לראשונה אי-פעם, אדם שכיהן כנשיא ארה"ב יעמוד לדין פלילי: אחרי חודשים ארוכים של הליכים משפטיים וניסיונות דחייה מצדו, היום (ב') יחל משפטו בניו יורק של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, בעיצומו של קמפיין הבחירות שבהן הוא מקווה לחזור לבית הלבן.

טראמפ מואשם על ידי התביעה בניו יורק כי ב-2016 שילם דמי שתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, כדי שלא תדבר על יחסי המין שהיא טוענת שקיימה עמו. עורך דינו לשעבר, מייקל כהן, שילם לדניאלס 130 אלף דולר, טראמפ החזיר לו את הסכום והארגון של טראמפ רשם את ההחזרים הללו כהוצאות משפטיות – מה שלטענת התובע המחוזי במנהטן הוא פשע פלילי שעובר על חוקי הבחירות וחוקי המס.
כתב האישום נגד טראמפ כולל 34 סעיפים, שבאופן תיאורטי יכולים להוביל לעונש מצטבר של עד 20 שנות מאסר. עם זאת, במידה ויורשע, זו תהיה ההרשעה הפלילית הראשונה של טראמפ וייתכן שהשופט יסתפק במאסר על-תנאי. את האישום נגד טראמפ מוביל התובע של רובע מנהטן בניו יורק, אלווין בראג.
5 צפייה בגלריה
34 סעיפי אישום. טראמפ וסטורמי דניאלס, שלה שילם דמי שתיקה
34 סעיפי אישום. טראמפ וסטורמי דניאלס, שלה שילם דמי שתיקה
34 סעיפי אישום. טראמפ וסטורמי דניאלס, שלה שילם דמי שתיקה
(צילום: AFP, EPA)
טראמפ ניסה במשך חודשים לדחות את תחילת המשפט הפלילי הראשון שלו – אחד מבין ארבעה כתבי אישום שתלויים נגדו – אבל השופט שמנהל את ההליך הנוכחי, חואן מרצ'ן, סירב להיכנע לתעלולים המשפטיים שטראמפ רגיל אליהם כבר עשרות שנים.
כעת, במשך שישה שבועות או יותר, טראמפ ייאלץ לנהל קמפיין בחירות ובמקביל לשבת גם ליד שולחן ההגנה של אולם בית המשפט במנהטן, שבו פאנל של 12 מושבעים, תושבי ניו יורק, יחליט אם להפוך אותו לעבריין מורשע עוד לפני הבחירות בנובמבר. כדי להרשיע או לזכות אותו יידרשו המושבעים לעשות זאת פה אחד, ואם לא יהיה ביניהם קונצנזוס ניתן יהיה להכריז על ביטול המשפט.
המשפט ייצא היום לדרך עם משימה כמעט בלתי-אפשרית של קביעת חבר המושבעים שיוכל להכריע את הדין באופן נקי וחף מפניות לכאן או לכאן. הליך בחירת מושבעים למשפט פלילי נמשך בדרך כלל כמה ימים, אבל במקרה זה הוא יתארך כנראה – כיוון שלא פחות מ-500 אנשים ייכללו ב"פול" הראשוני.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
טראמפ עם הקראת סעיפי האישום נגדו בבית המשפט בניו יורק, לפני שנה
( צילום: AFP)
אחרי השלב הראשון, שבו ינופו לפחות חצי מהאנשים שלא יוכלו להקדיש שישה שבועות להשתתפותם, יחל השלב הקשה באמת: הסרתם של מי שלא יהיו חסרי פניות ואובייקטיביים. כדי לנפות את המועמדים הפוטנציאליים, הם יידרשו למלא שאלונים עם שאלות על ערוצי החדשות והפודקאסטים המועדפים עליהם, להשיב אם הם עוקבים אחרי טראמפ ברשתות החברתיות, אם השתתפו אי פעם בעצרת קמפיין שלו, ואם הם חלק מקבוצות קיצוניות מימין ומשמאל, כמו QAnon ו"אנטיפה".

