2 צפייה בגלריה
כלא גלבוע
כלא גלבוע
"הליך המינוי נעשה ללא תשומת לב למינויים הבכירים". תומר לוטן וכלא גלבוע
(צילום: דוברות שב"ס, אביגיל עוזי)
מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, תומר לוטן, העיד היום (ראשון) בפני ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע, ומתח ביקורת על התנהלות שב"ס - גוף שכפוף למשרדו. "תיכנסו לכל בית כלא ותקבלו תחושה שחזרתם בזמן 50 שנה אחורה", סיפר על רשמיו מביקורים שקיים בבתי הכלא עם כניסתו לתפקיד ביולי 2021. "בכל כלא ממוצע לא תמצאו מקלדת על שולחן של ראש המשמרת, אלא רק יומנים בכתב יד. ממש ימי הביניים".
לדברי לוטן, "מיד עם כניסתי לתפקיד ישבתי עם הנציבה קטי פרי, והדגשתי שמבחינתי הטכנולוגיות בשב"ס זה אירוע מז'ורי - שדורש עדכון. זה היה אחד משלושת העוגנים המרכזיים לשב"ס: טכנלוגיה, הון אנושי ובינוי. דרשתי להפנות כספים לעולם הפיתוח הטכנולוגי".
2 צפייה בגלריה
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים שברחו מכלא גלבוע
(צילום: EPA)
לוטן הסביר לוועדה כי שב"ס "הלך וצמח בתחום כוח האדם, כשרוב התקציב הלך לשכר ולגמלאות". לדבריו, "כשדרשתי התייעלות בכוח האדם לטובת תקצוב טכנולוגיה, זה לא היה רק כדי לתחזק אותה - אלא גם כדי לפתח אותה לצרכי שב"ס, כולל גיוס כוח אדם מעולם המחשוב לארגון".
במשרד לביטחון הפנים זיהו כשל בהליך המינויים של דרגות הביניים של הפיקוד במשטרה ובשב"ס, שחייבים אישור של השר לביטחון הפנים. לדברי המנכ"ל, "ההליך נעשה מבלי להעניק תשומת לב נכונה ומעמיקה למינויים הבכירים, שדורשים בדיקה ופיקוח הרבה יותר מעמיק שלא קורה היום".

לדברי לוטן, בעקבות הכשל הקים המשרד את ועדת קראדי, שמטרתה להכין רפורמה משמעותית בהליך המינויים. "אנחנו חייבים לשפר את הנושא הזה", אמר לוטן לוועדה. "המשרד הפך למפעל מינויים של קצינים, שבו מגישים לנו שמות לאשר מדרגות סגן-ניצב במשטרה או סגן-גונדר בשב"ס. לדעתי, צריך יותר איכות ופחות כמות. צריך לייצר מעטפת כדי לפקח על המינויים הבכירים והחשובים באמת, ולא דרגות נמוכות. בדרגות הגבוהות יש צורך בדיון מעמיק ומקיף, מעבר לעניין של תיק אישי נקי או לא: אני רוצה לדעת מה הרמה המקצועית של האיש, מיהו, איזה עולם תוכן יש לו, למה הוא הובא לקבלת דרגה ואחרים לא".
ועדת קראדי תמליץ לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב כיצד לעדכן את הליך המינויים, לרבות שינוי חקיקה בעניין. לוטן הסביר כי הכוונה היא שמפקדי הארגונים ימנו את קציני דרגי הביניים, ולא השר לביטחון הפנים, שלא יכול באמת לעמוד כל מינוי ומינוי.
לוטן לא הראשון שמשמיע בוועדה טענות קשות נגד שב"ס והתנהלותו. בין היתר, למשל, אמר גונדר בדימוס אילן מלכא כי בארגון קיימת מדיניות "של הסתרה וטשטוש" ושל קידום מקורבים. נציבת שב"ס, קטי פרי, הטילה את האחריות על מפקד הכלא שממנו ברחו המחבלים - ואילו הוא טען למחסור בציוד טכנולוגי ולכשלים בדרגים מעליו. אסיר בכלא העיד שדיווח על חול בביוב של הנמלטים ערב לפני הבריחה, אך לא נעשה דבר. בתווך התפוצצה פרשה נוספת, של "סרסור" בסוהרות בכלא גלבוע. על רקע כל אלה, השר לביטחון הפנים לשעבר, חבר הכנסת אמיר אוחנה, אמר בעדותו בוועדה: "לא מכיר אמא שחולמת שבנה יהיה בשב"ס".