נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ הפקיד הלילה (בין שני לשלישי) ערבות בסך 175 מיליון דולר, כחלק תיק ההונאה שבו הורשע בניפוח ערך נכסיו. הפקדת הערבות, בבית משפט בניו יורק שבה מתנהל ההליך, תמנע מהרשויות שם את היכולת לעקל את נכסיו או להשתלט את חשבונות הבנק שלו – בזמן שהערעור שהגיש נגד ההרשעה בתיק האזרחי ונגד ונגד הקנס שקיבל, בגובה 454 מיליון דולר, ממשיך להתנהל.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים דונלד טראמפ צפון קרוליינה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים דונלד טראמפ צפון קרוליינה
טראמפ. טוען שיש לו חצי מיליארד דולר במזומן, אבל התקשה להשיג את הכסף כדי לשלם את הקנס כולו
(צילום: EPA/ERIK S. LESSER)
את הערבות הפקיד טראמפ כשבוע אחרי שבית משפט לערעורים בניו יורק קיבל את בקשתו להקטין את סכום הערבות שהוא נדרש לשלם: תחילה נדרש לשלם כערבות את סכום הקנס כולו, שעומד כאמור על 454 מיליון דולר וגדל מדי יום בשל הריבית שנקבעה. טראמפ לא הצליח למצוא את הכסף הנדרש, וגם 30 חברות ביטוח שעורכי דינו פנו אליהן סירבו לתת לו ערבות חלופית – אך כעת עם הפחתת גובה הערבות הוא מצא חברת ביטוח שהסכימה לסייע לו בתשלום.
הנשיא לשעבר והחברה שלו, ארגון טראמפ, הורשעו בהונאת בנקים, חברות ביטוח וגופים אחרים בתביעה האזרחית שהגישה התובעת הכללית של ניו יורק לטישיה ג'יימס. בית המשפט קבע כי הם הפריזו משמעותית בערך נכסיהם, אך טראמפ מכחיש את הטענות הללו, טוען שהצהרות ההון רק הפחיתו מערכם האמיתי של נכסיו וכי ממילא הן כללו אזהרות בנוגע לאמינותן – וכי גם אותם בנקים וחברות ביטוח לא התייחסו אליהן כאמת מוחלטת.
כמו בשאר התיקים המשפטיים שבהם הוא מסובך, טראמפ שהבטיח את המועמדות הרפובליקנית לנשיאות בבחירות בנובמבר, טוען לרדיפה פוליטית נגדו – ותוקף שוב ושוב את התובעת ג'יימס, חברת המפלגה הדמוקרטית. הדיון בערעור שהגיש מתוכנן להיערך בספטמבר. אם יתקבל, טראמפ יקבל בחזרה את סכום הערבות שהפקיד.
4 צפייה בגלריה
לטישיה ג'יימס התובעת הכללית של ניו יורק
לטישיה ג'יימס התובעת הכללית של ניו יורק
התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס. לא תוכל בינתיים לעקל את נכסי טראמפ
(צילום: gettyimages)
למרות שלא הצליח לשלם את סכום הערבות הראשוני והגדול יותר, טראמפ טען כי יש ברשותו כמעט חצי מיליארד דולר במזומן, וכי הוא מבקש להשתמש בחלק מהסכום הזה לצורכי קמפיין הבחירות שלו. רבים מטילים ספק בטענה הזו, בפרט לנוכח העובדה שטראמפ משתמש בתרומות שמעבירים לו תומכיו לצורך מימון הוצאותיו המשפטיות.
בשבוע שעבר ההון הכולל של טראמפ זינק משמעותית, בעקבות הנפקתה בבורסה של חברת האם של הרשת החברתית שבבעלותו, Truth Social. חברת האם התמזגה עם החברה של טראמפ, והנשיא לשעבר מחזיק בכמעט 60% מהמניות של החברה החדשה, הנסחרת תחת כינויו DJT. עם הנפקתה זינקה מניית החברה, ושוויה הכולל של החברה הוערך ב-11 מיליארד דולר.
הנתון הזה עומד בניגוד מוחלט לעובדה שהחברה עצמה אינה רווחית וש-Truth Social רק מאבדת משתמשים. הזינוק הוסבר בין היתר בכך שרבים מרוכשי המנייה הם תומכי טראמפ. אמש, אחרי שחברת האם חשפה כי הפסידה בשנה שעברה יותר מ-58 מיליון דולר, צנח ערך המנייה – וכעת השווי הכולל של החברה מוערך ב-8 מיליארד דולר.
