מתח רב בשירות בתי הסוהר, שם נערכים לטלטלה של ממש בארגון, כולל אפשרות שבכירים ייאלצו לשלם מחיר אישי ו"ללכת הביתה", עם פרסום דוח ועדת הבדיקה הממשלתית היום (רביעי) לחקירת בריחת ששת המחבלים מכלא גלבוע בערב ראש השנה בספטמבר 2021.
בראש רשימת המוזהרים שממתינים למסקנות הוועדה עומדת נציבת השב"ס קטי פרי. עוד ברשימה: סגנה וראש אגף המבצעים גונדר מוני ביטן, מפקד המחוז הצפוני בשב"ס גונדר אריק יעקב ומפקד כלא גלבוע בזמן הבריחה גונדר-משנה פרדי בן שטרית. כל אלה כבר הוזהרו על ידי הוועדה שהם עלולים להיפגע עד כדי הדחה מתפקידם בעקבות מסקנותיה.
7 צפייה בגלריה
טענה שהיא "הפתרון, ולא הבעיה". נציבת שב"ס פרי
טענה שהיא "הפתרון, ולא הבעיה". נציבת שב"ס פרי
טענה שהיא "הפתרון, ולא הבעיה". נציבת שב"ס פרי
(צילום: AFP, דנה קופל)
7 צפייה בגלריה
חיפושים אחרי שישה אסירים ביטחוניים שברחו מכלא גלבוע
חיפושים אחרי שישה אסירים ביטחוניים שברחו מכלא גלבוע
כלא גלבוע, בבוקר הבריחה
(צילום: גיל נחושתן)
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
יקבל את הדוח לידיו, ומחויב להמלצותיו
(צילום: יונתן זינדל)
בשלב הזה יש איפול מלא על המלצות הוועדה לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שבשעה 16:00 יקבל לידיו את הדוח - ובו ההמלצות הנוגעות לארבעת הבכירים. שירות בתי הסוהר, שבמהלך מאות העדויות שנשמעו נחשף במלוא מערומיו, כונה ארגון שפועל "כמו בימי הביניים". גם בשנת 2023 עדיין מתנהלים שם עם יומן מבצעים ידני, ועובדים עם טכנולוגיה מיושנת.
צריך לציין כי מדובר בארגון חסר משאבים, שנחשב לילד החורג במשרד לביטחון הפנים לאורך שנים, שהפך בשנה האחרונה למשרד לביטחון לאומי. ההערכות הן שפרט לבן שטרית שכבר הלך הביתה מיוזמתו, לפחות אחד משלושת הבכירים יצטרך לפרוש מתפקידו בעקבות המסקנות של הוועדה, שראתה בחומרה את שרשרת המחדלים ברמת הארגון.

מאות עדויות, עשרות אלפי עמודי פרוטוקול

כשמכתבי האזהרה נשלחו לבכירים כתבה להם הוועדה כי "נחשפו ליקויים לכאורה בפעילות השב"ס בנוגע למניעת בריחות ממתקני כליאה בכלל, ולבריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע ב-6 בספטמבר 2021. הליקויים לכאורה שבבסיס האזהרה לממלאי התפקידים הם בתחומי המודיעין, הביטחון והמבצעים, מעבר האסירים הביטחוניים בין תאים ואגפים, והיבטי פיקוד שונים".
7 צפייה בגלריה
אריק יעקב, פרדי בן שטרית
אריק יעקב, פרדי בן שטרית
גונדר יעקב צפוי להיות "על הגריל", פרדי בן שטרית הלך הביתה מיוזמתו. הבכירים שהוזהרו
(צילום: יריב כץ, שאול גולן)
7 צפייה בגלריה
במהלך עבודת הוועדה הפרשה הוצתה מחדש. "הסרסור בסוהרות"
במהלך עבודת הוועדה הפרשה הוצתה מחדש. "הסרסור בסוהרות"
במהלך עבודת הוועדה הפרשה הוצתה מחדש. "הסרסור בסוהרות"
(צילום: גיל נחושתן , EPA)
בעדות הראשונה בפני חברי הוועדה של מפקד כלא גלבוע, פרדי בן שטרית, הוא חשף ארגון כושל שמתנהל כחנות מכולת ישנה ללא אמצעים טכנולוגיים וללא כוח אדם. הוא הציף מחדש בעדותו את פרשת "הסרסור בסוהרות" בכלא, שבראשה המחבל מחמוד עטאללה. החקירה בפרשה טויחה במשך תקופה ארוכה, ורק בעקבות דבריו הקשים של בן שטרית בוועדה על "סרסור בחיילות" לטובת אסיר ביטחוני בכלא, החקירה המשטרתית נפתחה מחדש - והובילה לכתבי אישום חמורים נגד עטאללה.
חברי הוועדה, ובראשם השופט בדימוס מנחם פינקלשטיין, פרופ' אפרת שהם ובכיר לשעבר בשירות אריק ברבינג, שמעו מאות עדים וכתבו עשרות אלפי עמודי פרוטוקול. במהלך התקופה הם נחשפו לעבודת המודיעין ועבודת הסוהר וגם ליחסי הגומלין בין דרג הפיקוד של הכלא לדרג המחוז ולדרג הנציבות.
השלושה החליטו שהשב"ס לא יכול לצאת מהוועדה עם "עריפת ראשם" של כמה סוהרי ביטחון, והבהירו כי זה לא יספיק אם רק "החייל בש"ג" ישלם מחיר. הפצצה, בדמות מכתבי האזהרה, הוטלה על הבכירים שבבכירים בארגון. מפקד כלא גלבוע לא הופתע שהוא ישלם מחיר כבד על מחדל הבריחה תחת אפו, בחלל של בית הכלא שיושב על קלונסאות, שאפשר למעשה לאסירים לטייל חופשי מתחת לתאים - עד שחפרו מנהרה ארוכה מקצה התאים ועד מעבר לקומה מתחת למגדל ח', שלא היה מאויש בשל מחסור בכוח אדם.

