יבגני פריגוז'ין, המנהיג המורד של ארגון שכירי החרב "קבוצת וגנר", נחת היום (ג') במינסק, בירת בלארוס. כך אישר רודן בלארוס אלכסנדר לוקשנקו. "הערבויות הביטחוניות ניתנו בהתאם להבטחה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין", אמר הרודן. למעשה, מדובר במימוש ההסכם שהביא לסיום המרד של פריגוז'ין נגד שלטונות רוסיה, הסכם שבמסגרתו שכירי החרב שדהרו לעבר מוסקבה בסוף השבוע חזרו על עקבותיהם – ופריגוז'ין קיבל הבטחה לשלומו מצד הקרמלין, אך נדרש לצאת לגלות בבלארוס. במקביל, שירות הביטחון הפדרלי ברוסיה (FSB) הודיע הבוקר על סגירת החקירה שנפתחה נגד פריגוז'ין, בחשד למרידה מזוינת.
14 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראש קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראש קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין
פוטין ופריגוז'ין. הנשיא הרוסי טען: "עצרנו מלחמת אזרחים"
(צילום: AFP)
14 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לנואם לאנשי כחות הביטחון מחוץ ל הקרמלין ב מוסקבה בצל מרד כושל נגד שלטונו
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לנואם לאנשי כחות הביטחון מחוץ ל הקרמלין ב מוסקבה בצל מרד כושל נגד שלטונו
פוטין נואם מחוץ לקרמלין, הבוקר. הניחו לו שטיח אדום
(via REUTERS)
המטוס של פריגוז'ין נחת לפנות בוקר במינסק. לפי אתר נתוני הטיסות Flightradar24, מטוס המנהלים מדגם Embraer Legacy 600 – שלפי הרשויות בארה"ב "קשור" לאוליגרך הרוסי – המריא בשעה 02:32 לפנות בוקר מנמל תעופה באזור רוסטוב ברוסיה, אותו אזור שאליו פלשו לוחמיו במהלך המרד, ונחת בנמל תעופה צבאי באזור מינסק בשעה 04:20. בהקלטה שפרסם אתמול, ובה שבר את שתיקתו מאז סיום המרד בשבת בלילה, הוא לא חשף היכן הוא נמצא - ומדובר היה בתעלומה שנפתרה רק היום.
הצהרתו של לוקשנקו על נחיתת פריגוז'ין במינסק הגיעה שעות אחרי שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הצהיר, בנאום מיוחד ששודר לאומה הרוסית, כי יכבד את הבטחתו במסגרת ההסכם ויאפשר ללוחמי "קבוצת וגנר" לעבור לבלארוס אם יחפצו בכך. הוא הוסיף כי הם יוכלו גם להצטרף לצבא הרוסי, או לחלופין לחזור לבתיהם ולקבל חסינות מהעמדה לדין על ההשתתפות במרד. פוטין לא הזכיר במפורש את שמו של פריגוז'ין, ואף הבטיח כי מתכנני המרד יועמדו לדין – ולפיכך לא ברור מה המשמעות של ההבטחה הזאת ביחס לעתידו של פריגוז'ין.
בצהריים נשא פוטין נאום נוסף, במה שנראה כמו מפגן כוח על רקע האתגר הגדול ביותר שהוצב בפני שלטונו מאז עלה לשלטון לפני יותר משני עשורים: הנשיא הרוסי נאם ללוחמים מהצבא ומהמשמר הלאומי בכיכר מחוץ לקרמלין, על גבי שטיח אדום שהונח עבורו. הוא הודה ללוחמים שלדבריו "עצרו מלחמת אזרחים" ברוסיה, וטען כי ארצו לא נאלצה להסיג לשם כך את היחידות הצבאיות שלה שמוצבות כעת באוקראינה. פוטין, שבנאומו אמש הודה לראשונה שטייסים רוסים נהרגו במהלך המרד, ביקש כעת מהנוכחים בכיכר מחוץ לקרמלין לעמוד דקת דומייה לזכרם. מוסקבה לא חשפה כמה טייסים נהרגו כאשר כלי הטיס שלהם הופלו על ידי לוחמי "וגנר", אבל לפי חלק מהדיווחים המניין עומד על 13.

