביר, יו"ר הוועדה פוגל טען בדיון כי הוא "מתכוון להעביר את החוק הזה". יוזמת הדיון, יו"ר הוועדה לביטחון הפנים לשעבר ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד), אמרה בתגובה: "אם לא יהיה איזוק אלקטרוני - אנחנו הולכים למלחמה, מלחמה אמיתית בבית הזה כדי להציל את הנשים במדינה הזאת. אני פונה אלייך אדוני, תעשה צדק לאנשים כאן, תעשה צדק לאנשים במדינת ישראל, למשפחות שלהם. למשפחה קרועה שמאבדת את הדבר הכי יקר לה סתם. סתם".
עו"ד הדס גבריאל-זני, ממונה ארצית בתחום נפגעי עבירות המתה בסיוע המשפטי במשרד המשפטים, מסרה כי "הצעת חוק הונחה לפני יותר משש שנים. הסיוע המשפטי היה שותף לה ותומך בה. מדובר בחקיקה שתהווה כלי הגנה לנשים שנמצאות במצבי סיכון. מדובר בצו אזרחי ולא פלילי – אין הגבלה על הצד הפוגע ואין מניעה שימשיך להסתובב חופשי, אך הפיקוח יאפשר מרחק התרעה ומרחק הפרה מאותה אישה שנמצאת בסיכון. אנחנו בעד דו"חות מסוכנות, אבל נגד עיכוב חקיקה בגלל שיקולי תקציב, בוודאי כשזה מגיע למניעת רצח נשים".