בימים טובים יותר, חובבי הרחפנים באוקראינה נהגו להטיס את הגאדג'טים שלהם לשמיים כדי לצלם חתונות, לדַשן שדות סויה או להתחרות ברחפנים של אחרים, סתם בשביל הכיף. אבל עכשיו הזמנים השתנו, ויש ביניהם מי שמסכנים את חייהם על ידי הקמת צי רחפנים של מתנדבים במטרה לסייע לצבא האוקראיני להדוף את הפלישה הרוסית.
7 צפייה בגלריה
אוקראינה צבא רחפנים קייב מלחמה עם רוסיה
אוקראינה צבא רחפנים קייב מלחמה עם רוסיה
רחפן בשירות הכוחות האוקראיניים מתעד שריפה בקייב
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
רחפנים רחפן משבר רוסיה אוקראינה אילוסטרציה
רחפנים רחפן משבר רוסיה אוקראינה אילוסטרציה
"למה אנחנו עושים את זה? אין ברירה, זה הבית"
(צילום: shutterstock)
"קייב זקוקה לך ולרחפן שלך ברגעי הסכנה האלה!", נכתב בפוסט שפרסם בשבוע שעבר צבא אוקראינה בפייסבוק, ושבו קרא לאזרחים לתרום את הרחפנים שלהם ולהתנדב – כמטיסי-רחפנים מקצועיים – להפעיל אותם להגנת המולדת.
ההיענות לא איחרה לבוא. יזם שמפעיל בקייב חנות רחפנים סיפר למשל כי הוא הקצה מאגר שלם של כ-300 רחפנים מתוצרת החברה הסינית DJI לצורך המטרה הזו. אחרים פועלים להשיג רחפנים נוספים מחברים ועמיתים הנמצאים מעבר לגבול, בפולין ובמדינות אחרות באירופה.
"למה אנחנו עושים את זה? אין לנו ברירה אחרת. זו הארץ שלנו, זה הבית שלנו", אומר דניס סושקו, ראש מחלקת המבצעים של חברת טכנולוגיית הרחפנים התעשייתיים DroneUA, שמושבה בקייב. לפני המלחמה עסקה החברה שלו במתן שירותי רחפנים לחקלאים ולחברות אנרגיה, אבל בימים אלה היא מתמקדת במשימות אחרות. "אנחנו מנסים לנצל את כל מה שיש לנו כדי לעזור להגן על המדינה שלנו, והרחפנים הם כלי נהדר לאיסוף מידע בזמן אמת", אומר סושקו. "אף אחד באוקראינה לא נשאר אדיש עכשיו. כולם עושים מה שהם יכולים".
7 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי מסיבת עיתונאים מלחמה רוסיה אוקראינה
וולודימיר זלנסקי מסיבת עיתונאים מלחמה רוסיה אוקראינה
נשיא אוקראינה זלנסקי. גם הוא בא לקנות
(צילום: AFP)
שלא כמו המל"טים למטרות תקיפה מתוצרת טורקית השמורים בארסנל של צבא אוקראינה, רחפני-חובבים שנלקחים מהמדף בחנות אינם משמשים בדרך כלל כנשק התקפי – אבל הם יכולים להיות כלי רב-ערך לתצפיות ומעקבים. אזרחים משתמשים למשל במצלמות הרחפנים כדי לעקוב אחר השיירות הרוסיות ומעבירים את התמונות ונקודות הציון מה-GPS היישר אל הכוחות האוקראיניים. חלק מהרחפנים מצוידים באמצעי ראיית לילה ובחיישני חום.
יש כמובן גם חסרונות: חברת DJI הסינית, שהיא הספקית הראשית של רחפנים באוקראינה וברחבי העולם, משווקת כלי שיכול להצביע בקלות על מיקומו של מפעיל הרחפנים הלא-מנוסה, ואיש אינו יודע באמת מה עלולים החברה הסינית או לקוחותיה לעשות במידע הזה. עובדה זו מעוררת דאגה בקרב חלק מהמתנדבים.
7 צפייה בגלריה
ז'יטומיר אזרחים מתאמנים בהשלחת בקבוקי תבערה  מולוטוב אוקראינה רוסיה משבר מלחמה
ז'יטומיר אזרחים מתאמנים בהשלחת בקבוקי תבערה  מולוטוב אוקראינה רוסיה משבר מלחמה
אוקראינים מתאמנים בהשלכת בקבוקי תבערה בז'יטומיר. עובדים עם מה שיש
(צילום: רויטרס )
7 צפייה בגלריה
מכינים ב אוקראינה בקבוק תבערה בקבוקי תבערה עקב מלחמה עם רוסיה בעיר ז'יטומיר
מכינים ב אוקראינה בקבוק תבערה בקבוקי תבערה עקב מלחמה עם רוסיה בעיר ז'יטומיר
מכינים בקבוקי מולוטוב לקראת בוא הרוסים בעיר זי'טומיר. לפחות להקשות על הרוסים
(צילום: רויטרס)
טראס טרויאק, בעל חנות רחפנים בקייב המוכר רחפנים של DJI, מעיד כי החברה מעבירה מסרים סותרים בנוגע לשאלה אם היא מנטרלת או מנצלת את כלי הניטור שלה AeroScope, כלי ששני הצדדים בסכסוך יכולים על הנייר להשתמש בו כדי לעקוב אחר מסלולי הטיסה זה של זה ואחר התקשורת בין הרחפן לבין המכשיר השולט בו.
