9 צפייה בגלריה
יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ'
יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ'
"שרי הביטחון ב' וג' נותנים פקודות סותרות". השר גלנט והשר סמוטריץ'
(צילום: EPA, עמית שאבי)
באופוזיציה מיהרו אחר הצהריים (שישי) ללעוג לממשלת נתניהו על רקע המשבר הקואוליציוני שנוצר בעקבות פינוי המאחז "אור חיים" - שהקמתו בשעת לילה בשומרון לזכרו של הרב חיים דרוקמן נחשפה ב-ynet. "הממשלה קיימת רק שלושה שבועות וכבר שר הביטחון ב' ושר הביטחון ג' נותנים לצבא פקודות סותרות, ראש הממשלה חלש מכדי לעשות סדר", אמר ראש האופוזיציה יאיר לפיד. ח"כ זאב אלקין תהה אם כך פועלת "ממשלת ימין על מלא" פחות מחודש להקמתה: "אמיתי?!".
ובעוד ששר הביטחון יואב גלנט שוחח עם הרמטכ"ל הרצי הלוי, גיבה את צה"ל וכוחות הביטחון, והבהיר כי "כל פעולה בשטח צריכה להיעשות לפי חוק, בתיאום מלא, ובכפוף להערכת המצב הביטחונית" - מתברר שרק לפני פחות משנה, במרץ 2022, הוא תקף את ראשי הממשלה הקודמת על מהלך זהה של פינוי מאחזים בלתי-חוקיים שהוקמו בבנימין: "בנט ולפיד - חלשים מול איראן, חזקים על ילדים ומשפחות בהתיישבות", כתב אז בטוויטר.
9 צפייה בגלריה
ציוץ של יואב גלנט לגבי פינוי המאחז הבלתי חוקי "אור חיים"
ציוץ של יואב גלנט לגבי פינוי המאחז הבלתי חוקי "אור חיים"
לאיזה גלנט להאמין? הציוץ ממרץ 2022
(מתוך טוויטר)

יו"ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון לשעבר בני גנץ תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, אך גיבה את מחליפו בתפקיד גלנט: "כשראש הממשלה נתניהו מוביל מדיניות של דריסת יסודות הדמוקרטיה ומערכת המשפט - לא מפתיע שהשר שאמון על אכיפת החוק במדינת ישראל קורא לשר אחר להפר אותו. טוב פועל שר הביטחון שנוקט במדיניות נחושה ואחראית מול הפרות חוק ולא נותן לפרובוקציות ולחצים פוליטיים להכתיב את המדיניות ביהודה ושומרון".
חבר מפלגתו של גנץ, הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, קרא מוקדם יותר לנתניהו "לנקוט עמדה מיידית": "צופה בדאגה בהתנהלותו חסרת האחריות של השר סמוטריץ' שנותן הנחיות לא חוקיות המנוגדות למדיניות של עשרות שנים – פינוי פלישה טרייה פלסטינית וישראלית לאלתר", אמר. "התערבותו של סוכן כאוס בעניינים ביטחוניים תפגע קשה במשימת צה"ל בנעלי הריבון לספק בטחון ולאכוף חוק וסדר".
השר לשעבר אלקין, גם הוא מהמחנה הממלכתי, מנה חמש פעולות של הממשלה הנוכחית: "פינוי מאחז בשומרון, הורדה מסדר יום הממשלה של החלטה בנושא היישוב כוכב יעקב בגלל לחץ אמריקני, עיכוב באישור בנייה בשכונת נוף ציון בירושלים בגלל לחץ אמריקני, החרמת שתילים לנטיעה בחומש וציוד בנייה של מתיישבים בבת עין, עיכוב הנטיעות בנגב" - וכאמור תהה אם כך מתנהלת "ממשלת ימין על מלא" פחות מחודש להקמתה.
