תיעוד שפרסם ארגון אופוזיציה סורי: "התקיפות האמריקניות בסוריה", ביום רביעי האחרון

בימים האחרונים תקפה ארה"ב יעדים של המיליציות הפרו-איראניות בסוריה, בתגובה לירי רקטות ושיגור של רחפן לעבר בסיסים צבאיים אמריקניים במדינה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס הלילה (בין חמישי לשישי) לתגובה האמריקנית, ואמר כי אחת ממטרותיה הייתה "להרתיע את איראן ואת המיליציות הנתמכות על ידיה מפני הוצאה לפועל של מתקפות נוספות על חיילים אמריקנים ומתקנים של ארה"ב, או תמיכה בהן".
התקיפות האמריקניות בסוריה היו הפעולה המשמעותית ביותר של ארה"ב באזור בחודשים האחרונים, ולפי הודעת פיקוד המרכז האמריקני, נהרגו בהן ארבעה מחברי המיליציות הפרו-איראניות. התקיפות הגיעו אחרי שרקטות נורו בין השאר לכיוון בסיס א-תנף, שבמשולש הגבולות של סוריה-עיראק וירדן, שם שוהים חיילים אמריקנים.
4 צפייה בגלריה
תיעוד התקיפה לכאורה של ארצות הברית
תיעוד התקיפה לכאורה של ארצות הברית
תקיפת הבונקרים בסוריה, בלילה שבין שלישי לרביעי. המיליציות שיגרו רקטות בתגובה
שרשרת האירועים החלה ב-15 באוגוסט, יום שני שעבר, אז שיגרו המיליציות הפרו-איראניות רקטות לעבר הבסיס "גרין וילג'" בדיר א-זור שבצפון-מזרח סוריה, ורחפן לעבר הבסיס האמריקני א-תנף, שנמצא במשולש הגבולות סוריה-עיראק-ירדן. מתקפת המיליציות הפרו-איראניות התרחשה פחות מיממה אחרי שסוריה דיווחה על סדרת תקיפות ישראליות בשטחה – באזור נמל טרטוס שבמערב המדינה, ומדרום לדמשק. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה שעות לאחר התקיפה המיוחסת לישראל כי "יעד איראני" נפגע באזור נמל טרטוס.
זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה הותקף בסיס א-תנף אחרי תקיפה שמיוחסת לישראל בסוריה. בנובמבר שעבר אמרו גורמים אמריקנים וישראלים ל"ניו יורק טיימס" כי מתקפת מל"טים על בסיס א-תנף הייתה למעשה נקמה איראנית על תקיפות ישראליות בסוריה. לפי הגורמים, המתקפה אז הייתה הפעם הראשונה שבה הורתה איראן ישירות על מתקפה צבאית נגד ארה"ב – בתגובה למתקפה של ישראל. ב-ynet נחשף חודש קודם לכן שהמסר שעמד מאחורי אותה תקיפה בא-תנף היה עליית מדרגה איראנית, גם בעקבות תקיפות שיוחסו לישראל בסוריה.
4 צפייה בגלריה
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
כטב"ם איראני בתרגיל, שלשום. "שרידי הרחפן בא-תנף מעידים על קשר ישיר של טהרן"
(צילום: רויטרס)
התקיפה האמריקנית הראשונה הייתה ביום שלישי האחרון, ובה הופצצו תשעה בונקרים בפצצות מונחות. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי ככל הנראה בפעולה לא נהרגו אזרחים, וגורם צבאי אמריקני אמר לעיתון כי הכוחות סקרו במשך מאות שעות את המתחם שהופצץ, שכלל 13 בונקרים. הפיצוץ באחד הבונקרים, לדבריו, הוביל גם לפיצוצי משנה חזקים. לפי הגורם האמריקני, התכנון היה לתקוף 11 בונקרים, אבל אנשים לא מזוהים נראו ליד שניים מהם בשעות שלפני התקיפה, ולכן אותם שני בונקרים הוסרו מרשימת המטרות.
לפי הצבא האמריקני, ביום רביעי, אחרי תקיפת הבונקרים, חמושים של מיליציות פרו-איראניות שיגרו רקטות לעבר הבסיסים "גרין וילג'" ו"קונוקו" שמארחים כוחות אמריקניים בדיר א-זור שבצפון-מזרח סוריה. בתגובה - מסוקי קרב אמריקניים השמידו שלושה כלי רכב וציוד נוסף שלפי החשד שימשו לשיגור הרקטות.