14 צפייה בגלריה
מטוס מנהלים מדגם embraer legacy 600 אילוסטרציה
מטוס מנהלים מדגם embraer legacy 600 אילוסטרציה
מטוס מנהלים מהדגם ש"מקושר" לפריגוז'ין. מנהיג וגנר בבלארוס
(צילום: W.Kulczycki / Shutterstock)
14 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
תמיד עומד במילה שלו? פוטין, בנאום ששודר אמש
(צילום: AFP)
אחר הצהריים ערך פוטין מפגש עם בכירי מערכת הביטחון בקרמלין, וטען כי "קבוצת וגנר" מומנה באופן מוחלט על ידי השלטונות הרוסיים. לטענתו רק בשנה אחת, ממאי 2022 עד מאי השנה, העבירה מוסקבה לארגון 86 מיליארד רובל (סכום שערכו שווה למיליארד דולר). פוטין טען עוד כי פריגוז'ין עצמו המשיך לעשות הון עתק מעסקי הקייטרינג שלו ברוסיה, והרוויח באותה תקופה סכום כמעט זהה.
מוקדם יותר ערך דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב תדרוך לתקשורת ודחה את הערכותיהם של פרשנים במערב ולפיהן פוטין ספג מכה תדמיתית קשה ומעמדו נחלש. פסקוב טען כשנשאל על כך כי "פסאודו-מומחים" מפיצים "היסטריה". לדבריו ישנה גם "התלכדות גדולה" בתמיכה של הציבור הרוסי בפוטין: "האירועים הללו הראו עד כמה מאוחדת החברה סביב הנשיא", אמר. בהתייחסות להסכם מול פריגוז'ין, פסקוב הוסיף כי פוטין מתכוון לעמוד בו וטען כי הוא "תמיד עמד במילה שלו". הדובר ציין כי לקרמלין אין כעת מידע באשר למקום הימצאו של פריגוז'ין.

לוקשנקו: יש לנו גדר, הציבו את האוהלים שלכם

בעולם עדיין תוהים מה יעלה בגורל "קבוצת וגנר", שלוחמיה נחשבים ליעילים ביותר מבין הכוחות הרוסיים שפועלים באוקראינה: פריגוז'ין עצמו אמר בהקלטה שפרסם אתמול כי בהסכם בין הצדדים, שהושג בתיווכו של רודן בלארוס אלכסנדר לוקנשקו, הוצעה לו "מסגרת משפטית" שתאפשר ל"ווגנר" להמשיך לפעול משטח בלארוס. אבל הוא לא פירט מעבר לכך, וברוסיה ממשיכים לאותת כי הכוונה היא להטמיע את פעילות הארגון בכוחות הצבא הסדירים: הבוקר הודיע משרד ההגנה במוסקבה כי "וגנר" נערכת להעביר לידיו את הציוד הצבאי הכבד שיש ברשותה.
הכפפת שכירי החרב למשרד ההגנה היא חלק ממהלך שהקרמלין תכנן לעשות עוד לפני המרד של פריגוז'ין, בניסיון להשליט סדר על הארגון בצל הסכסוך הממושך בינו לבין בכירי הצבא. פריגוז'ין הודה אתמול כי פתח במרד במטרה למנוע את יישום המהלך, שלדבריו היה מוביל לפירוק הארגון.