9 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת הממשלה
ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת הממשלה
לעגו ל"ממשלת הימין על מלא". חלק משרי הממשלה הקודמת
(צילום: יונתן זינדל )
9 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
גנץ גיבה את גלנט, בעוצמה יהודית קראו לשר הביטחון הנוכחי: "אל תהיה חיקוי זול"
(צילום: מוטי קמחי)
יו"ר ועדת החוקה לשעבר, ח"כ הרב גלעד קריב (העבודה), קרא לראש הממשלה לפטר את סמוטריץ' ממשרד הביטחון: "הבלגן בממשלת נתניהו חוגג, כאשר סמוטריץ' מנסה להשיג חסינות לחבריו מהגבעות, המפרים ברגל גסה את החוק. את מחיר הבלגן משלמים חיילי צה"ל ומפקדיו. המסקנה היחידה האפשרית מן האירוע היא פיטוריו של סמוטריץ' מתפקידו במשרד הביטחון. אם נתניהו היה פועל משיקולים ממלכתיים וביטחוניים בלבד, כך הוא היה נוהג".
חבר הכנסת לשעבר מימינה, יום טוב כלפון, הזכיר בטוויטר לשרה למשימות לאומיות מהציונות הדתית אורית סטרוק כי בדצמבר 2021 היא קראה לו לפרוש מהקואליציה של בנט ולפיד בעקבות הריסת מבנים לא חוקיים שהוקמו במאחז חומש: "גברתי השרה הנכבדה אורית סטרוק, מתי את מתפטרת?", כתב בטוויטר וציטט את הדברים שהיא הפנתה אז כלפיו: "'אסור לך לשתוק ולשתף פעולה. כי אם לא - אז קחי בחשבון שאת זו שיושבת בתא של הדחפור שהורס את היישוב אור חיים'. מה שדרשת מח"כ נורבגי ימני בודד בממשלת 'שמאל עם האחים המוסלמים' לא תיישמי את כ**שרה** בממשלת 'ימין על מלא'?".
סטרוק, מצידה, פנתה לנתניהו בטוויטר: "אדוני ראש הממשלה, הסכמים קואליציוניים צריך לכבד, זה 100% באחריותך", כתבה.
9 צפייה בגלריה
יום טוב כלפון ואורית סטרוק
יום טוב כלפון ואורית סטרוק
"מתי את מתפטרת?" ח"כ לשעבר יום טוב כלפון והשרה אורית סטרוק
(צילום: טל שחר, "ידיעות אחרונות"; קובי קואנקס)
9 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה הליכוד
ישיבת סיעה הליכוד
גיבה את גלנט. ראש הממשלה נתניהו
(צילום: רפי קוץ)
מוקדם יותר גיבה נתניהו את השר גלנט, אחרי המתקפות החריפות מצד השרים וחברי הכנסת של הציונות הדתית ועוצמה יהודית בעקבות פינוי המאחז. "הממשלה תומכת בהתיישבות אך ורק כשהיא נעשית באופן חוקי ובתיאום מראש עם ראש הממשלה וגורמי הביטחון, דבר שלא נעשה במקרה זה", נמסר מלשכתו של נתניהו - וצוין כי הוא יכנס דיון בנושא בתחילת השבוע.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמכהן גם כשר שני במשרד הביטחון, תקף קודם לכן בחריפות את גלנט: "השר הוציא הבוקר בהתאם לסמכותו הוראה כתובה לראש מתאם פעולות הממשלה בשטחים לעצור את הפינוי ולא לבצעו עד לקיום דיון אצלו בעניין בראשית השבוע. שר הביטחון גלנט הורה על ביצוע הפינוי למרות ההנחיה, בלא ששוחח עם השר סמוטריץ' ובניגוד מוחלט להסכמים הקואליציוניים המהווים את הבסיס לקיומה של הממשלה", נמסר מטעמו. טוביה, אחיו של השר סמוטריץ', צייץ: "כנראה שגלנט צריך ללמוד על בצלאל בדרך הקשה את מה שביבי כבר למד".
