צוותי המו"מ של הסתדרות המורים והאוצר ישבו אתמול (ראשון) משעות הצהריים עד הלילה בניסיון למצוא פריצת דרך שתוביל למניעת השביתה המתוכננת ב-1 בספטמבר. בהסתדרות המורים אמרו שהפערים נותרו בעינם, אולם באוצר אותתו על התקדמות בפרטים שונים - ובהם מימון התוספת למורים הוותיקים. למרות האווירה הלא-מעודדת בהסתדרות המורים, בצמרת האוצר משוכנעים ששנת הלימודים תיפתח כסדרה ביום חמישי הקרוב.
שר האוצר אביגדור ליברמן אף הצטרף לכמה דקות בסביבות השעה 23:00 לישיבת המו"מ, ולאחר מכן היא הסתיימה והצדדים סיכמו להיפגש שוב היום. גורמים שנכחו בישיבה אמרו כי ליברמן שאל אותם איך הם מתקדמים, ואמר להם שראש הממשלה יאיר לפיד מתנגד להוצאת צווי מניעה למורים.
2 צפייה בגלריה
יפה בן דויד ב כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
יפה בן דויד ב כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
(צילום: יריב כץ, עיריית חולון , אלכס קולומויסקי)
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד אמרה אתמול בבוקר לאולפן ynet שהפערים בין הצדדים עומדים על כמיליארד שקל, ובאחר הצהריים כבר נשמעו קולות בסביבתו של לפיד לפיהם הפערים עומדים על 800 מיליון שקל. "אמרתי לשר האוצר שאפשר להגיע להסכמות, צריך רק להגדיל את התקציב. הפערים עומדים על כמיליארד. הצטמצמנו", אמרה בן דויד אתמול.
גם באוצר מדברים על פער שנע בין 700 ל-800 מיליון שקל בשנה. באופן מעשי, עבור ארבעת החודשים שנותרו עד סוף השנה האזרחית, מדובר בכ-250 מיליון שקל. "על זה לא משביתים שנת לימודים", היה המסר שהעבירו במשרד ראש הממשלה למשרד האוצר אתמול בנושא, וכרגע אחד הפתרונות הנשקלים הוא מימון התוספת למורים הוותיקים בהרשאה לחיוב מתקציב המדינה לשנה הבאה, שיאושר רק על ידי הממשלה הבאה.
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
היועמ"שית גלי בהרב-מיארה. אם לא תושג הסכמה - צפויה לאשר לליברמן לבקש צווי מניעה
(צילום: מוטי קמחי)
ולמרות זאת, גורמים בהסתדרות המורים הבהירו אמש כי בניגוד לסביבת לפיד וצמרת האוצר, הם לא אופטימיים. "אפשר לפתור את זה", הם אמרו. "אבל העניין תלוי בין ליברמן ללפיד ובדרג שלהם".
במקביל, למקרה שהצדדים בסוף לא יגיעו להסכמות במו"מ, באוצר עדיין ממשיכים להיערך להוצאת צווי מניעה למורים. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אמנם מתנגדת להוצאת הצווים, והמנדט לכך נמצא בידיה, אבל בעקבות השלכות השביתה על המשק כולו, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה לאשר לשר האוצר ליברמן לבקש צווי מניעה בעצמו, גם אם משרד החינוך יסרב להצטרף לבקשה.
ראש הממשלה לפיד, שנפגש עם שר האוצר ליברמן כדי לדון במשבר, אמר כי יבחן את נושא צווי המניעה בהמשך – אבל ביקש מהאוצר ומהסתדרות המורים לנסות להגיע להסכמות לפני כן. "אנחנו פועלים לפתוח את שנת הלימודים כסדרה", אמר לפיד. בסביבתו של ראש הממשלה טענו אתמול, בניגוד לדברי הגורמים בהסתדרות ובאוצר, כי "המו"מ מתנהל באופן מאוד יפה וענייני", והוסיפו כי בשל פער של 800 מיליון שקל אין טעם להוציא צווי מניעה.

בין שר האוצר ליברמן לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון התקיים אתמול קרב התכתשויות. שאשא ביטון האשימה כי "מי שמבקשים צווי מניעה בזמן שבו יושבים הצוותים מוכיחים שאינם מעוניינים להגיע להסכם ולא מתעניינים בעתידה של מערכת החינוך ועתיד הילדים". ליברמן מצידו השיב: "גם בשנת 2019 וגם ב-2020, כשהסתדרות המורים איימה בשביתה, משרד החינוך ביקש להוציא צווי מניעה באמצע אוגוסט. בגלל שמשרד החינוך הפעם בחר משיקוליו לא להוציא צווים – נאלצתי אני, מתוך אחריות, לעשות זאת".
אנשי חינוך אחרים שדורשים שינוי בתנאיהם הם היועצות והיועצים החינוכיים, שהפגינו אמש מול מעון ראש הממשלה בירושלים. היועצים מחו על כך שדרישתם לשיפור תנאיהם לא נכללת במו"מ של הסתדרות המורים והאוצר. שגית פוליטי איש שלום, ממנהיגות המחאה, אמרה: "אם לא יהיו לנו את התנאים והזכויות, לא יישארו יועצות. מי שיישאר יהיה שחוק ולא יוכל לתת מענה כמו שצריך. מה שיהיה זה שדור ההמשך ייפגע".
פורסם לראשונה: 21:33, 28.08.22