פרקליטות מחוז חיפה ופרקליטות מחוז צפון הגישו היום (חמישי) לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום נגד ראני פיראן, תושב עכו בן 28, בגין החלק שלקח בפרעות שהתרחשו בעיר מגוריו במהלך מבצע "שומר החומות" בשנה שעברה, שבמסגרתן גם השתתף בניסיון לינץ' בצעיר היהודי מור ג'אנאשוילי. הוא מואשם בביצוע מעשה טרור של חבלה חמורה בכוונה מחמירה, התפרעות ממניע גזעני, הצתה ועבירות נוספות.
על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עורכי הדין ענבל ברנסון ויאיר גויכמן מפרקליטות חיפה ועו"ד אוהד כהן מפרקליטות צפון, הנאשם השתתף בגל ההתפרעויות שהתרחש בעכו במהלך מבצע "שומר החומות" במאי שנה שעברה, שבמהלכן הוא יידה אבנים לעבר כוחות משטרה ובניינים, השתתף בהצתת מסעדת "אורי בורי" בעכו העתיקה, חסם כביש עם פח זבל ואף נכנס לחנות, לקח ממנה בגדים - ושרף אותם עם אחרים שהיו במקום. כל זה, לפי כתב האישום, מתוך מניע לאומני-אידיאולוגי.
4 צפייה בגלריה
 ראני פיראן
 ראני פיראן
הנאשם ראני פיראן בבית המשפט
(צילום: עידו ארז)
4 צפייה בגלריה
הנאשם בלינץ'
הנאשם בלינץ'
"היה קשה מאוד לראות את הרוע בהתגלמותו". מור ג'אנאשוילי בבית המשפט
(צילום: עידו ארז)
מכתב האישום עולה כי ב-12 במאי אשתקד, המתפרעים, ובהם הנאשם פיראן, עמדו בשעות הערב לאורך הרחוב בעכו וזיהו רכב שבו נסע ג'אנאשוילי, ותוך כדי שהרכב היה בנסיעה הם יידו לעברו עשרות אבנים ופגעו בו במקומות שונים. בניסיונו להימלט מהמתפרעים איבד ג'אנאשוילי שליטה על הרכב והתנגש בחומה. בשלב זה ומחשש לחייו, לפי כתב האישום, יצא ג'אנאשוילי מהרכב במטרה לברוח מהמקום - ואז הותקף באכזריות במוטות ברזל, אלות, אבנים וחפצים שונים שהושלכו לעברו. בהמשך הוא אף הופל על הרצפה והוכה במקלות ובאבנים. ביוני אשתקד הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד שלושה נאשמים נוספים בתקיפה.
נפגע ניסיון הלינץ' ג'אנאשוילי הגיע לבית המשפט כשהוא הולך בעזרת הליכון, זכר לאותה פציעה מהשנה שעברה. באולם שרר מתח רב במהלך הדיון, ואף פרץ עימות בין ג'אנאשוילי ומשפחתו למשפחת הנאשם, כשהצדדים החליפו קללות ואף ניסו להתקרב אלה לאלה. מאבטחי בית המשפט חצצו ביניהם והרגיעו את הרוחות. בשלב מסוים ג'אנאשוילי צעק לנאשם: "מחבל, אינשאללה תירקב בכלא".
4 צפייה בגלריה
הנאשם בלינץ'
הנאשם בלינץ'
ג'אנאשוילי לצד משפחתו באולם הדיונים, היום
(צילום: עידו ארז)
"היה מאוד קשה לעמוד ולראות את הרוע בהתגלמותו, ושהוא מחייך ועוד מסתלבט", אמר ג'אנאשוילי לאחר הדיון. "המצב שלי לאט לאט משתפר. ברגל שמאל יש לי עדיין שיתוק עצבי. אני אחרי שיקום של ארבעה וחצי חודשים בבית לוינשטיין. ברוך השם, לנפש יש עוד הרבה זמן עד שתתאושש לצערי, אבל ברוך השם ישתפר".
כתב האישום מייחס לפיראן עבירות של מעשה טרור של חבלה חמורה בכוונה מחמירה, מעשה טרור של חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, הצתה, התפרעות שסופה נזק ממניע של גזענות, הסגת גבול כדי לעבור עבירה ממניע של גזענות, היזק בזדון ממניע של גזענות, היזק בזדון, סיכון דרכים ונתיבי שייט, הפרעה לשוטר בנסיבות מחמירות (כמה מקרים), מעשה פזיזות ורשלנות והתפרעות. מעצרו הוארך עד ל-15 באוגוסט, אז ידון בית המשפט המחוזי בחיפה בבקשת הפרקליטות להורות על הארכת מעצרו עד תום ההליכים.

"שאלו מה השעה - והשליכו בקבוקי תבערה"

במקביל, פרקליטות מחוז חיפה הגישה לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד שלושה צעירים מחדרה ופרדס חנה - אביאל גולדשטיין, אביאל גברילוב ודוד תייר - בגין מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה ופעולה בנשק למטרת טרור. זאת לאחר שהשליכו בחודש שעבר בקבוקי תבערה על צעיר ערבי בחוף הים בשכונת גבעת אולגה שבחדרה.

על פי כתב האישום, שהגישה עו"ד רונית גרניק סופר, בין החודשים אפריל ליולי השנה אירעו ברצועת חוף הים שבגבעת אולגה כמה אירועי אלימות והפרות סדר בין יהודים לערבים, מה שיצר מתיחות וחיכוכים חוזרים ונשנים בין הצדדים. מכתב האישום עולה כי הנאשמים חברו יחד ותכננו להשליך בקבוקי תבערה על ערבים השוהים בחוף אולגה, וזאת מתוך מניע לאומני-אידאולוגי.
לפי האישום, השלושה נפגשו במחסן וייצרו ארבעה בקבוקי תבערה, ובהמשך לבשו בגדים עם שרוולים ארוכים, חבשו כובעי קפוצ'ון על ראשם, עטו כפפות, הגיעו לחוף אולגה - וחיפשו אחר ערבים השוהים בחוף לשם הוצאת תוכניתם אל הפועל. באותה עת שהה הקורבן, תושב הכפר מועאוויה שבוואדי ערה, בטיילת חוף אולגה ביחד עם בת זוגו. בשלב מסוים ניגשו הנאשמים אליו, שאלו אותו בערבית מה השעה, ומשהשיב להם בערבית הם יידו לעברו בקבוק תבערה בוער ממרחק קצר, שנפל כמטר ממנו ולא התנפץ.
4 צפייה בגלריה
שלושת החשודים
שלושת החשודים
"המעשים נעשו מתוך מניע לאומני-אידיאולוגי מובהק". שלושת הנאשמים בבית המשפט
(צילום: עידו ארז)
בכתב האישום מתואר כי לאחר השלכת בקבוק התבערה הראשון הצעיר הערבי קם ממקומו והנאשמים השליכו לעברו בקבוק בוער נוסף, אך הוא הספיק לזוז הצידה ובכך נמנע מפגיעה. הצעיר ובת זוגו נמלטו מהמקום, אך גם אז הנאשמים לא חדלו ורדפו אחריהם עד לחניון החוף כשבידם בקבוק בוער, עד שהשניים נכנס לרכב ונסעו מהמקום. הצעיר הערבי נפצע באורח קל.
"מדובר במעשים שנעשו מתוך מניע לאומני-אידיאולוגי מובהק", ציינה הפרקליטות בבקשת המעצר עד תום ההליכים שהגישה נגד הנאשמים.