לשכתו של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון האשימה בצהריים (שני) באופן רשמי את רוסיה כי היא אחראית לשיחות הווידאו שבהן ניסה בשבוע שעבר אלמוני למתוח שני שרים בכירים בממשלת בריטניה, ולשיחה שבה נעשה ניסיון למתוח שרה שלישית. הדובר אמר כי זו התנהגות טיפוסית לרוסיה, והאשים שזהו ניסיון של מוסקבה להסיח את הדעת מהפשעים שהיא מבצעת באוקראינה. לדבריו המשטר הרוסי היה מעורב במתיחות באופן ישיר, ולא רק באמצעות שליחים.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הגבלות קורונה חדשות
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הגבלות קורונה חדשות
פוטין ורה"מ ג'ונסון. גם הוא נמתח, לפני 4 שנים
(צילום: GettyImages, AP)
שני השרים שנפלו קורבן למתיחות הם שר ההגנה בן וואלאס ושרת הפנים פריטי פטל. וואלאס עצמו פרסם ביום חמישי הודעה בטוויטר שבה עדכן את הציבור כי נפל קורבן באופן ישיר לניסיון מתיחה. השר סיפר אז שאדם כלשהו התקשר אליו במהלך היום, התחזה לראש ממשלת אוקראינה דניס שמיהל, ושאל אותו שאלות שבשלב מסוים עוררו בו חשד. "הוא הציג כמה שאלות מוליכות-שולל, וכשהתחלתי לחשוד – סיימתי את השיחה", כתב וואלאס.
בהמשך חשפו כלי תקשורת בבריטניה כי המתחזה או המתחזים הגיעו אל השרים דרך פלטפורמת שיחות הווידאו Microsoft Teams, תוך שהם משתמשים בכתובת אימייל מזויפת הנחזית לכתובתו של עובד בשגרירות אוקראינה בלונדון. וואלאס ניהל שיחה בת 10 דקות עם המתחזה, וזה שאל אותו שאלות שונות על מדיניות בריטניה, למשל מהם הסיכויים שספינות מלחמה בריטיות יישלחו לים השחור והאם אוקראינה צריכה להשיג נשק גרעיני או להצטרף לנאט"ו. לבסוף גם ניסה למשוך את וואלאס בלשונו ולגרום לו לחזור על סיסמאות שונות.
3 צפייה בגלריה
בן וואלאס שר ההגנה של בריטניה במהלך ביקור ב מוסקבה רוסיה בצל חשש מפלישה ל אוקראינה 11 בפברואר
בן וואלאס שר ההגנה של בריטניה במהלך ביקור ב מוסקבה רוסיה בצל חשש מפלישה ל אוקראינה 11 בפברואר
שר ההגנה וואלאס. נשאל על ספינות מלחמה והתבקש לחזור על סיסמאות
(צילום: רויטרס)
מדברים שכתב בציוצו ביום חמישי השתמע כי שר ההגנה עצמו סבור שמי שאחראי להתחזות הוא גורם רוסי כלשהו, או לכל הפחות גורם התומך ברוסיה: "לא משנה בכמה דיסאינפורמציה, עיוותים וטריקים מלוכלכים ישתמשו הרוסים – הם לא יוכלו להסיח את הדעת מהפרת זכויות האדם שרוסיה מבצעת ומהפלישה שלה לאוקראינה. זה ניסיון נואש". אחרי חשיפת התרמית הביעו גורמים משרד ההגנה חשש שמוסקבה תנסה לחבר שברי-משפטים של וואלאס לכדי הצהרות שלא השמיע באמת, וכך להביך אותו.
זמן קצר אחרי הודעתו של וואלאס ביום חמישי מסרה שרת הפנים פריטי פטל כי קיבלה שיחה דומה ממתחזה: "זה קרה גם לי השבוע", כתבה, "ניסיון פתטי לפלג בינינו בימים קשים כל כך. אנחנו עומדים לצד אוקראינה". היום עדכנה לשכת ג'ונסון כי נכשל ניסיון דומה להתל בשרת התרבות נדין דוריס. שר ההגנה וואלאס הורה כבר ביום חמישי לפתוח מיד בחקירה כדי לברר כיצד התאפשר למתחזה ליצור קשר איתו ועם השרה פטל.
3 צפייה בגלריה
פריטי פאטל שרת הפנים של בריטניה תדרוך על נגיף קורונה ב-11.4.20
פריטי פאטל שרת הפנים של בריטניה תדרוך על נגיף קורונה ב-11.4.20
שרת הפנים פטל. ענתה לציוץ של וואלאס
(צילום:רויטרס)
וואלאס ופטל אינם השרים הראשונים בבריטניה שנופלים קורבן למתיחה: דבר דומה קרה לראש הממשלה בוריס ג'ונסון במאי 2018, כשכיהן כשר החוץ. באותה העת התקשר אליו מתחזה שהעמיד פנים כי הוא ראש ממשלת ארמניה, וג'ונסון דיבר איתו על היחסים הבינלאומיים ועל שירה גסה.