בצה"ל הודפים את הטענות הפופוליסטיות והדרישות להחזיר המחסומים בכבישי יהודה ושומרון: באוגדת איו"ש ובפיקוד מרכז לא מתכוונים לשנות את משטר התנועה בכבישים הבין עירוניים בגדה, שמשותפים לנסיעת פלסטינים וישראלים, לאחר שגם בגל הטרור הנוכחי עולות דרישות מצד חברים בממשלה, בעיקר מעוצמה יהודית והציונות הדתית, להגביל את תנועת הפלסטינים בכבישים אלו.
הסיבה לדרישה נעוצה בכך שהכבישים הפתוחים גם לפלסטינים שימשו את מרבית המחבלים האחרונים - שניצלו את חופש התנועה כדי להגיע, לירות על אזרחים או חיילים, ובחלק גדול מהמקרים גם לברוח ללא פגע. אלא שבצבא סבורים שהנזק יהיה גדול מהתועלת, אם החסימות ההנדסיות והמחסומים המאוישים בכבישים שהיו בתקופת האינתיפאדה השנייה יחזרו.
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בכניסה לחברון
כוחות צה"ל בכניסה לחברון
כוחות צה"ל בכניסה לחברון, השבוע
(צילום: HAZEM BADER / AFP)
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל  בכניסה לחברון
כוחות צה"ל  בכניסה לחברון
בידוקים באיו"ש, השבוע
(צילום: HAZEM BADER / AFP)
כיום יש מעברים באיו"ש בקו התפר בלבד לבידוק הפלסטינים שנכנסים לעבוד בישראל והתנועה לפלסטינים היא חופשית מדרום הר חברון עד לג'נין שבשומרון. הסיבות לסירוב להיעתר לדרישה שמגיעה גם משרים כמו איתמר בן גביר (שטען רק אמש כי "הזכות שלי להסתובב ביהודה ושומרון יותר חשובה מזכות התנועה של הערבים" - ועורר סערה): 98% מהאוכלוסייה הפלסטינית לא מעורבת בטרור ויש לשמר בה מוטיבציה גבוהה להישאר במצב כזה, ולא להגבילה, בשנים בהן גם הרחוב הפלסטיני נשאר אדיש ולא יוצא, רובו ככולו, להפרות סדר נגד כוחות צה"ל;
סגירת הכבישים לפלסטינים "תכחיל" את הצירים ברכבים ישראלים בלבד ובכך תסייע למחבלים לירות על כל מכונית כמטרה לפיגוע; אמנם לא יהיה ניתן לבצע פיגוע מרכב חולף אך מתווה הירי על מכוניות פשוט ישתנה ויהיה בעיקרו ממבתרים החולשים על הכבישים ומתלוליות אדמה שיחסמו פתחים לצירים הנכנסים לכפרים, כפי שהיה באינתיפאדה השנייה; מחסומים מאוישים בחיילים מהווים לרוב מטרה נייחת וקלה לירי מרחוק כעמדה סטטית בה דריכות החיילים יורדת עם הזמן.
בכך, משוכנעים בצה"ל, החזרת המחסומים והחסימות לכבישי הגדה רק תגדיל את הטרור. אגב, צומת הכבשים בו אירע הפיגוע השבוע בין אזור התעשייה הדרומי של חברון לעיירה יטא קרוי גם צומת האר"י, על שמם של שלושת לוחמי חטיבת כפיר - רון ברר, קובי נעים ואסף ביטן, שנהרגו במקום בפיגוע ירי באינתיפאדה השנייה. אז הצומת היה חסום באורח קבע לפלסטינים משני הכיוונים, בסוללות אדמה גבוהות.
5 צפייה בגלריה
הצהרתם של בנימין נתניהו ויואב גלנט מזירת הפגיעו בהר חברון
הצהרתם של בנימין נתניהו ויואב גלנט מזירת הפגיעו בהר חברון
חבריהם לממשלה דורשים את החזרת המחסומים, צה"ל מתנגד בתוקף
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"הזכות שלי להסתובב ביהודה ושומרון יותר חשובה מזכות התנועה של הערבים"
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool)
המחבלים היו מנצלים את החסימה כדי להישען על תלוליות האדמה, לירות ולברוח בנקל - ובאופן תדיר בחזרה לעומק השטח הפלסטיני. "אם לא ירי מרכב חולף אז יהיה גם ירי מנגד, מבתים של פלסטינים באל-בירה על בתי היישוב פסגות או מבתי ג'ילזון על בתי אל הסמוכים וכן הלאה. יש 510 אלף מתיישבים שגרים קרוב מאוד לשלושה מיליון פלסטינים באיו"ש", מסבירים בצבא.
