ראש הממשלה נפתלי בנט קיים היום (ג') הערכת מצב באוגדת עזה, יום לאחר שיגור הרקטה מהרצועה שיורטה בשמי שדרות - הראשונה מאז הפסקת האש שסיימה את מבצע "שומר החומות" במאי האחרון - ואמר כי ישראל תפעל "בזמן, במקום ובתנאים שמתאימים לנו - ולא לאף אחד אחר". צה"ל לא תקף בלילה האחרון ברצועת עזה, כפי שנהג לאחרונה כתגובה להפרחות של בלוני תבערה שגרמו לשריפות באזור העוטף.
7 צפייה בגלריה
בנט וגנץ בגבול עזה
בנט וגנץ בגבול עזה
בנט וגנץ בגבול עזה, היום
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בהערכת מצב עם ראשי מערכת הביטחון באוגדת עזה
נפתלי בנט בהערכת מצב עם ראשי מערכת הביטחון באוגדת עזה
סיור גם בסוללת כיפת ברזל
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
7 צפייה בגלריה
בנט וגנץ בגבול עזה
בנט וגנץ בגבול עזה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
7 צפייה בגלריה
בנט וגנץ בגבול עזה
בנט וגנץ בגבול עזה
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בהערכת המצב השתתפו לצד בנט שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, ראש המטה לביטחון לאומי (מל"ל) איל חולתא, מפקד פיקוד דרום אליעזר טולדנו, מפקד אוגדת עזה תא"ל נמרוד אלוני ובכירים נוספים.
מלשכת בנט נמסר כי הוא פגש במהלך הביקור באוגדת עזה את לוחמות ולוחמי סוללת כיפת ברזל ושמע מהם אודות פעילותם המבצעית. בנט, כך נמסר, "הודה להם על פעילותם החשובה למען ביטחון אזרחי ישראל, בשגרה ובעיתות חירום, וציין כי מדינת ישראל, ובתוך כך צה"ל, ערוכים לכל תרחיש".
"מטרת הביקור כאן הייתה לראות שצה"ל, פיקוד הדרום ואוגדת עזה נערכים - והם אכן ערוכים כראוי", אמר בנט. "המשימה שלנו היא לתת ביטחון ארוך טווח לתושבי הדרום ולתושבי עוטף עזה".

7 צפייה בגלריה
שיגור רקטה מרצועת עזה
שיגור רקטה מרצועת עזה
מימין: שיגור הרקטה אתמול. משמאל: היירוט בשמי שדרות
(צילום: דדי פולד, מירו אוחנה)
בנט הוסיף, על רקע האפשרות שהירי בוצע על ידי הג'יהאד האיסלאמי בעקבות התקרית אתמול לפנות בוקר בג'נין שבה חוסלו ארבעה מחבלים, כי "מבחינתנו הכתובת בעזה היא חמאס. לא סוררים ולא אף אחד אחר, אלא חמאס". בג'יהאד האיסלאמי, נזכיר, פרסמו לאחר התקרית אתמול הודעה שבה גינו את חיסול המחבלים - שפתחו באש לעבר כוח מסתערבים שהגיע לעצור חשוד בטרור בג'נין - ואמרו כי "דמם לא נשפך לשווא".
בסיור היום בגבול עזה אמר השר גנץ: "קבענו אחרי מבצע שומר החומות שמה שהיה הוא לא מה שיהיה - וכך גם ננהג. אנחנו נשמור לעצמנו את זכות הפעולה בעוצמה, במקום ובזמן שנבחר ונעשה את זה כמו שצריך. אין לנו אינטרסים בעזה מלבד שקט ביטחוני והשבת הבנים הביתה".
גנץ ציין כי ישראל מעוניינת לאפשר הקלות על תושבי רצועת עזה, וכי היא איננה "האויבת" שלהם. "מי שבעצם הוא האויב בפועל של תושבי רצועת עזה זה חמאס שלוקח אותם כבני ערובה. אנחנו נשמח להקל ככל שאפשר, ביוזמת הכסף הקטארי וביוזמות אחרות, ובלבד שנדע שהכסף יגיע למקומות הנכונים. ישראל נחושה להגן על עצמה והיא תדע לעשות את זה", הוסיף גנץ.
7 צפייה בגלריה
חלוקת המענק הקטארי
חלוקת המענק הקטארי
חלוקת המענק הקטארי, ב-2019. הפעימה האחרונה נכנסה לפני "שומר החומות"
7 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל ברצועה
תקיפת צה"ל ברצועה
תקיפה של צה"ל ברצועה, ביוני האחרון. הלילה לא הייתה אחת כזו
(צילום: AFP)
מלבד אותה תקרית בג'נין שאירעה שעות אחדות לפני הירי אתמול, למתיחות באזור תורם גם המבוי הסתום בשיחות בין ישראל לחמאס על הסדרה ארוכת טווח בעזה, שיחות שמתנהלות לסירוגין ובאופן לא-ישיר מאז סיום מבצע "שומר החומות". לאחרונה החל חמאס לאותת ביתר שאת, באמצעות גורמים ברצועה הכפופים למרותו, כי פניו להסלמה הדרגתית אשר עלולה להוביל לסבב אלימות נוסף.
עיקר הזעם בעזה נובע מכך שישראל מתבצרת בעמדתה שלא להכניס את המענק הקטארי בתצורה הקודמת שלו, באמצעות כסף מזומן דרך מעבר ארז לרצועה. ניסיון לייצר מהלך עוקף ישראל, של קטאר, הרשות הפלסטינית והאו"ם - ולפיו המענק יועבר באמצעות בנקים שבשליטת הרשות לסניפיהם ברצועה - כשל, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. הסיבה: חשש של הרשות המוניטרית הפלסטינית מפני תביעות ענק בינלאומיות נגד אותם בנקים בגין סיוע ומימון טרור.
המענק הקטארי האחרון נכנס לרצועה ימים ספורים טרם תחילת מבצע "שומר החומות", במזומן, ומאז עברו שלושה חודשים בלי כסף. עיקר הבעיה היא שהמענק משמש גם לתשלום משכורות לפקידות חמאס ברצועה, כמה מיליוני דולרים בחודש, ואין שום דרך חוקית לשלם זאת באמצעות מערך בנקאי מבוקר – אלא אם הכסף נכנס במזומן.