4 צפייה בגלריה
Truth Social
Truth Social
הרשת החברתית מפסידה, וערך המנייה צנח. Truth Social
(צילום: AFP)
טראמפ הפסיד למעשה כמיליארד דולר מהונו, אולם בפועל ההון שלו עדיין גדול הרבה יותר משהיה לפני הנפקת החברה – וערך המניות הכולל שבהן הוא מחזיק עומד כעת על 3.8 מיליארד דולר. טראמפ, יש להדגיש, יוכל למכור את המניות ולהשתמש בכסף רק בעוד חצי שנה, אלא אם יקבל היתר מיוחד מהדירקטוריון של החברה הציבורית החדשה.
בינתיים, בניו יורק נערכים לתחילתו בעוד שבועיים של המשפט הפלילי הראשון אי-פעם נגד נשיא אמריקני, מכהן או לשעבר. במשפט, שיחל ב-15 בפברואר, מואשם טראמפ בזיוף מסמכים כחלק מתשלום דמי השתיקה לכוכבת הפורנו סטרומי דניאלס לפני הבחירות ב-2016. הלילה, ואחרי שטראמפ תקף את בתו של השופט שינהל את המשפט, הוציא אותו שופט צו שאוסר עליו לעשות זאת שוב.
טראמפ, שטוען כאמור לרדיפה פוליטית בכל התיקים נגדו, כתב בשבוע שעבר בפוסט ברשת החברתית שלו כי בתו של השופט חואן מרצ'אן היא "שונאת טראמפ מושבעת" – על רקע העובדה שהבת עובדת בחברת פרסום דיגיטלי המשתפת פעולה עם פולטיקאים דמוקרטים. טראמפ נוהג גם לתקוף את השופט עצמו, ודרש להסיר אותו מניהול התיק, אבל הדרישה זו נדחתה. בעקבות הפוסט נגד בת השופט, ביקשה התביעה בניו יורק להבהיר ש"צו ההשתקה" שכבר פורסם בתיק, ואוסר על טראמפ לדבר על העדים במשפט או על הצוות בבית המשפט, חל גם על בני משפחתם של אנשי הצוות.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
טראמפ בבית המשפט בניו יורק, אשתקד. משפט פלילי היסטורי - בעוד שבועיים
( צילום: רויטרס)
לטענת התביעה טראמפ מנסה במתקפות הפומביות שלו להפחיד את העדים, והשופט מרצ'אן קיבל את בקשתה. "כל האזרחים אשר נקראים להשתתף בהליכים הללו, בין אם כמושבעים, כעדים או בצורה אחרת, נאלצים לדאוג כעת לא רק לביטחונם האישי, אלא גם לביטחון האישי של יקריהם ולחשוש שיותקפו פיזית. אי אפשר להפריז בעובדה הזו", כתב מרצ'אן בהחלטתו על הרחבת הצו. הצו, יודגש, לא מונע מטראמפ למתוח ביקורת על השופט עצמו.
עורכי דינו של הנשיא לשעבר טענו כי הוא לא הפר את הצו בפוסטים שלו, וכי דבריו לא נועדו לשבש את ההליך המשפטי. "הנשיא טראמפ חייב לקבל אישור לדבר על הסוגיות הללו בצורה שתואמת את מעמדו כמועמד מוביל בבחירות לנשיאות", אמר עורך הדין טוד בלאנש. המשפט יתחיל כאמור ב-15 באפריל, וטראמפ מואשם בו ב-34 סעיפי זיוף מסמכים, לכאורה כחלק מטיוח תשלום של 130,000 דולר שהועבר ב-2016 לסטורמי דניאלס, כחלק מהסכם מולה לפני הבחירות באותה שנה כדי שלא תחשוף את יחסי המין שנטען שקיימו (טראמפ מכחיש את הטענה הזו).
זהו התיק הראשון שיוצא לדרך מבין ארבעה תיקים פליליים שתלויים נגד טראמפ. הוא מואשם גם בשני תיקים נפרדים בניסיון להטיית הבחירות ב-2020 (בבית משפט פדרלי בוושינגטון ובבית משפט מקומי בג'ורג'יה) וכן בהחזקה לא-חוקית של מסמכים מסווגים שלקח מהבית הלבן בתום כהונתו (בבית משפט פדרלי בפלורידה). כמו במשפט בניו יורק, טראמפ מכחיש את כל האישומים נגדו, שלא הביאו לפגיעה בתמיכה בו במפלגה הרפובליקנית – ולמעשה רק חיזקו אותה.