צה"ל מצידו כן פועל נגד תנועת מחבלים בכבישים אך בצורה ממוקדת יותר ומגוונת. כך למשל פיתחו באוגדת איו"ש את מנגנון ה"בריחים" סביב שכם שממנה ואליה נרשמה תנועה גדולה של מחבלים בשנה וחצי האחרונות. מדובר בעמדות צבאיות כפילבוקסים ממוגנים ביציאות מהעיר, מהם הלוחמים יורדים לבדוק מכוניות פלסטיניות באופן רנדומלי, בתדירות משתנה ובשעות שונות כדי לשבור שגרה.
בעת פיגועים לוחמים אלו חוסמים מיד את הכניסה-יציאה שמתחת לפילבוקס, כדי לשבש את הימלטות המחבלים. יחד עם זאת, אם הפיגוע קורה במהרה לא תמיד מספיקים הלוחמים להגיב, כפי שהיה בעמדה הסמוכה לזירת הפיגוע בתחילת השבוע ליד חברון - אז נרצחה מירי מרכב חולף בת שבע נגרי לעיני בתה - ונפצע באורח קשה אריה גוטליב.
5 צפייה בגלריה
 בת שבע נגרי
 בת שבע נגרי
נורתה למוות מרכב חולף. בת שבע נגרי
(צילום: צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
בימים האחרונים, בשל הפיגוע בחברון, הופעל מנגנון דומה בכניסות וביציאות מהעיר הגדולה בגדה, כחלק מ"שמיכת הקירור" שהוטלה על הגזרה ומניעת התחממותה, כדי למנוע פיגועי השראה נוספים באזור - שהיה שקט יחסית בשנה האחרונה. בפעילות זו השתתפו לוחמי גדוד התגבור שקד של גבעתי שהוקפצו מאימון לאחר הפיגוע. המחבלים נתפסו ע"י כוחות הביטחון בתוך פחות מיממה, בתוך חברון ועוד לפני שהצליחו להימלט ממנה בגלל הכתר הנושם שהוטל על העיר.
חקירתם עדיין נמשכת, כאשר אחד מכיווני החקירה המרכזיים הוא שהם הופעלו ואוכוונו על ידי חמאס. מתחקיר הפיגוע עולה כי המחבלים יצאו מחברון דרך צומת הכפר קילקס שבפאתיה הדרומיים של העיר והמשיכו לצומת הכבשים עד שבחרו במכונית שהאטה בשל הכיכר שבמקום. צומת קילקס נסגר בשער מאז הפיגוע - והתנועה הפלסטינית מנותבת מאז לעבור, תחת בידוקים אקראיים של חיילים, בצומת 200 שמתחת להתנחלות בית חגי ונושקת לשכונת הזיתים בחברון.
כך או כך, גם אם בסוף השבוע הקרוב השטח יתקרר והפיגועים יפסקו לימים הקרובים, בצבא לא מתכוונים להפסיק בפעילות ההתקפית שמובילה אוגדת איו"ש. מתחילת השבוע נעצרו כ-100 מבוקשים פלסטינים לחקירה, אמנם חלק גדול מהם כמעצרי מנע מינהליים בשל שיוך ארגוני לג'יהאד האיסלמי או לחמאס וחשש כי ינסו לתכנן פיגועי השראה לנוכח שני הפיגועים האחרונים בחווארה ובחברון - בהפרש של יומיים, אך במקביל גם נתפסו כ-15 כלי נשק בשבוע האחרון מתוך אלפים שיש בכל רחוב פלסטיני בגדה.
בצבא אומרים עוד כי אין לכוחות שום מגבלה לפעול סביב השעון, בעומק השטח הפלסטיני, אך הגישה היא לתקוף רק באמצעות מודיעין מדויק שקיים בשפע ופי כמה מאשר במבצע "חומת מגן", וללא ענישה קולקטיבית לאוכלוסייה הפלסטינית.