נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם על מזכר המורה על הארכת אשרות השהייה של כ-6,000 פלסטינים הנמצאים במדינה, שתוקף הוויזה שלהם היה אמור לפוג, כדי לספק להם "מקלט זמני בטוח" בשל המלחמה בעזה.
היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, הודיע על המהלך, וציין כי הוא מגיע "בעקבות התנאים ההומניטריים בעזה שהידרדרו משמעותית אחרי מתקפת הטרור הנוראית של חמאס נגד ישראל ב-7 באוקטובר, והתגובה הצבאית של ישראל בעקבותיה".
1 צפייה בגלריה
ביידן מתייחס לעזה בנאומו הלילה 8.2.24
ביידן מתייחס לעזה בנאומו הלילה 8.2.24
"אני מתמקד בשיפור המצב ההומניטרי בעזה". ביידן
(Photo by Nathan Howard/Getty Images)
לפי הודעת הבית הלבן, "נוכח הסכסוך המתמשך והצרכים ההומניטריים בשטח, הנשיא ביידן מעניק הארכת שהייה של 18 חודשים לפלסטינים שנמצאים כעת בארה"ב, למעט חריגים מסוימים של מי שהורשעו בפלילים או שנחשבים בדרך אחרת כאיום לביטחון הציבור".
בנוסף, ביידן הורה למשרד לביטחון המולדת "לנקוט את האמצעים המתאימים כדי לאשר תעסוקה עבור אותם אנשים, ולשקול השעיית דרישות רגולטוריות ביחס לסטודנטים". הנשיא האמריקני אמר כי "בעוד אני מתמקד בשיפור המצב ההומניטרי, אזרחים רבים נותרו בסכנה. לפיכך, אני מנחה את דחיית היציאה של פלסטינים מסוימים שנמצאים בארה"ב. בהתאם לסמכותי החוקתית לנהל את יחסי החוץ של ארה"ב, אני קובע שזה האינטרס של מדיניות החוץ של ארה"ב לדחות למשך 18 חודשים את הרחקתם, בכפוף לתנאים ולחריגים המפורטים בתזכיר".
המהלך מגיע על רקע קריאה הולכת וגוברת מצד מנהיגים ערבים ומוסלמים ברחבי ארה"ב להחרים את הבחירות לנשיאות ולא להצביע לביידן, על רקע תמיכתו בישראל במלחמה בעזה. כמו כן, מנהיגים מוסלמים בארה"ב מותחים ביקורת קשה על כך שביידן מסרב לקרוא להפסקת אש קבועה. הקהילה המוסלמית במדינה מתקשה לתמוך בנשיא או במועמד הרפובליקני המשוער, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שהבטיח לגרש פלסטינים ומוסלמים שמביעים תמיכה בחמאס.
מנכ"ל הוועד נגד הפליית ערבים-אמריקנים, עבד איוב, מסר כי "דרושים באופן נואש צעדים להגנה על הפלסטינים בארה"ב".
בחירות נשיאות ארה"ב 2024 לוח זמנים אינפו אינפוגרפיקה גרפיקה
לאחרונה, ביידן החריף את הטון נגד הפעולות הצבאיות של ישראל ברצועת עזה, בצל הלחץ של הבחירות לנשיאות שיתקיימו בנובמבר השנה. בשני האחרון, בהצהרה משותפת שנשא לצד מלך ירדן עבדאללה, ביידן הביע ביקורת נוקבת על ישראל, כשהצהיר כי "יותר מדי פלסטינים מקרב ה-27 אלף שנהרגו ברצועה הם אזרחים חפים מפשע, בהם אלפי ילדים. למאות אלפים נוספים אין גישה למזון, מים ושירותים בסיסיים. אובדן חיים של כל עזתי חף מפשע הוא טרגדיה".
מדובר בהתבטאות חריפה במיוחד נגד ישראל מצידו של ביידן, שהסתמך בדבריו על מספר ההרוגים שפרסם משרד הבריאות בעזה - הנשלט על ידי חמאס. דבריו מגיעים ברקע ביקורת מקרב מצביעי וחברי המפלגה הדמוקרטית שמתנגדים לתמיכתו הגורפת של ביידן בישראל מאז פרוץ המלחמה. בשבוע שעבר ביידן אמר כי התגובה הישראלית בעזה "נעשית מוגזמת", ומזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, אמר בביקורו בישראל כי "הדה-הומניזציה שעברו ישראלים ב-7 באוקטובר אינה רישיון לעשות דה-הומניזציה לאחרים".