העדים, והקרקס התקשורתי

אנשיו של התובע בראג טענו בעבר כי השאלון צריך לכלול את השאלה "האם אתה מאמין שהנשיא ג'ו ביידן זכה באופן לגיטימי בבחירות לנשיאות 2020". עורכי דינו של טראמפ התנגדו להכללת השאלה והשופט קיבל את דעתם. עם זאת, הוא הבהיר כי מושבעים לא ייפסלו על סמך השתייכות פוליטית בלבד. הזהות של 12 המושבעים, ושל עוד שישה שישמשו כמחליפים במקרה הצורך, לא תפורסם בפומבי על מנת לשמור על ביטחונם, אם כי לטראמפ יש זכות כנאשם לדעת מי הם. אסור יהיה לו לדבר על כך בפומבי.
5 צפייה בגלריה
אלווין בראג התובע המחוזי של מנהטן
אלווין בראג התובע המחוזי של מנהטן
התובע במנהטן אלווין בראג. הקושי הגדול: קביעת חבר מושבעים "חסר פניות"
(צילום: AFP)
אחרי קביעת חבר המושבעים יתחיל "שלב ההוכחות". התביעה תנסה לספר סיפור גדול יותר מהמקרה הספציפי של סטורמי דניאלס – ולהציג את דמי השתיקה שקיבלה כוכבת הפורנו כחלק קטן בלבד ממאמץ לא-חוקי לכאורה למנוע פרסום של סיפורים שליליים על טראמפ לפני הבחירות ב-2016.
התביעה צפויה להעלות לדוכן העדים בין היתר את מייקל כהן, עורך הדין של טראמפ ששילם כאמור לדניאלס ואחרי שישב בכלא הפך לאחד מיריביו המרים של הבוס לשעבר; את הופ היקס, שהייתה אחת העוזרות הצמודות של טראמפ באותה תקופה; מנהלים בארגון טראמפ; וכמה מאנשי American Media – המוציאה לאור של הצהובון "נשיונל אנקוויירר" – שעזרו "לתפוס ולהרוג" ידיעות על טראמפ באמצעות חוזים, כדי שלא יתפרסמו בכלי תקשורת אחרים.
התביעה תשתמש גם בעוד שני מקרים של דמי שתיקה שטראמפ שילם לכאורה – 30,000 דולר לשוער במגדל טראמפ, שטען שעמד למכור סיפור לפיו לטראמפ יש ילד מחוץ לנישואין מרומן עם עובדת בבניין, ו-150,000 דולר לדוגמנית הפלייבוי לשעבר קארן מקדוגל, שגם היא טוענת כי ניהלה רומן עם טראמפ. טראמפ מכחיש את כל ההאשמות, והתובעים יצטרכו להוכיח מעל לכל ספק כי הוא פעל מתוך כוונה להונות ולבצע או לקדם פשע אחר: הפרה של חוקי הבחירות והונאת מס.
5 צפייה בגלריה
חולצה של תומך טראמפ עם תמונתו המפורסמת כשנעצר
חולצה של תומך טראמפ עם תמונתו המפורסמת כשנעצר
תומך של טראמפ עם תמונת המעצר המפורסמת שלו. "אני נהנה לעבור את זה בשבליכם", אומר הנשיא לשעבר
(צילום: רויטרס / Eduardo Munoz)
חוקי מדינת ניו יורק מחייבים את טראמפ להשתתף בכל דיוני המשפט, אבל הוא כבר התרגל השנה להגיע לאולמות בתי משפט בניו יורק, ובדרך כלל להפוך את האירוע כולו לקרקס תקשורתי. השופט מרצ'ן כבר הטיל כמה צווים שאסרו על טראמפ לדבר עם עדים או לתקוף אותם. טראמפ נוהג גם לתקוף את השופט עצמו, ואחרי שתקף גם את בתו, בשל עבודתה בחברת פרסום שמשתפת פעולה עם דמוקרטים, השופט הרחיב את הצו באופן שאוסר על טראמפ לדבר על בתו.
בעצרת בחירות שערך בלילה האחרון בפנסילבניה הקדיש טראמפ את רוב הזמן לצרותיו המשפטיות. "זה יהיה משפט ראווה קומוניסטי", אמר טראמפ לקהל, "אני אאלץ לשבת שם ולא להגיד כלום. אסור לי לדבר. הם רוצים לקחת ממני את הזכות החוקתית לדבר". הוא כינה את השופט מרצ'ן "מושחת", וטען כי הוא "קורבן של מזימה דמוקרטית למנוע ממני לחזור לבית הלבן, אבל אני גאה לעבור את זה בשבילכם. שתהיה לכם צפייה מהנה". המשפט, יצוין, לא צפוי להיות מצולם, ובהליכים קודמים השופט מרצ'ן לא הרשה להכניס מצלמות טלוויזיה שיתעדו אותו.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב עצרת בחירות ב פנסילבניה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב עצרת בחירות ב פנסילבניה
טראמפ, בעצרת בלילה הקודם בפנסילבניה. "צפייה מהנה", אמר לתומכיו
(צילום: EPA / SARAH YENESEL)
העצרת נערכה במקביל למתקפה האיראנית על ישראל, וטראמפ הקדיש לה זמן קצר בלבד, וטען כי "גם זה וגם ה-7 באוקטובר לא היו קורים אם אני הייתי נשיא". כשחלק מהקהל הגיב בקריאות "ג'נוסייד ג'ו" (קריאה בה משתמשים פעילים פרו-פלסטינים כביקורת נגד התמיכה של ביידן בישראל), טראמפ נראה מבולבל לשניות ספורות לפני שאמר "הם לא טועים" – והקהל הגיב בתשואות.