"מאמינים שהסבב הסתיים"

הנשיא ביידן אמר הלילה כי בתקיפות השתתפו מסוקי אפאצ'י, מטוסי תקיפה מדגם AC-130 וארטילריה. בסיכום התקיפות שפרסם פיקוד המרכז האמריקני נטען כי מלבד הרג ארבעת הפעילים הפרו-איראנים, בסך הכול הושמדו שבעה משגרי רקטות. בסבב המתקפות ההדדיות בין הפעילים הפרו-איראנים לחיילים האמריקנים בסוריה נפצעו שלושה חיילים בצבא ארה"ב באורח קל.
דובר מטעם הפנטגון אמר כי ההחלטה להגיב לתקיפות המיליציות הפרו-איראניות נועדה להחזיר את ההרתעה. "קיבלנו החלטה מתוכננת – להגיב באופן פרופורציונלי כאן מתוך נקודת מבט של הרתעה", הוא אמר. סבב התקיפות ההדדיות הסתיים, כך נראה, אתמול בשעות הבוקר – ולפי הערכת גורם אמריקני, הוא לא יתחדש. "אנחנו מאמינים שסבב ההסלמה הזה הסתיים", הוא אמר.
רובו של סבב המתקפות התרחש במחוז דיר א-זור שבצפון-מזרח סוריה, אזור עשיר בשדות נפט שבו מוצבים חלק מ-900 החיילים האמריקנים בסוריה. באזור, הממוקם ממזרח לנהר הפרת, שולטים בעיקר הכוחות הכורדים, בעלי הברית של ארה"ב והקואליציה הבינלאומית שהוקמה למלחמה בדאעש.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן. שבעה משגרים הושמדו
(צילום: AFP)
בכמה עיירות באזור נמצאים גם אנשי המיליציות הפרו-איראניות. טהרן מצדה דחתה כל טענה אמריקנית לקשר בינה לבין מתקפות המיליציות – וטענה שאנשי משמרות המהפכה המוצבים בסוריה הם "יועצים צבאיים" לכוחות המשטר של בשאר אסד.
למרות טענותיה של טהרן, לפחות שלוש מיליציות פרו איראניות פועלות בסוריה: גדודי חיזבאללה עיראק שפועלים תחת ארגון הגג חשד א-שעבי, גדודי האימאם עלי וגדודי סייד אל-שוהדאא. שלושת המיליציות הללו נחשבות מקורבות למשמרות המהפכה של איראן.
מלבד זאת, קשר אפשרי לטהרן חשף ביום רביעי האחרון תת-שר ההגנה לענייני מדיניות קולין קאל, שקיים תדרוך לעיתונאים בוושינגטון. שרידי הרחפן ששימש במתקפה על בסיס א-תנף, לדבריו, מעידים על קשר ישיר של איראן למתקפה הזו.
4 צפייה בגלריה
רכב צבאי אמריקני ב תל תאמר סוריה ליד גבול טורקיה
רכב צבאי אמריקני ב תל תאמר סוריה ליד גבול טורקיה
משוריין אמריקני בסוריה. הסכם הגרעין? "לא קשור בכל צורה שהיא. יש מסלולים נפרדים"
(צילום: AFP)
המתקפות נגד הכוחות האמריקניים בסוריה מגיעות כשברקע דווקא התקדמות משמעותית בשיחות הלא-ישירות בין וושינגטון לטהרן על החייאת הסכם הגרעין מ-2015.
כך או כך, הסכם הגרעין לא עוסק בסוגיות הנוגעות לפעילותה החתרנית של איראן ברחבי המזרח התיכון. בתקשורת האמריקנית דיווחו השבוע כי נראה שההפצצות האמריקניות נועדו להעביר מסר שלפיו למרות ההתקדמות לעבר ההסכם, ארה"ב תמשיך לפעול נגד פרובוקציות מטעמה של איראן. תת-שר ההגנה קאל אמר ביום רביעי האחרון דברים דומים: "האיומים שעמם מתמודדים אנשינו באזור ובמקומות אחרים לא קשורים בכל צורה שהיא למקום שבו נמצא את עצמנו עם הסכם הגרעין. זה לא קשור לנכונותנו ולנחישותנו להגן על עצמנו. ואני חושב שההפצצות העבירו מסר ברור למדי לאיראנים שהדברים הללו נעים על מסלולים נפרדים".