14 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו 6 אפריל 2023
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו 6 אפריל 2023
"כאב לי לראות את מה שקרה ברוסיה". רודן בלארוס לוקשנקו
(צילום: AP)

גם נשיא בלארוס לוקשנקו נאם הבוקר והתייחס למרד ברוסיה. לוקשנקו ציין כי "כאב" לו לצפות במתרחש במדינה השכנה, וכי רבים מאזרחי בלארוס חשו כמוהו שכן לדבריו רוסיה ובלארוס הם חלק מאומה אחת. בהמשך מסר לוקשנקו כי ארצו תוכל "ללמוד מהניסיון" של שכירי החרב של "קבוצת וגנר" וכי אין לעמו סיבה לחשוש משהותם בבלארוס. עם זאת הוא הדגיש: "נפקח עליהם עין". בדברים שאמר אחר הצהריים הוסיף לוקשנקו כי ארצו לא בונה כרגע בסיסים עבור קבוצת וגנר, אך אנשיה יוכלו להשתכן בשטח בלארוס. "הצענו להם את אחד הבסיסים הצבאיים הנטושים. בבקשה - יש לנו גדר והכול. הציבו את האוהלים שלכם", אמר לוקשנקו. הוא הוסיף כי אין תוכנית כלשהי לפתוח מרכזי גיוס לקבוצת וגנר בשטח ארצו.
בימים האחרונים תהו פרשנים בעולם אם פריגוז'ין אכן יישאר בבלארוס, גם אם יעבור אליה לזמן מה, וחלק סבורים שייתכן כי יבחר להמשיך ממנה ליעד אחר שבו יוכל להסתתר, אולי באפריקה. לוקשנקו הוא בעל בריתו הקרוב של פוטין – ורבים מדגישים כי אם צמרת המשטר הרוסי תרצה לחסלו, כפי שעשתה כבר לרבים מיריביו של פוטין, היא תוכל לעשות זאת שם בקלות רבה.
הדרמה ברוסיה, נזכיר, החלה ביום שישי בערב, כשפריגוז'ין, ראש "קבוצת וגנר" שלקחה חלק מרכזי במאמץ המלחמתי של הרוסים באוקראינה, האשים כי הצבא הרוסי תקף את כוחותיו והרג רבים מהם. פריגוז'ין הבטיח נקמה, ועד מהרה השתלטו חייליו, ללא כל התנגדות, על מתקני הצבא בעיר רוסטוב-על-הדון ובעיר וורונז'. משם המשיכו להתקדם לעבר מוסקבה, כשהטנקים והמשוריינים שלהם מוחצים מחסומים שהוקמו בכבישים, וכוחות הביטחון הרוסיים אינם מעמידים מולם התנגדות משמעותית. בצל ההתקדמות המהירה של אנשי וגנר נערכו שלשום במוסקבה לאפשרות של קרבות דמים בעיר: לוחמים הוצבו בעמדות ירי, והתושבים נקראו להישאר בבתים.
14 צפייה בגלריה
טנק ברחובות רוסטוב והפצצה רוסית באזור וורונז'
טנק ברחובות רוסטוב והפצצה רוסית באזור וורונז'
טנק של "וגנר" ברחובות רוסטוב והפצצה רוסית באזור וורונז' במהלך המרד. כמה טייסים נהרגו?
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
לוחמי קבוצת וגנר נסוגים
לוחמי קבוצת וגנר נסוגים
לוחמי קבוצת וגנר עוזבים את העיר רוסטוב-על-הדון עם סיום המרד, בסוף השבוע
(צילום: רויטרס)
במהלך האירועים בסוף השבוע אמר פריגוז'ין כי מטרת המרד שלו היא להדיח את שר ההגנה סרגיי שויגו והרמטכ"ל ולרי גרסימוב, שאיתם הוא מסוכסך כבר זמן רב ושאותם הוא מאשים בכישלונות הרוסיים באוקראינה. הוא הדגיש כי ההתקדמות למוסקבה אינה "ניסיון הפיכה" אלא "צעידה למען הצדק", וכי מטרתה אינה להדיח את פוטין, אלא את ראשי מערכת הביטחון שלו בלבד. הדהירה של חיילי פריגוז'ין אל מוסקבה עוררה דריכות גדולה במערב, בהתחשב בעובדה שרוסיה מחזיקה בארסנל הנשק הגרעיני הגדול ביותר בעולם, ושפריגוז'ין הוא פושע מלחמה לא פחות מפוטין, ואחראי לשלל מעשי טבח מחרידים באוקראינה, בסוריה ובאפריקה.