בכיר בשב"ס: "קצין כזה או אחר יילך? זה לא ישנה"

ב-6 בספטמבר 2021, בשעה 01:49 דיווח נהג רכב שהוא רואה דמויות חשודות שחוצות את הכביש סמוך לכלא גלבוע. זה היה הרגע שבו השב"ס התעורר למציאות חדשה, שבה מחדל רדף מחדל שאפשר חפירת מנהרה במשך כמעט שנה אל החופש. עוד ועוד מחדלים התגלו בדרך: הסוהר בחדר המצלמות לא ראה את השישה בורחים מול עיניו; סוהרת באגף כתבה לאחר סריקות החדרים באותו הלילה כי כולם נמצאים במיטות ו"הכול בסדר"; סוהרת אחרת במגדל השמירה נרדמה; לאחר מכן התגלה פרט נוסף: אסיר שניקה את הביוב באגף 5, ממנו ברחו האסירים, הבחין בחול - סימן מובהק לחשד לבריחה - ועדכן את הסוהר שלצידו - אך זה התעלם ממנו, ומיהר הביתה.
7 צפייה בגלריה
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
ששת המחבלים שברחו מהכלא. שמעו על החשד, והקדימו את הבריחה
(צילום: EPA)
האסירים הביטחוניים שמעו זאת והקדימו ביממה את הבריחה, כי היו מודעים לחשד והבינו שאם הם רוצים שהתוכנית, שהפכה ל"יום הכיפורים של השב"ס", תצא לפועל - הם צריכים למהר.
הנציבה פרי נלחמה בוועדה להוכיח שהיא "הפתרון, ולא הבעיה" למחדלים שנחשפו - וטענה כי יש לה את היכולת להוביל לתיקונם. סגנה, גונדר ביטן, היה עסוק לפי הוועדה בשליחת מכתבים אחת לכמה חודשים בתפוצת של כל בתי הכלא כדי להזהיר מפני "חשש לבריחה" או לרענן נוהלי עבודת סוהרות, אולם לא עשה דבר מעבר. בוועדה התייחסו למכתבים הללו בציניות וכינו אותם "מכתבים גנריים".
מפקד מחוז צפון, גונדר יעקב, צפוי להיות "על הגריל", כפי שטען בכיר המעורה בעבודת הוועדה. במהלך עדותו הודה כי חלק ניכר מפקודות העבודה של הסוהר בלתי ניתנות ליישום. גונדר יעקב טען כי נעשו דברים שגובלים בפלילים בדיווחים של דרג הביניים בכלא, שלא דיווחו אמת למחוז.
7 צפייה בגלריה
כלא גלבוע לאחר שעבר שיפוץ ושדרוג
כלא גלבוע לאחר שעבר שיפוץ ושדרוג
כלא גלבוע, עבר שיפוץ ושדרוג
(צילום: נחום סגל)
השר לביטחון לאומי, מצידו, מחויב לקבל את המלצות הוועדה לגבי בכירי השב"ס. השאלה הגדולה בחלק המערכתי היא איזה פערים בכוח האדם, בטכנולוגיה, באמצעי האבטחה, הסייבר והמודיעין של השב"ס יש לקדם, כך שיתאימו ל-2023. מדובר בסוגיות אליהן יידרשו בן גביר וצמרת הארגון, וככל הנראה ידרשו הזרמה במיליארדים לשב"ס.
בכיר בשב"ס אמר כי הוא מקווה שדוח הוועדה, מעבר למסקנות האישיות, יביא "בשורה" לארגון ולא יעלה אבק באחת המגירות של המשרד לביטחון לאומי. הבכיר אמר ל-ynet: "קצין זה או אחר יילך הביתה, אך זה ממש לא ישנה. הארגון התקיים לפני כל קצין - ויתקיים לאחר כל קצין. השאלה הגדולה היא האם השר, שראשו טרוד בתחושת אי-הביטחון האישי ומעשי הרצח ברחובות והטרור, יהיה קשוב להוביל מהפכה בשב"ס מרמת הסוהר בשטח, במבנים מיושנים שלא ראויים למגורי עכברים אפילו ועוד השקעות שנאמדות במיליארדים".
הדוח של הוועדה שיוצג היום לציבור מכיל מעל 500 עמודים והוא יעסוק "במכלול הליקויים ונקודות החוזק שיימצאו". נוסף על כך, הוועדה תדון בדוח הסופי בליקויים מערכתיים שאינם מצדיקים אזהרות אישיות.
פורסם לראשונה: 23:25, 16.05.23