מומחי רחפנים אוקראינים, בינתיים, אומרים שהם עושים כל שביכולתם כדי להדריך את המפעילים כיצד להסתיר את זהותם ואת מקומם. "יש כמה טריקים שמאפשרים לך להגביר את רמת הבטיחות כשאתה משתמש ברחפנים", אומר סושקו. לדבריו רבים בתעשיית הרחפנים מנסים כעת להשיג רחפנים קטנים יותר ממדינות אחרות באירופה, רחפנים היכולים לעזור לא רק במעקב אחר הרוסים, אלא גם במשימות חילוץ והצלה.

גם זלנסקי בא לקנות רחפן

באוקראינה יש קהילה תוססת ומשגשגת של מומחים לרחפנים. חלקם למדו באוניברסיטה הלאומית לתעופה או באוניברסיטה הפוליטכנית של קייב, ואז הקימו סטרטאפים מקומיים העוסקים ברחפנים וברובוטיקה. החנות של טרויאק בקייב, הסגורה בימים אלה, כאשר תושבי העיר מסתתרים במקלטים ובתחנות הרכבת התחתית, שימשה בשנים האחרונות כמרכז עבור הקהילה הזו, משום שהיא מפעילה גם מעבדת תיקונים ותחזוקה ומנהלת סדנאות הכשרה ומועדון חובבים. לדברי טרויאק, אפילו נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הגיע פעם לחנות כדי לקנות רחפן לאחד מילדיו.
בעמוד פייסבוק לענייני רחפנים שאותו מנהל טרויאק יש יותר מ-15 אלף עוקבים, וכעת הם חולקים זה עם זה עצות כיצד לסייע לכוחות האוקראיניים. גולש אחד שמשתמש ברחפנים לצילום, ושחבר בהתאחדות מרוצי הרחפנים האוקראינית, סיפר לסוכנות הידיעות AP כי החליט לתרום את הרחפן שלו, מתוצרת DJI, לצבא במקום לנסות להטיס אותו בעצמו. הוא וחובבי רחפנים אחרים שהתראיינו לכתבה ביקשו שלא להזדהות בשמם, כדי לא לסכן את ביטחונם.
7 צפייה בגלריה
אוקראינים אזרחים מחסום בטון בכיכר העצמאות קייב אוקראינה משבר מלחמה באירופה
אוקראינים אזרחים מחסום בטון בכיכר העצמאות קייב אוקראינה משבר מלחמה באירופה
מחסומים מאולתרים נגד הטנקים הרוסיים שאולי יגיעו, בכיכר העצמאות בקייב
(צילום: רויטרס)
"הסכנה לאזרחים שמפעילים רחפנים בתוך אוקראינה עדיין גדולה", אומר מייק מוניק, מומחה אוסטרלי לבטיחות רחפנים. "איתור מקומו של מפעיל הרחפן עלול להוביל לירי ישיר של טיל עליו, בהתחשב במה שראינו עד כה בלחימה". לדבריו, בימים האחרונים כבר התפתחו בערוצים רוסיים באפליקציית המסרים המיידיים טלגרם שיחות על דרכים לאתר רחפנים אוקראיניים.
בקהילת חובבי הרחפנים האוקראינית יש מי שכבר התנסו בשליחת כלי הטיס שלהם לאזורי הקרבות במזרח המדינה, שם פרצו שלל סבבי לחימה בין צבא אוקראינה למורדים הפרו-רוסים מאז שנת 2014. החברה של מוניק, DronSec, זיהתה מקרים רבים בשנה האחרונה שבהם שני הצדדים בסכסוך חימשו רחפנים קטנים בחומרי נפץ, אולם האוקראינים למדו עם הזמן כי שליחת רחפנים כאלה למשימות התפוצצות כמעט לעולם איננה יעילה, וחבל לבזבז אותם.
כך או כך, סביר להניח שחשיבותם של הרחפנים האזרחיים הקטנים תגדל ככל שהמלחמה תתארך, גם אם הם בשום אופן אינם שווים בכוחם לרחפני התקיפה הרוסיים. "בהמשך נראה מקרים של חימוש רחפנים אזרחיים קטנים למטרות מסוימות מאוד, די כמו שראינו במלחמות אחרות בעולם, מסוריה דרך עיראק ועד תימן ואפגניסטן", אומר פ.ו סינגר, שכתב ספר על השימוש ברחפנים במלחמות. "ממש כמו מטעני צד ובקבוקי תבערה, הם לא ישנו את המגמה בשדה הקרב, אבל אין ספק שהם יהפכו את המשימה לקשה יותר עבור החיילים הרוסים".