התגובה למבצע של כוחות הביטחון בשכם, שבסיומו דיווחו הפלסטינים על 11 הרוגים, הוביל באופן מיידי לשרשרת פעולות טרור: ירי לעבר מחסום בשומרון, מטח רקטות מרצועת עזה וניסיון דקירת מאבטחים בכניסה למעלה אדומים. ראש אמ"ן לשעבר אלוף במיל' עמוס ידלין העריך הבוקר (חמישי) בריאיון לאולפן ynet כי "כל החזיתות בפוטנציאל של התלקחות". ואולם, למרות הניסיונות להוציא אל הפועל פיגועי טרור מהגדה ומרצועת עזה, ידלין ציין: "החזית החשובה ביותר למדינת ישראל לפי ראש הממשלה, ואני מסכים איתו במקרה הזה, היא של איראן".
המבצע אתמול בשכם ארך ארבע שעות, ובמהלכו חוסלו בבית בעיר העתיקה שלושה מבוקשים של חוליית הטרור "גוב האריות", בהם אחד מרוצחי הלוחם סמל-ראשון עידו ברוך ז"ל סמוך לשבי שומרון באוקטובר האחרון. במקביל התפתחו חילופי אש עם כמה חמושים, ובמהלכם נהרגו עוד שמונה פלסטינים. בצה"ל בודקים את טענות הפלסטינים על מותם של בלתי-מעורבים. בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי הבטיחו לנקום - וגם במערכת הביטחון העריכו שהמבצע בשכם עלול להוביל להסלמה. "חומרי הבערה כבר פה", אמר אתמול גורם צבאי בכיר.
5 צפייה בגלריה
עימותים בשכם
עימותים בשכם
עימותים בשכם בעקבות פעולת כוחות הביטחון
(צילום: AFP )
5 צפייה בגלריה
עימותים בשכם
עימותים בשכם
(צילום: AFP )

כמה שעות אחרי שהכוחות שפעלו בשכם יצאו מהגזרה, בוצע ירי מרכב חולף לעבר מחסום חומש בשומרון. לא היו נפגעים באירוע, הכוחות השיבו באש לעבר הרכב שנמלט מהמקום. סמוך לשעה 04:00 לפנות בוקר שוגרו שש רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל. מערכת כיפת ברזל יירטה חמש מהן, אחת נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים בגוף, ולא נגרם נזק.
לפני המטח נשמע אזעקות באשקלון, שדרות ויישובים בעוטף עזה. בתגובה לירי הרקטות תקפו מטוסי חיל האוויר מטרות של חמאס ברצועה. הבוקר ניסתה פלסטינית לדקור מאבטחים בכניסה לעיר מעלה אדומים. המאבטחים, שלא נפגעו, ירו לעברה ופצעו אותה באורח בינוני.
5 צפייה בגלריה
התקיפה ברצועת עזה
התקיפה ברצועת עזה
התקיפה ברצועת עזה
(צילום: רויטרס)


