אתר החדשות האמריקני "פוליטיקו" מדווח היום (א') כי ארה"ב שוקלת לתקוף את המורדים החות'ים בתימן, בעקבות הזינוק המשמעותי במתקפות שלהם נגד ספינות בים האדום – שנועדו להטיל "מצור ימי" על ישראל ולשבש את נתיבי השיט הקריטיים לכלכלה העולמית, ובכך להפעיל לחץ לסיום המלחמה בעזה.
4 צפייה בגלריה
נושאת המטוסים האמריקנית דווייט אייזנהאואר, ארכיון
נושאת המטוסים האמריקנית דווייט אייזנהאואר, ארכיון
נושאת המטוסים האמריקנית "דווייט אייזנהאואר", ארכיון. תסייע בתקיפה נגד החות'ים?
(צילום: AFP PHOTO / US Department of Defense/US Navy/Mass Communication Specialist 2nd Class Ryan D. McLearnon)
הכותרת
הפיראטים של הים האדום
24:30
הדיווח ב"פוליטיקו" מסתמך על שני גורמי ממשל בוושינגטון, ואחד מהם ציין כי כחלק מההיערכות לתקיפה פוטנציאלית ארה"ב אף קירבה בימים האחרונים לחופי תימן את נושאת המטוסים "אייזנהאואר" וספינות המלחמה שמלוות אותה. נושאת המטוסים, אחת משתיים שהנשיא ג'ו ביידן שלח למזרח התיכון בתחילת המלחמה כדי לסייע לישראל בהרתעת איראן ושליחיה, שהתה עד כה במפרץ הפרסי. כעת לפי הדיווח היא עברה למפרץ עדן בים הערבי – שמתחבר לים האדום דרך מצר באב אל-מנדב, האזור שבו מתרחשות רבות ממתקפות הכטב"מים והטילים של החות'ים.
בנוסף, כך דווח, הצבא האמריקני כבר נתן למפקדים אפשרויות תקיפה נגד החות'ים. עד כה לפי "פוליטיקו" נמנעה ארה"ב מתקיפות שכאלו בשל החשש מתגובת איראן, פטרוניתם של המורדים בתימן. בארה"ב מבקשים להימנע מהרחבת המלחמה לזירות נוספות, אך ממשל ביידן ספג בשבועות האחרונים ביקורת הולכת וגוברת על מה שנתפס כחולשה מצדו אל מול המתקפות ההולכות ומתרבות של החות'ים – וכעת לפי "פוליטיקו" ייתכן שינוי בעמדתם של בכירי הממשל לטובת תגובה צבאית.
הדיווח מגיע אחרי שאתמול, במה שנראה כמו הסלמה מצדם של החות'ים, הודיעה ארה"ב כי המשחתת "קרני" שמוצבת בים האדום יירטה 14 כטב"מים שהמורדים שיגרו. בהודעת פיקוד המרכז של הצבא האמריקני הודגש כי במהלך היירוט של מה שכונה "גל כטב"מים" לא נגרם נזק לאף ספינה באזור ולא דווח על נפגעים. "בעלי בריתנו בים האדום קיבלו התרעה על האיום", צוין.
הודעת הצבא האמריקני על היירוט אתמול:
4 צפייה בגלריה
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
לוחם חות'י בחוף באזור חודיידה בתימן, כשברקע הספינה "גלקסי לידר" שנחטפה על ידי המורדים בחודש שעבר
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
גם בריטניה הודיעה אתמול כי משחתת שלה, "דיימונד", יירטה כטב"ם חשוד ש"עקב" אחרי ספינת סוחר בים האדום. זו הפעם הראשונה שחיל הים הבריטי מיירט איום אווירי מאז מלחמת המפרץ ב-1991. היירוט הבריטי מגיע על רקע מאמציה של ארה"ב לגבש כוח ימי בינלאומי במטרה לסכל את מתקפות החות'ים, וגם משחתת צרפתית יירטה כטב"ם באזור לפני כשבוע.
שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, שיגיע מחר לישראל יחד עם הרמטכ"ל האמריקני צ'רלס בראון, צפוי להמשיך אחר כך לבחריין ולקטאר – ולצד שלל הסוגיות האחרות הנוגעות למלחמה בעזה ינסה לקדם את גיבושה של אותה קואליציה ימית בינלאומית. בבחריין, יצוין, שוכן מטה הצי של פיקוד המרכז האמריקני. לפני המראתו לאזור, אישר אוסטין בסוף השבוע להאריך את משימתה במזרח התיכון של נושאת המטוסים השנייה שנשלחה אליו, "ג'רלד פורד". באזור מוצבות כעת 19 ספינות מלחמה אמריקניות, בהן שבע במזרח הים התיכון. 12 האחרות מוצבות בים האדום, בים הערבי ובמפרץ הפרסי.