בשבת בערב, כשהיו כבר מי שדנו באפשרות שמשטר פוטין ייפול, הודיע לפתע פריגוז'ין כי הורה לכוחותיו לסגת בחזרה לבסיסיהם באוקראינה, בעקבות ההסכם שהושג עם הקרמלין בתיווכו של הרודן הבלארוסי לוקשנקו. אמש שבר נשיא רוסיה שתיקה בת יומיים אחרי סיום המרד, והצהיר כי הורה לכוחותיו להימנע ככל האפשר משפיכות דמים, אבל טען כי המרד היה "מדוכא" גם אם לא הייתה מושגת פשרה. הוא טען עוד כי המערב ואוקראינה "רצו לראות רוסים הורגים זה את זה". אחרי שידור הנאום הקצר, שלפי ההערכות הוקלט מראש, פרסם הקרמלין תמונות של פוטין נועד עם בכירי מערכת הביטחון שלו, בכללם שר ההגנה שויגו, בעדות לכך שאין בכוונת פוטין להדיחו כפי שדרש פריגוז'ין.

"ראש גשר" מעבר לנהר בחרסון? "הרוסים חלשים שם"

בינתיים, באוקראינה ממשיכים לקוות כי הכאוס והפילוג בתוך רוסיה יסייעו להם במתקפת-הנגד שבה פתחו בתחילת החודש, בניסיון לשחרר שטחים שהרוסים כבשו מידיהם מאז הפלישה בשנה שעברה, אם כי בכירים בקייב הדגישו כי לא הבחינו בקריסה של קווי ההגנה הרוסיים, שהינם מבוצרים היטב, וכי הלוחמים הרוסים ממשיכים להציב התנגדות משמעותית. מתקפת-הנגד התקדמה עד כה באיטיות רבה, אבל הנשיא וולודימיר זלנסקי, שהודה בכך בעצמו בריאיון שהעניק בשבוע שעבר, נשמע אמש אופטימי הרבה יותר: בנאומו הלילי לאומה הוא דיווח על הישגים לכוחותיו בכל החזיתות, ואמר שמדובר ב"יום שמח".
14 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה זלנסקי נפגש עם לוחמיו בחזית, אתמול. "זה יום שמח"
(צילום: רויטרס / Ukrainian Presidential Press Service)
14 צפייה בגלריה
נגמ"ש לחימה מתוצרת ארה"ב בראדלי M2 שמשמש את צבא אוקראינה  ב מלחמה מול רוסיה בקרבות באזור זפוריז'יה
נגמ"ש לחימה מתוצרת ארה"ב בראדלי M2 שמשמש את צבא אוקראינה  ב מלחמה מול רוסיה בקרבות באזור זפוריז'יה
נגמ"ש לחימה אמריקני שמשמש את צבא אוקראינה, בקרבות באזור זפוריז'יה
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
נגמ"ש לחימה מתוצרת ארה"ב בראדלי M2 שמשמש את צבא אוקראינה  ב מלחמה מול רוסיה בקרבות באזור זפוריז'יה
נגמ"ש לחימה מתוצרת ארה"ב בראדלי M2 שמשמש את צבא אוקראינה  ב מלחמה מול רוסיה בקרבות באזור זפוריז'יה
(צילום: רויטרס)
הוא לא פירט מעבר לכך, אבל בתקשורת האוקראינית דווח כי בחזית המזרחית לוחמיה של קייב השתלטו על הכפר קרסנוהוריבקה במחוז דונייצק, אשר נשלט על ידי המורדים הפרו-רוסים מאז פרוץ הסכסוך באזור ב-2014. משרד ההגנה הבריטי העריך הבוקר בעדכון המודיעין היומי שלו כי הדיווחים הללו אכן נכונים, ולדבריו מדובר באחד המקרים הבודדים מאז הפלישה הרוסית בשנה שעברה שבה כוחות אוקראיניים משתלטים על שטח שהרוסים כבשו עוד לפני כן.
