6 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל בשכם וביהודה ושומרון
פעילות כוחות צה"ל בשכם וביהודה ושומרון
לוחם צה"ל בפעילות בשכם. לא רק יחידות מסוערבות
(צילום: דובר צה"ל)
בשכם התנהל אתמול יום קרב שהסתיים עם 11 הרוגים – שמונה מתוכם מחבלים ושלושה בלתי מעורבים – וכ-100 פצועים. זה לא היה עוד מבצע. כמות האש שנורתה על הכוחות הייתה אדירה, ובהתאם גם הירי שלהם. לפני שלושה שבועות היה מבצע דומה בג'נין, שבו נהרגו תשעה פלסטינים חמושים ואזרח בלתי מעורב, ושני האירועים הללו מלמדים על השתנות המערכה.
בגל הטרור הנוכחי אין כמעט יותר מבצעי בוטיק מסוערבים שבהם "קוטפים" מחבלים שמרימים ידיים ומעלים אותם לרכב, אלא היתקלויות אש רחבות היקף, שמחייבות לא רק יחידות מסוערבות כמו ימ"מ, דובדבן וימ"ס, אלא גם מעטפת חזקה שנלחמת כמו סיירת גולני, צנחנים ומגלן, שמנהלות חילופי אש מטווחים קרובים ונאלצות להתמודד עם אירועים בלתי מתוכננים כמו כלי רכב שנתקעים ושצריך לחלצם תחת אש, אבנים ובקבוקי תבערה.
6 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל בשכם וביהודה ושומרון
פעילות כוחות צה"ל בשכם וביהודה ושומרון
לוחם צה"ל במהלך המבצע אתמול בשכם. השתנות המערכה
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
עימותים בשכם
עימותים בשכם
עימותים בשכם במהלך פעילות צה"ל
(צילום: AFP)
על פי עדויות משכם, כוחות ישראליים מיוחדים התגנבו לקראת הפעולה אתמול לעיר העתיקה, הסתתרו בשירותים של מסגד והתחפשו לשייחים ומיסיונרים מוסלמים. בסדרה שעלתה לאחרונה על סיירת מטכ"ל, מתרפקים הצופים על נוסטלגיה של מבצעים מהעבר הרחוק, אבל מה שעושה הדור הצעיר של הלוחמים במבצעים בג'נין ובשכם הוא לאין ערוך יותר מסובך, מורכב ומסוכן. בנהלי קרב של שעות בודדות, באי-ודאות ותחת מגבלות של דין בינלאומי, כשהם נשלחים באופן מיידי.
מבלי לפגוע בלוחמי העבר שהיו מתכננים מבצעים במשך שנה שלמה בסיירת מטכ"ל, הלוחמים הללו הרבה יותר טובים, רק עם פחות הילה חשאית. ואם ניקח בחשבון שמאז שהסתבך מבצע צה"ל בחאן יונס ב-2018, שבו נפל סא"ל מחמוד חיר א-דין, מערך המבצעים המיוחדים פחות פעיל מבעבר ופחות נוטלים בו סיכונים, הרי שחוד החנית של צה"ל נמצא כעת בג'נין ובשכם.
במבצע אתמול חיסלו הכוחות את חסאם הבטן באשיר אסלים, המבוקש השלישי מהחולייה שהרגה את לוחם סיירת גבעתי, סמ"ר עידו ברוך (21) ז"ל, בפיגוע ירי באוקטובר האחרון סמוך ליישוב שבי שומרון. אסלים, שהיה משויך לארגון "גוב האריות", החליף דירות מסתור במשך שלושת החודשים האחרונים. הוא היה מעורב גם בפיגוע הנחת המטען בתחנת דלק בקדומים בספטמבר האחרון, וביצע גם פיגועי ירי בחודש האחרון יחד עם חוליית גדודי שכם של הג'יהאד האיסלאמי.
6 צפייה בגלריה
עימותים בשכם
עימותים בשכם
עימותים בשכם
(צילום: AFP)
אחרי הסופרלטיבים ללוחמים צריך לתהות אם הגנרלים, אלה ששלחו אותם למבצע הנוכחי, לקחו בחשבון את ההסתבכות ואת התוצאות שוודאי יקרינו על הזירה הפלסטינית. הם יאמרו שהתקבלה אינדיקציה משב"כ להימצאות שלושה מחבלים מ"גוב האריות" בעיר העתיקה בשכם, ולכן הם פעלו מהר, אבל הימים רגישים ואולי נכון היה לקחת בחשבון את ההשלכות. הימים רגישים לא רק כי הרמדאן בפתח, אלא גם כי האמריקנים ביקשו שקט באיו"ש ולכאורה היה סיכום כזה.
מחלקת המדינה של ארצות הברית אכן הוציאה אמש הודעה חריגה: "אנחנו מודאגים בצורה קיצונית מרמות האלימות בישראל ובגדה המערבית. מבינים את צורכי הביטחון של ישראל, אבל מודאגים מאוד מכמות הנפגעים הרבה וחוששים מכך שהפעולה בשכם עלולה לפגוע בניסיון להביא לרגיעה".
6 צפייה בגלריה
עימותים בשכם
עימותים בשכם
העימותים בשכם
(צילום: AFP)
לא תמיד צריך להיענות לבקשות, בוודאי כשיש הזדמנות מבצעית, יענו הקצינים, אבל צריך לזכור שלמבצעים כאלה יש מחיר, ואחרי המבצע בג'נין הוא היה כבד מאוד, כשבפיגועי הנקם בירושלים נרצחו עשרה ישראלים, וגם כמה רקטות נורו מעזה ויורטו על ידי כיפת ברזל.
עכשיו מדברים בשכם במונחים של טבח ונקמה. היא יכולה להגיע בשטחים, אבל גם שוב בירושלים, שם הבטן הרכה של ישראל עם 350 אלף ערבים בעלי חופש תנועה שמספיק שאחדים מהם, שנחשפו להסתה, יחליטו לנקום בפיגוע דריסה, דקירה, או ירי. כאן צריך לשים לב לאזהרה מאתמול של מפכ"ל המשטרה, יעקב שבתאי, שלפיה רק במחוז ירושלים חסרים לו 500 שוטרים. אם כך הם פני הדברים למה לא למהר ולגייס פלוגות מג"ב במילואים, למה מחכים?