9 צפייה בגלריה
מאחז "אור חיים" לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון
מאחז "אור חיים" לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון
שלט המאחז "אור חיים" שהוקם לזכרו של הרב דרוקמן
9 צפייה בגלריה
מאחז "אור חיים" לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון
מאחז "אור חיים" לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון
כוחות הביטחון מסביב למאחז

מדובר במבחן כוח ראשון במערכה בין סמוטריץ' לגלנט בסוגיית השליטה של המנהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחי יהודה ושומרון. סמוטריץ' מבין היטב כי מי שידע על הפינוי ואישר אותו הוא ראש הממשלה נתניהו, אבל שמו נעדר מהודעת יו"ר הציונות הדתית וכל הטענות הופנו לגלנט. לפני כשנה וחצי, במצב זהה במאחז הבלתי-חוקי אביתר, הגיעו כל חברי הכנסת מהימין למקום, הקימו לשכות, זעקו על "השמאלנות" של ממשלת בנט - והפעם רובם שתקו.
ח"כ צביקה פוגל מעוצמה יהודית כתב בטוויטר אחרי שנתניהו העניק גיבוי לגלנט: "יואב גלנט היקר, אני מכיר אותך הרבה שנים. יש לי גם הרבה דברים טובים לומר עליך. אני מציע שתחשוב היטב - האם אתה באמת רוצה להיות חיקוי זול של בני גנץ? אני ממליץ שתתעשת. זה עוד לא מאוחר מדי".
השר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף, גם הוא מעוצמה יהודית, אמר קודם לכן דברים דומים: "מצער לראות שלמרות שבני גנץ נשלח לאופוזיציה, מאפשר שר הביטחון הנוכחי להמשיך את מדיניות האפליה שאותה התווה גנץ - מדיניות של הרס ההתיישבות, תוך התעלמות מבנייה ערבית פרועה בלתי חוקית, נמשכת. אני מגבה את דרישת חברי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לקיים דיון אודות ההתנהלות המחפירה של המנהל האזרחי. הגיע הזמן למדיניות ימין על מלא - גם ביהודה ושומרון".
9 צפייה בגלריה
ח"כ דני דנון, הליכוד
ח"כ דני דנון, הליכוד
ח"כ דנון לנתניהו: לפנות את חאן אל אחמר ביום ראשון
(צילום: נדב אבס)
חבר הכנסת מהליכוד דני דנון הגיב גם - וקרא לנתניהו לפנות כבר ביום ראשון בבוקר את היישוב הבדואי חאן אל אחמר הסמוך למעלה אדומים: "אני תומך בחיזוק ההתיישבות ובשלטון חוק. אין סתירה בין הדברים. הממשלה החדשה מחויבת להתיישבות ביהודה ושומרון ולכן חייבים להפסיק עם האכיפה הבררנית. הכוחות הגדולים שהגיעו לפינוי של המאחז 'אור חיים' צריכים ביום ראשון בבוקר להגיע לחאן אל אחמר ולפנות את המבנים הפלסטינים הלא חוקיים שנבנו שם מכספי האיחוד האירופי", כתב בטוויטר והוסיף: "אם במנהל האזרחי לא יודעים את המיקום המדויק אשמח להראות להם. שבת שלום למתיישבים האמיצים ביהודה ושומרון".
רק הבוקר פורסם ב-ynet כי דנון מנסה לאתגר את נתניהו מימין, ויוזם סיור של חברי כנסת ופעילי ליכוד ביום שני בחאן אל אחמר במטרה לקדם את הדרישה לפנותו בהתאם להחלטת בג"ץ. הסיור מתארגן על רקע תשובת המדינה לבג"ץ בסוגיית חאן אל אחמר - נושא שנחשב נפיץ מאוד בימין, וחרף הבטחות חוזרות ונשנות ממשלת נתניהו לא פעלה לפינוי המקום וכך גם הממשלה הקודמת, שבה ישבה איילת שקד שהבטיחה בקמפיין הבחירות כי המקום יפונה.