על הישג נוסף דיווחה אמש סגנית שר ההגנה האוקראיני חנה מליאר: כיבוש הכפר ריבנופיל, שגם הוא בדונייצק. לדבריה זהו היישוב התשיעי ששוחרר עד כה במתקפת-הנגד. בסרטון שפרסמו משם לוחמים אוקראינים הם נראו עומדים מול מבנה הרוס ומניפים את דגל הלאום שלהם. "האורקים (הרוסים) בורחים! אנחנו מתקדמים הלאה. התהילה לאוקראינה", אומר מפקדם בסרטון.
החיילים האוקראינים בכפר המשוחרר ריבנופיל:
לפי חלק מהדיווחים התקדמות מרשימה עוד יותר רשמו האוקראינים במחוז חרסון שבדרום אוקראינה, ממש באותו אזור שבו התחוללו בתחילת החודש הצפות ענק בעקבות פיצוץ סכר נובה קחובקה. קייב האשימה אז שרוסיה פוצצה את הסכר כדי לשבש מתקפת-נגד באזור הזה, אבל מאז המים נסוגו – וכעת מדווחים בלוגרים רוסים כי הכוחות האוקראיניים חצו את נהר הדנייפר, שבאזור הזה מהווה את קו הגבול המעשי בחזית, והשתלטו על כפר בשם דוצ'י. הבלוגרים הרוסים דיווחו כי האוקראינים מנסים לבסס באזור "ראש גשר", שממנו יוכלו להתקדם הלאה.
הבלוגרים התומכים בקרמלין טענו עוד שהלוחמים האוקראינים השתלטו על כמה מבנים בכפר כבוש נוסף, אולשקי, וכי הקרבות שם נמשכים. כלי תקשורת אוקראיניים הפיצו במהלך הלילה סרטון מרחפן שנטען כי הוא מתעד את הקרבות באזור. לפי הדיווחים, בסרטון נראה נגמ"ש רוסי מדגם BMD-2 עולה על מוקש שהטמינו לו כוחות אוקראיניים. בסרטון נראה פיצוץ במהלך נסיעתו של הנגמ"ש סמוך לגשר, לכאורה באזור אולשקי, ומיד אחר כך כמה לוחמים נוטשים את המשוריין ההרוס ונמלטים בריצה.

14 צפייה בגלריה
תיעוד לכאורה של נגמ"ש רוסי עולה על מוקש במהלך קרבות בין רוסיה ל אוקראינה באזור הכפר הכבוש אולשקי במחוז חרסון מתקפת נגד אוקראינית
תיעוד לכאורה של נגמ"ש רוסי עולה על מוקש במהלך קרבות בין רוסיה ל אוקראינה באזור הכפר הכבוש אולשקי במחוז חרסון מתקפת נגד אוקראינית
המשוריין הרוסי עולה באש אחרי ש"עלה על מוקש". הלוחמים שהיו בפנים נטשו וברחו
קייב לא התייחסה רשמית לטענות על הישגים לכוחותיה באזור חרסון, אבל לפי הדיווחים היא מקווה לנצל את חולשת הכוחות הרוסיים המוצבים באזור הזה: ההערכות הן שבעקבות פיצוץ הסכר וההצפות, מוסקבה הוציאה משם אלפי לוחמים – כדי לתגבר את כוחותיה באזורים אחרים במזרח ובדרום אוקראינה.
פורסם לראשונה: 13:11, 27.06.23