בית הדין הארצי לעבודה דחה הערב (רביעי) את בקשת משרד החינוך להוציא צו מניעה נגד העיצומים שעליהם הכריז ארגון המורים, עיצומים שנוגעים בעיקר למניעת שיתוף פעולה עם המשרד בכל הנוגע להכנות ליישום רפורמת הבגרויות שיזמה השרה יפעת שאשא ביטון.
ארגון המורים, נזכיר, מתנגד נחרצות לרפורמה הזו, שלדבריו תפגע קשות במקצועות ההומניים, אולם סכסוך העבודה שעליו הכריז עוסק גם בתחום הכלכלי: הוא דורש לקיים משא ומתן על הסכם שכר חדש מול משרד האוצר, ולטענתו המשרד מסרב לקיים עמו הידברות.
להחלטה המלאה - לחצו כאן
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
שאשא ביטון ורן ארז
(צילום: מוטי קמחי, שאול גולן)
במשרד החינוך טענו כי מטרת העיצומים היא לסכל את רפורמת הבגרויות וכי אין לה קשר לתנאי המורים, ושלפיכך יש מקום להוציא צו מניעה - אולם השופטים דחו את הטענה וקיבלו את עמדת ארגון המורים שמדובר בסכסוך כלכלי "טהור". השופטים ציינו גם את העבודה שבתיאום מול השלטון המקומי, ארגון המורים ביטל את העיצומים החריפים ביותר עליהם הכריז, כמו אי-הענקת ציונים או אי-השתתפות בטקסי סיום הלימודים.
"משמדובר בסכסוך כלכלי לגיטימי, לעת הזו ננקטים צעדים ארגוניים בהיקף מוגבל, לאחר שהופסקו עיקר הצעדים הארגוניים שננקטו שהיה בהם כדי לפגוע בסיום תקין של שנת הלימודים; המעסיקים אינם עותרים למניעתם של הצעדים הארגוניים - לא שוכנענו כי מאזן הנוחות לעת הזו נוטה לטובת המדינה", כתבו השופטים.
עוד כתבו בהחלטתם: "נוסיף כי אף נטען לפנינו מפי המדינה כי המורים אינם חייבים להשתתף בהשתלמויות ההכנה לתוכנית ההתחדשות, וכי גם מורה שלא ישתתף בהשתלמות יוכל להשתלב בתוכנית. מכאן, שגם לא הובהר עד כמה יש בצעדים הארגוניים שנוקט ארגון המורים נכון להיום – שלושה חודשים לפני תחילת שנת הלימודים - כדי לסכל את הוצאתה לפועל של תוכנית ההתחדשות כבר בשנת הלימודים הקרובה בכיתות י' בלבד. אנו סבורים, כי בשלב זה נכון כי כל הגורמים – המדינה, מרכז השלטון המקומי וארגון המורים – ינהלו משא ומתן להסדרת כל חילוקי הדעות ביניהם".
4 צפייה בגלריה
הפגנת המורים מהרחפן
הפגנת המורים מהרחפן
הפגנת המורים מהרחפן, אמש
( באדיבות הסתדרות המורים)
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
"הוכח שאנחנו צודקים במאבקנו"
(צילום: מוטי קמחי )
יו"ר ארגון המורים רן ארז בירך על ההחלטה: "בית הדין הארצי לעבודה הוכיח קבל עם ועדה שאנחנו צודקים במאבקינו ובטענותינו ומאלץ את משרד ומשרד האוצר לנהל אתנו מו"מ בכל הנושאים שעל הפרק. שיתוף הפעולה בין ארגון המורים למרכז השלטון המקומי בראשו עומד חיים ביבס הניב תוצאות".
גם מרכז השלטון המקומי גיבה את החלטת בית הדין: "אנו דורשים ממשרד החינוך ומשרד האוצר לשבת כבר היום עם ארגוני המורים ולקדם את המו"מ על תנאי השכר שלהם, כפי שקבע בית הדין לאלתר. מדובר על עתיד החינוך של ילדי מדינת ישראל ועל העתיד והביטחון של כולנו הנמצא על סף משבר".
