כיממה לאחר שהפסקת האש נכנסה לתוקף והביאה לסיומו של מבצע "עלות השחר" בעזה, מסרו הערב (שני) ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ הצהרות בקריה בתל אביב. רה"מ לפיד הראה שביעות רצון מתוצאות המבצע, ואמר כי "המטרות הושגו", ושר הביטחון גנץ רמז שישראל לא חוששת לפעול "בכל אחת מהחזיתות - מטהרן ועד חאן יונס". ynet העביר את הדברים בשידור חי.
בפתח דבריו אמר לפיד אמר כי "המבצע החזיר לישראל את היוזמה ואת ההרתעה הישראלית. כל המטרות הושגו. כל הצמרת הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי בעזה סוכלה תוך שלושה ימים. עוצמתו ותחכומו של צה"ל היכו את האויב מכה קשה".
"עמידתם האיתנה והתנהלותם האחראית של תושבי העוטף והעורף הישראלי, לצד ההגנה האקטיבית של כיפת ברזל, הצילה חיים ומנעה נפגעים. אנחנו שולחים איחולי החלמה ורפואה שלמה לפצועים", הוסיף לפיד.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפידבהצהרה לתקשורת עם סיום מבצע עלות השחר
ראש הממשלה יאיר לפידבהצהרה לתקשורת עם סיום מבצע עלות השחר
"החזרנו את היוזמה וההרתעה הישראלית, כל המטרות הושגו". לפיד בהצהרה לתקשורת
(צילום: לע"מ )
רה"מ התייחס גם למעצרי בכירי הג'יהאד האיסלאמי ביהודה ושומרון: "במקביל למבצע בעזה, הובילו לוחמי שב"כ וצה"ל מבצע מעצרים נרחב של פעילי ג'יהאד איסלאמי ביהודה ושומרון. ממשלת ישראל המשיכה במדיניות עוצמתית של אפס סובלנות כלפי טרור. מי שינסה לפגוע בנו ישלם בחייו".
באשר לניסיון למנוע פגיעה בבלתי מעורבים בעזה אמר לפיד: "עשינו מאמץ מיוחד למנוע פגיעה בבלתי מעורבים. מדינת ישראל לא תתנצל על כך שהיא מגנה על תושביה תוך שימוש בכוח, אבל מותם של חפים מפשע, בעיקר ילדים, הוא שובר לב".
לפיד פנה לתושבי עזה: "יש גם דרך אחרת. אנחנו נדע להגן על עצמנו מפני כל מי שמאיים עלינו, אבל אנחנו גם יודעים לתת עבודה ופרנסה וחיים של כבוד לכל מי שרוצה לחיות בשלום לצידנו".
"יש עוד דרך לחיות", הוסיף לפיד. "הדרך של הסכמי אברהם, של פסגת הנגב, של חדשות וכלכלה, של פיתוח אזורי ופרויקטים משותפים. הבחירה בידיכם. עתידכם תלוי בכם". לפיד הודה לשר הביטחון, לראש הממשלה החליפי בנט ולבכירי מערכת הביטחון, ובנוסף הודה לאופוזיציה ולעומד בראשה בנימין נתניהו, שלדבריו "גילו אחריות ונתנו גיבוי לממשלה לאורך המבצע".
5 צפייה בגלריה
כבישי העוטף נפתחו הבוקר
כבישי העוטף נפתחו הבוקר
"התנהלותם האחראית של תושבי עוטף עזה הצילה חיים". כבישי העוטף שנפתחו, הבוקר
(צילום: נדב אבס)
לפיד הודה גם לנשיא מצרים עבד אל-פאתח א-סיסי ולבכירי ממשלתו על מאמצי התיווך מול עזה, והתחייב כי ישראל "ממשיכה לפעול מולם להשבת בנינו הביתה. עד שהדר ואורון, זכרם לברכם, אבירה והישאם לא יחזרו, עבודתנו לא הושלמה".
באשר לתוכנית סיוע ופיצוי לתושבים אמר לפיד כי "פגשתי אתמול את ראשי הרשויות של עוטף עזה. הם חזקים, התושבים חזקים, והעם עומד מאחוריהם. אני ושר האוצר אביגדור ליברמן מכינים תוכנית מסודרת של סיוע ופיצוי לתושבים. הממשלה הזו לא תיעלם מחייהם יום אחרי שהתותחים מפסיקים לירות".
לפיד התייחס לעליית היהודים להר הבית בתשעה באב, הודה לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב ולמפכ"ל יעקב שבתאי, ואמר כי "למרות המתיחות הביטחונית, הוחלט כי מה שהיה נהוג כל השנים בהר הבית, בכותל, יתקיים גם השנה".
לפיד סיים את דבריו ואמר כי "מוצאי תשעה באב, יחד עם מוצאי מבצע עלות השחר, הם הזדמנות להיזכר בכך שהאויבים שלנו הם בחוץ, לא בתוכנו. עלינו להיזהר משנאת חינם. הדרך הנכונה להתייצב מול האתגרים שעומדים בפנינו היא ביחד".
5 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ בהצהרה לתקשורת עם סיום מבצע עלות השחר
שר הביטחון בני גנץ בהצהרה לתקשורת עם סיום מבצע עלות השחר
"אם יהיה צורך נצא למכת מנע - מטהרן ועד לחאן יונס". שר הביטחון בני גנץ בהצהרה לתקשורת
(צילום: לע"מ )
שר הביטחון בני גנץ אמר בפתח דבריו כי "גם בעתיד, אם יהיה בכך צורך, נצא למכת מנע, בכדי להגן על אזרחי ישראל, ריבונותה ותשתיותיה. זה נכון בכל אחת מהחזיתות, מטהרן ועד חאן יונס".