רמז חות'י? "קיימנו שיחות בתיווך עומאן"

למרות מאמציה של ארה"ב ובעלות בריתה לסכל את מתקפות החות'ים, העובדה שכמה ספינות כבר ניזוקו או היו יעדים לטילים וכטב"מים שהחמיצו אותן הובילה שורה של חברות בתחום ההובלה הימית להפסיק לשוט – לפחות באופן זמני – בים האדום. בסוף השבוע הודיעו בזו אחר זו ארבע מתוך חמש החברות הגדולות בענף על הסטת אוניות המכולות שלהן מהנתיב הזה, כשאמש הודיעה על כך גם החברה הגדולה ביותר, MSC.
4 צפייה בגלריה
אוניית משא, ארכיון. טלטלה בענף ההובלה הימית העולמי
אוניית משא, ארכיון. טלטלה בענף ההובלה הימית העולמי
אוניית משא, ארכיון. טלטלה בענף ההובלה הימית העולמי
(אילוסטרציה shutterstock)

כדי להגיע ליעדיהן האוניות יידרשו כעת לעשות מסע ארוך הרבה יותר ולהקיף את יבשת אפריקה, באופן שמעלה חשש מהגדלת מחירים לא רק בישראל אלא גם בעולם. למצר באב אל-מנדב שמחבר את הים האדום לים הערבי חשיבות אסטרטגית, ודרכו מועברת עשירית מכלל הנפט שמסופק דרך הים, כששווי הסחורות שמועברות דרכו נאמד בטריליון דולר מדי שנה. כל ספינה שמבקשת לעבור בתעלת סואץ במצרים נדרשת לעבור גם דרך באב אל-מנדב.
אף שהחות'ים משגרים לאורך המלחמה כטב"מים וטילים לישראל עצמה, ובפרט לעיר אילת, גם היא נמנעה לעת עתה ממתקפה ישירה נגדם. בישראל הצהירו שהאחריות לפתרון המשבר מוטלת על כתפי הקהילה הבינלאומית, אך הזהירו שללא פתרון יעיל צה"ל ייאלץ לפעול. לסוגיה התייחס אמש שר הביטחון יואב גלנט, שאמר: "זו בעיה עולמית שמשפיעה גם על ישראל. אנחנו נותנים הזדמנות, בסוגיה הימית, למערכת הבינלאומית. אם נגיע למצב שבו אנחנו נהיה הפתרון האחרון, נדע מה לעשות".
החות'ים עצמם מצהירים כי לא יפסיקו לתקוף יעדים ישראליים עד סיום המלחמה בעזה, אבל אתמול הודיע דובר מטעמם כי הם השתתפו בשיחות בתיווך עומאן עם "גורמים בינלאומיים" בנוגע ל"פעולות" שלהם בים הערבי ובים האדום. בהודעה לא צוין מי היו אותם גורמים בינלאומיים, מתי השיחות נערכו והיכן, אבל ייתכן שהיא מצביעה על נכונות מסוימת מצדם לצמצום המתיחות. הדובר החות'י מוחמד עבד א-סלאם הדגיש אמנם שהם לא ישנו את עמדתם עד שישראל תעצור את ה"תוקפנות" בעזה, אבל הוסיף כי "צעדים אמיתיים" בנוגע למשבר ההומניטרי ברצועה, בדמות הכנסת מזון ותרופות, "יתרמו להפחתת ההסלמה".