ממשרד החינוך נמסר: "בית הדין קבע בצורה מפורשת שרפורמת הבגרויות ותוכנה היא בסמכותה הבלעדית של שרת החינוך והגורמים המקצועיים במשרד החינוך, וארגון המורים אינו יכול להטיל וטו על הנהגתה. בית הדין קבע שהעיצומים מכוונים נגד הסכסוך הכלכלי שעניינו משא ומתן לחתימה על הסכם שכר חדש וקרא לצדדים לנהל את המשא ומתן האמור. הבהרנו גם בבית הדין, משרד החינוך פועל וימשיך לפעול לקידום המשא ומתן לחתימה על הסכם שכר חדש, כפי ששרת החינוך הצהירה זאת מעל כל במה".
נזכיר, ארגון המורים העל-יסודיים – הכריז על סכסוך עבודה מוחה בעיקר נגד רפורמת הבגרויות. במסגרת הרפורמה הזו, שהוכרזה בחודש שעבר, יבוטלו הבגרויות החיצוניות במקצועות ההומניים, בהם היסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות, וציון הבגרות יורכב מהערכה פנימית של בית הספר לצד עבודה מסכמת רב-תחומית שתיבחן על ידי בוחן חיצוני.

בארגון המורים טוענים כי הרפורמה תפגע בצורה קשות באותם מקצועות הומניים, ויו"ר הארגון רן ארז תקף את השרה שאשא ביטון שלדבריו מקדמת "ניסוי" שיתברר כ"אסון למדינת ישראל" ויביא לגידול ילדים "בורים". ארז דורש לעצור את יישומה ולבצע קודם פיילוט בקרב 20 עד 30 בתי ספר – ורק לאחר לימוד תוצאותיו והסקת מסקנות ממנו להחליט כיצד להמשיך הלאה.
בשבוע שעבר הכריז ארז על שורת עיצומים כגון אי-הענקת ציונים או השתתפות בטקסי סיום, אך בעקבות בקשת יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין חיים ביבס חזר בו מאותם עיצומים שמאיימים לשבש את אירועי סיום הלימודים. עם זאת, עיצומי ארגון המורים נמשכים בכל הקשור במניעת קשר עם מטה משרד החינוך והשתתפות בהשתלמויות שמקיים המשרד בנוגע לרפורמת הבגרויות. בעקבות כך הגיש ביום שישי משרד החינוך בקשה לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים להוצאת צווי מניעה לארגון המורים - בקשה שכאמור נדחתה היום.
4 צפייה בגלריה
יפה בן דוד בהפגנת המורים
יפה בן דוד בהפגנת המורים
"סכסוך כלכלי לגיטימי"
(צילום: מוטי קמחי )

רפורמת הבגרויות היא רק אחד מכמה נושאים שעליהם מוחה ארגון המורים. הוא תובע לעגן את המעבר לחמישה ימי עבודה בהסכם שכר קיבוצי ולאפשר למורים לבחור כפי שנהוג עשרות שנים את יום העבודה הפנוי במהלך השבוע – לצורך השתלמויות, עבודה נוספת להשלמת הכנסה ועניינים פרטיים. ארגון המורים תובע לעגן את המעבר בהסכם השכר מחשש שבהמשך יפגעו בזכויות המורים. מנגד, משרד החינוך מתעקש שיום העבודה הפנוי לכולם יהיה ביום שישי.
הסכם השכר עם ארגון המורים העל-יסודיים הסתיים בחודש פברואר האחרון, אך לדברי ארז משרדי החינוך והאוצר אינם מוכנים לשבת כרגע למשא ומתן. לדבריו, עמדה זו נובעת מההסכם של האוצר עם ההסתדרות הכללית לגבי הקפאת שכר בשנים 2021 ו-2022, בתמורה להעלאת שכר המינימום ובהעדר תקציב מדינה לשנים 2023 ו-2024, ולכן הם לכאורה "מתחמקים". "שיישבו אתנו, שידברו אתנו", אמר ארז, "מגיע למורים הסכם שכר, שמירה על התנאים והעלאת שכר. קודם כל שיישבו אתנו".