2 צפייה בגלריה
פשע במגזר הערבי
פשע במגזר הערבי
המפכ"ל שבתאי וארבעת הנרצחים האחרונים בחברה הערבית
(צילום: אלעד גרשגורן)
המשטרה של קובי שבתאי הוכיחה בסוף השבוע שהיא איבדה שליטה לגמרי. ארבעת הקורבנות ששילמו בחייהם בסוף השבוע הם לא משהו חריג – יותר קרוב אולי לסוג של שגרה. הבעיה הגדולה היא שבסוף השבוע הכריזה המשטרה על מבצע נשק גדול במגזר הערבי, ואם במצב שכזה, כאשר כוחות גדולים נמצאים בחוץ, העבריינים ממשיכים באין מפריע – כנראה אין משטרה.
כבר בתחילת הקדנציה, כשהרכיב את סגל הפיקוד הבכיר שלו, גורמים רבים במשטרה העבירו ביקורת וטענו כי המפכ"ל שבתאי מעדיף מקורבים אליו על פני קצינים מקצוענים שהוסטו הצידה ואף נאלצו לפרוש מהמשטרה. היום שבתאי מבין על בשרו עד כמה הביקורת הזאת הייתה מוצדקת. זה התחיל עם הפרות הסדר בירושלים, המשיך באיבוד שליטה של כמה ימים בפרעות של ערביי ישראל בחודש מאי, ועכשיו האנרכיה שמשתוללת במגזר הערבי.

לאף מפקד מחוז אין תוכנית סדורה למלחמה במגזר. יתרה מזאת, בחלק מאירועי הרצח גם לא רואים את מפקדי המחוזות. אולי יוצא מן הכלל הוא מפקד המחוזי הצפוני, ניצב שמעון לביא, שעוד מנסה להילחם בארגוני הפשע, אבל גם הוא כבר טרוד עמוק בוועדת החקירה של אסון מירון וספק עוד כמה כוח יישאר לו להמשיך במלחמה. שאר הניצבים, מהראשון ועד האחרון, שומרים על שתיקה. מעדיפים להתחבא ולהתפלל שהירי הבא יהיה מֶטֶר מגזרת האחריות שלהם.
אתמול, בצעד נואש, החליט המפכ"ל לקיים ישיבת חירום במחוז מרכז שבתחומה נרצחו בימים האחרונים ארבעה בני אדם. יש שיגידו שזה האזור החם, ובגלל זה נערכה הישיבה, ויש שיגידו שזה כביקורת של המפכ"ל על מה שנעשה במחוז.
אלא שאם נלמד על פי לקחי עבר, הרי שהישיבה הזאת לא מבשרת טובות. בפעם הקודמת שהמפכ"ל ביצע ישיבת חירום שכזאת במחוז מרכז זה היה ביום הראשון של תחילת הפרעות בלוד, ואז הוא גם הוריד את החפ"ק של המשטרה לעיר והתיישב בה בעצמו. תוצאות אותה ישיבה זכורות עד היום - המשטרה איבדה שליטה על העיר לוד, שרק באמצעות "מיליציות אזרחיות" הצליחה להתגבר על הכאוס.

2 צפייה בגלריה
זירת החיסול בלוד
זירת החיסול בלוד
זירת הרצח של אנאס ווחוואח בלוד
(צילום: עמית שעל)
לפני מספר שבועות הודיע בהפתעה מפקד המחוז הנוכחי, ניצב משה ברקת, כי הוא פורש מהמשטרה. עד היום לא הכריז המפכ"ל על מפקד המחוז החדש, שאמור להתכונן לזירת התופת שהוא נכנס. יתרה מזאת, מפקד תחנת לוד – אולי תא השטח הכי חם במחוז – עזב לפני מספר שבועות את תפקידו, אבל מחליפו עדיין לא הגיע. אם ככה מתייחסים במשטרה למחוז ולעיר, מה יש לבוא בטענות לעבריינים?
רק לפני שבועיים חגגו ברוב פאר והדר את חניכתו של אגף "סיף" שאמור להילחם בפשיעה בחברה הערבית. זה היה תרגיל ביחסי ציבור למתחילים. זה בדיוק אותו תרגיל אחיזת העיניים שעושה המשטרה למגזר אחת לכמה שנים, ללא שום כוונה אמיתית. עוד מבנה חדש, עוד מטה גדול ומנופח, עוד תקנים למפקדים, אבל כוחות בשטח אין.
בימים הקרובים סביר להניח שהמשטרה של שבתאי שוב תעשה "הצגה" לעיניים. כוחות מיוחדים ייכנסו לעיר, בלשים ויחידות מיוחדות יבצעו פשיטות, נשמע על מעצרים, ואפילו נקבל תמונות של כלי נשק שנאספו. את התרגילים האלה ביצעה המשטרה לא פעם אחרי שהייתה נתונה בלחץ. הציבור כבר פחות מאמין לזה, ונראה הפעם שגם במשטרה לא מאמינים.