5 צפייה בגלריה
הסכין של המחבלת
הסכין של המחבלת
הסכין של המחבלת שניסתה לדקור מאבטחים במעלה אדומים
(צילום: משטרת ישראל )
אלוף במיל' ידלין סבור כאמור כי גם בגזרות אחרות יש סכנת התלקחות. "מה שחשוב זה החזית האיראנית, שראינו אותם השבוע מעשירים אורניום לרמה של 84%. אין ספק שמדינת ישראל צריכה להחליט מה הקו האדום שלה ומה היא תעשה כשהאיראנים יחצו אותו. ביום חמישי שעבר נסראללה לא רק איים עלינו, אלא גם על האמריקנים. הוא מרגיש ביטחון עצמי ממה שקרה בנושא סימון הגבול הכלכלי בים התיכון. יש לו פחות מה להפסיד ככל שהזמן עובר והמצב של לבנון מידרדר. לכן צריך לשים לב גם לכיוון הצפון.
"בנוגע לגזרה הפלסטינית, לא צריך להיות מומחה לביטחון לאומי. לקראת הרמדאן שבא עלינו עוד חודש יש נפיצות באוויר. הנפיצות הזאת היא קודם כל מפעילויות טרור שבאות מג'נין ומשכם - כשצה"ל פועל למנוע את הטרור לפני שהוא יוצא לגבולות ישראל. חמאס בעזה מאוד רוצה להצית ולחבר את הזירות, כולל ירושלים, יהודה ושומרון וערביי ישראל. עזה אצלו בעדיפות אחרונה, הוא מעדיף שהפועלים יבואו לארץ, יעבדו ויביאו קצת רווחה לכלכלה העזתית".
ידלין אמר עוד: "גם לחמאס יש קווים אדומים, בעיקר הר הבית, האסירים וכשנשפך הרבה דם. אתמול נשפך הרבה דם, וצריך רגע לבדוק האם הפעולה הזאת הייתה מול פצצה מתקתקת. אם כן, אז אין ספק שהיא מוצדקת. אם לא, ועוד יומיים-שלושה אחרי שסוכם עם הרשות הפלסטינית ועם האמריקנים שנכון להרגיע לקראת הרמדאן, אז יכול להיות שהיה פה צעד רחוק מדי". בינתיים דווח הבוקר כי שליח האו"ם למזרח התיכון תור וונסלנד הגיע לרצועת עזה דרך מחסום ארז.
5 צפייה בגלריה
עמוס ידלין
עמוס ידלין
"גם לחמאס יש קווים אדומים". אלוף במיל' ידלין
(צילום: מוטי קמחי)

ביישובי עוטף עזה מודאגים מאוד מ"טפטופי" הירי המתמשכים מהרצועה. ליז ארזואן, תושבת אשקלון, אמרה במשדר של אולפן ynet: "הלילה היה קשוח, לצערי אנחנו מורגלים לעניין הזה פה באשקלון. הכנו את הילדים מראש, הם ישנו בממ"ד לנוכח כל האזהרות שהיו. התעוררנו מהמטח שהיה עוד לפני האזעקה אצלנו, זה היה מטח רציני, המון בומים. רצנו לממ"ד, סגרנו את הדלת, וכשנגמרה האזעקה חזרנו לישון".
עמית שגב, תושב קיבוץ ניר עם, אמר: "צריך להבין, כשאומרים 'חזרה לשגרה', אז זאת לא שגרה. זה שהכול נראה עכשיו פסטוראלי ושקט לא מעיד על מה שקורה. אנשים נפגעים, בייחוד הילדים. שלא יתבלבלו שזה מצב נורמלי או סביר שאנשים קמים באמצע הלילה עם אזעקות, בטח עם ילדים קטנים. זה פוגע בהם בצורה מאוד משמעותית ומאוד קשה".
היה לכם שקט איזה שנה וחצי. "כן, הייתה 'ממשלה רופסת' שעשתה שקט, ועכשיו יש 'ממשלת ימין על מלא' שעושה רעש. אני רואה במה הפוליטיקאים שלנו מתעסקים, באיזה שטויות הם מתעסקים במקום בדברים החשובים. עצוב מאוד לראות את זה. הייתי מצפה לתגובה יותר יצירתית, הפינג-פונג הזה הוא בדיחה. הצד השני צריך להבין - או שהוא מקבל מכה מאוד חזקה ולא כדאי לו להרים את הראש, או שיש דברים אחרים שגורמים לו להיות בשקט".
אדי פולונסקי, אף הוא תושב קיבוץ ניר עם, אמר: "עברו כבר המון סבבים, הפעם התעוררנו ב-4:00 בבוקר עם נפילה קרובה מאוד. אנחנו לא מחפשים תגובה חזקה יותר או תגובה חלשה יותר, אנחנו בעד הידברות ושלום, אנחנו בעד לעשות את המקסימום יצירתיות על-מנת שהסבבים האלה, או איך שקוראים לזה או 'טפטופים' ייפסקו. התחושות מאוד כבדות, והשאלות מאוד כבדות".