גנץ הוסיף כי "ההישג הצבאי נשען על יכולות מבצעיות ומודיעיניות שבנינו לאורך השנים, על דיוק, על מערכת ההגנה האווירית הטובה בעולם, ועל קבלת החלטות אחראית ונחושה". גנץ הדגיש כי "ארגון חמאס הוא זה שנושא באחריות על השטח ברצועת עזה. במקום שבו האחריות לא תמומש – אנחנו נפעל בעוצמה, ונשתמש בכל האמצעים שלרשותנו – צבאיים ואזרחיים".
"בשנה האחרונה מאז מבצע 'שומר החומות' שיצר הרתעה גבוהה ישראל מנהלת מדיניות ברורה. מצד אחד – יד חזקה מול כל הפרת ריבונות, ומאמץ התקפי והגנתי לסיכול בכלל הזירות. מצד שני, מדיניות אזרחית הומניטרית אחראית תוך חיזוק הכוחות המתונים על חשבון ארגוני הטרור".
5 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה לישראל מבצע עלות השחר
ירי רקטות מעזה לישראל מבצע עלות השחר
ירי רקטות מעזה לישראל במהלך מבצע "עלות השחר"
(צילום: EPA)
מבצע "עלות השחר" שארך כ-55 שעות, והיה לסבב הלחימה הראשון בעזה מאז "שומר החומות" בקיץ שעבר, החל בחיסולו של מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האיסלאמי, תייסיר ג'ערבי, ושמונה פעילי ג'יהאד איסלאמי נוספים. נקודת הפתיחה שהובילה אל המבצע הייתה ההתרעה המודיעינית שהתקבלה לפני שבועיים בפיקוד הדרום על פיגוע נ"ט שמתכנן ארגון הטרור, שהביאה לחסימות נרחבות בעוטף עזה.
בקצת יותר משתי יממות לחימה, ארגון הטרור השני בגודלו ברצועה שיגר כ-1,100 רקטות. חלק לא מבוטל מהן – יותר מ-200 – נפלו בשטחי הרצועה. במקרה אחד ירי פלסטיני כושל גרם שלשום למותם של חמישה אזרחים פלסטינים, בהם ארבעה ילדים. אמש העריכו בצה"ל כי שמונה פלסטינים נוספים נהרגו, בהם כנראה עוד ארבעה ילדים, משני שיגורים כושלים אחרים.
היום צה"ל הודיע בצהריים על חזרה מלאה לשגרה בעורף בעקבות הסכם הפסקת האש עם הג'יהאד האיסלאמי, שנכנס לתוקפו אתמול בשעה 23:30. כל הכבישים בדרום הארץ נפתחו, וגם קו הרכבת שמחבר בין אשקלון לשדרות חידש את פעילותו.
לאחר שברצועה התריעו כי יתרחש משבר הומניטארי אם הלחימה תימשך, המעברים ארז וכרם שלום חידשו גם הם את פעילותם - דבר שאפשר להכניס לרצועה דלק עבור תחנות הכוח, וכן אפשר לפועלים הפלסטינים ששהו בישראל מהשבוע שעבר לחזור לבתיהם.
5 צפייה בגלריה
התכנסות הקבינט המדיני בטחוני
התכנסות הקבינט המדיני בטחוני
התכנסות הקבינט המדיני בטחוני, לאחר שהמבצע כבר החל
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

מדוע הקבינט המדיני-ביטחוני לא כונס לפני המבצע?

על פי הוראות סעיף 40 לחוק יסוד הממשלה - המדינה לא תפתח במלחמה או תנקוט בפעולה צבאית משמעותית העלולה להוביל, ברמת הסתברות קרובה לוודאי למלחמה, אלא מכוח החלטת ממשלה או הקבינט המדיני-ביטחוני. לפני היציאה למבצע עלות השחר, כך מסתבר, התייעץ לפיד בנושא זה עם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, וזאת קבעה שאין צורך בכינוס של הקבינט, מאחר וגורמי המקצוע הביטחוניים קבעו שחיסולו של ג'יברי לא אמור להוביל למלחמה.
מי שעמד מאחורי הקבעה הזאת היו הרמטכ"ל, ראש המל"ל, שר הביטחון וראש הממשלה. היא התבססה גם על הערכה בסבירות גבוהה שהחמאס לא ייגרר ללחימה. גם הפסקת האש לא הובאה לאישור הקבינט, משום שגם היא בסמכותו של ראש הממשלה. לפיד החליט להביא את עניין זה להתייעצות בפורום נרחב יותר של בכירי מערכת הביטחון.
אף שלא היה צורך בכינוס הקבינט, הנחה רה"מ לפיד ביום שישי בבוקר לעדכן באופן אישי את חברי הקבינט שמתוכננת פעולה צבאית בעזה. מפאת הרצון לשמור על חשאיות הוחלט שלא לעדכן אותם ביעד החיסול, אך שרי הקבינט היו מודעים לכך שעומדת לצאת לדרך פעולה צבאית. בקרב הקבינט לא נמתחה ביקורת על המבצע, למעט שר הבריאות ניצן הורוביץ שתקף את לפיד על כך שלא ביקש את אישור הקבינט מראש וגם התיר עליית יהודים להר הבית.