2 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בחדרה
(צילום: EPA)
את הפיגוע אמש (ראשון) ביצעו שני תושבי אום אל פחם, וזו הפעם השנייה תוך ארבעה ימים שאזרחי המדינה מבצעים פיגוע ורוצחים ישראלים - ובשני המקרים נבדק החשד שפעלו בשם האידאולוגיה של דאעש.
זה לא נקודתי, ואי אפשר לדבר על מקריות. שבעה מתוך תשעת הפיגועים האחרונים בוצעו על ידי מחזיקי תעודת זהות כחולה, רובם תושבי מזרח ירושלים. אבל הפעם, כמו בבאר שבע, זה נראה כמו מחבלים עם עבר חבלני וחיבור לארגון דעאש. מוחמד אבו אלקיעאן הספיק לרצות ארבע שנות מאסר בכלא הישראלי בגין חברותו בארגון, ואמור היה להיות תחת הרדאר של שב"כ - אך פוספס. בארגון טענו כי הם עקבו אחריו וזיהו שרמת הלאומנות שלו ירדה.

2 צפייה בגלריה
המחבלים
המחבלים
אמורים היו להיות תחת מעקב. המחבלים איברהים אגבריה ואיימן אגבריה שביצעו את הפיגוע בחדרה
גם הפעם, כך נראה, מדובר במחבלים שלפחות לאחד מהם הייתה זיקה לדאעש. עם כל הזהירות המתבקשת, זה כבר מתחיל להיראות כמו מחדל של השב"כ, שלא ריכז מאמץ מול תאי הטרור הללו שפעלו בישראל. הערכת המצב של צה"ל ושב"כ לפני הרמדאן הייתה כי אם תהיה הסלמה - היא תתרחש בירושלים ובשטחי יהודה ושומרון. אך הפיגוע הזה לא היה ספונטני ותוכנן מראש. המחבלים הגיעו חמושים בכלי נשק והתארגנו באופן מקצועי - ושב"כ פספס אותם.
צריך לומר, שב"כ יותר חזק בשטחים מאשר בקרב ערבים ישראלים, אך הוא חייב להביא תוצאות טובות יותר. אנו נוטים לומר שמבצע "שומר החומות" היה צלצול השכמה למדינת ישראל לאירוע רב-זירתי, בדגש על האזרחים הערבים, אך שב"כ לא הצטיין במתן התראה מקדימה על האירועים וגם לא תוך כדי הפרעות. נכון שהארגון מוגבל, אך לא בטוח שהפיק את כל הלקחים מהמבצע האחרון, ובוודאי שלא בתחום המעקב אחרי מי שצריך לעקוב אחריו.
ייתכן שהסיבה לכך היא שהאגף הערבי הוזנח, כפי שטוענים גורמים לשעבר בארגון. על אף התוצאות המצוינות מול הטרור בשטחים, שנלמדות ברחבי העולם, הארגון עדיין נכשל פעם אחר פעם בכל הנוגע לערביי ישראל - וזה מחייב ניעור. אך הלקחים לא נגמרים שם. משמר לאומי על בסיס חיילי מילואים של מג"ב עדיין לא הוקם, ובמשטרה מחכים לתקנים שיאפשרו זאת - או שצה"ל יעשה עבורם את העבודה.
פורסם לראשונה: 23:40, 27.03.22