הדיון בבית המשפט המחוזי בחיפה היום (רביעי) בנוגע למחלוקת סביב הגישה לנחל האסי שעובר בשטח קיבוץ ניר דוד הסתיים ללא הכרעה לאחר שהצדדים לא הגיעו להסכם. פסק הדין יינתן בהמשך.
המדינה הגישה מתווה לפשרה שלפיו ייפתח חלק מהנחל באזור המערבי, עם תיחום, ללא צורך בתיאום מראש, וכמות המבקרים תוגבל ל-400 איש. לפי ההצעה, המבקרים במקום לא יוכלו לעבור "קו גבול" שיסומן באמצעות מצוף בנחל. העותרים דחו את המתווה על הסף. השופטת הציעה לאחרונים לשקול זאת שוב במקום להמשיך בדיונים, אך העותרים עמדו על דרישתם המקורים לפתוח את כלל הנחל לציבור. בקיבוץ קיבלו את המתווה ואמרו שיסכימו לקבלו לתקופת מבחן.
השופטת ביקשה מהעותרים לשקול את המתווה שהציעה המדינה ואמרה: "הייתי מצפה שתשקלו זאת בכובד ראש על כל ההיבטים, אני מציעה לקבל את הפשרה כי לא תקבלו יותר מזה בפסק הדין".
4 צפייה בגלריה
נחל האסי בניר דוד
נחל האסי בניר דוד
נחל האסי
(צילום: ישראל ברדוגו)
4 צפייה בגלריה
קרן ברק בדיון
קרן ברק בדיון
נתי ואקנין, ממובילי המאבק על הנחל, יחד עם ח"כ קרן ברק בדיון
(צילום: אביהו שפירא )
העותרים מתנועת ש"ס הגיבו על הצעת הפשרה של המדינה באמצעות עו"ד ישראל באך: "זו סיטואציה שבה הקיבוץ השתלט על משאב ציבורי. אנחנו לא עומדים כאן בשם עותר אחד או שניים, אלא אנחנו הפה של כלל הציבור. של כלל עם ישראל. הפתרון שמוצע מטעם הקיבוץ לא הובא אלינו מעולם. כיצד ייתכן שמשאב ציבורי שנגזל מהציבור והזכויות החוקתיות הנלוות לכך כמו חופש התנועה יגזל מהאינטרס הציבורי. עמדתנו היא ברורה, יש לאפשר את הכניסה לכלל המקום. המתווה הראוי היחידי הוא לשחרר את מה שמגיע לציבור".
עוד נאמר מצד עו"ד באך: "על הקיבוץ להסביר למה המפתחות של משאב ציבורי צריכים לעבור אליהם. נטל ההוכחה צריך לעבור אליהם. הדבר הראוי הוא לפתוח. אין חולק שיש כאן עוולות רבות בעצם סגירת הנחל לעם, אין חולק שהזכויות נגזלות מאזרחי עם ישראל. ההסדר המוצע מנוגד לחוק.
"יש חוק במדינת ישראל ובית המשפט פועל על-פי החוק ולפי הפסיקה. המדינה, בעמדה מושכלת ועיון מעמיק, מראה שהקיבוץ עובר על החוק; לכן אזרחי מדינת ישראל לא צריכים לחתום על הסדר שיגרע מהם. ההסדר המוצע יקנה מריחת זמן ולוחות זמנים לא ברורים. לא נתפשר בשם הציבור ועל חשבונו".
בחודש שעבר, ב-22 ביוני, הוגשה מצד הקיבוץ עמדה בנוגע לתגובת הממשלה שבה הוצע לפתוח אזורים מסוימים בנחל תוך הפרדה בין אזורי הבילוי הציבוריים לבין אזורי המגורים של תושבי הקיבוץ כדי לצמצם עד כמה שניתן את הפגיעה באורח חיי התושבים.

4 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לקיבוץ ניר דוד על נחל האסי
הפגנה מחוץ לקיבוץ ניר דוד על נחל האסי
הפגנה מחוץ לקיבוץ ניר דוד על נחל האסי
(צילום: אפי שריר)
4 צפייה בגלריה
נחל האסי בקיבוץ ניר דוד
נחל האסי בקיבוץ ניר דוד
"מאבק חשוב מאין כמותו". נחל האסי
(צילום: כלנית אלבז מלכין)
לקראת הדיון, מסר העותר מטעם סיעת ש"ס, ח"כ משה ארבל: "למרות שהמסע לשחרור האסי לכל אורכו הוא מייגע, הוא מאבק חשוב מאין כמותו. צדק חלוקתי וזכות גישה למשאבי הטבע השייכים לציבור אינם סיסמאות חלולות אלא דרך חיים שסיעת ש"ס חרטה על דגלה".
חברי מחאת משחררים את האסי אמרו מצידם אתמול: "מחר נתייצב מחוץ לשערי בית המשפט ובדיון עצמו, כתף אל כתף נציגים מכל עם ישראל שמבקשים לבוא ולחזות בצדק בו השופטת תקבע כי על 50 המשפחות שגזלו נחל מעם ישראל לחדול ולעשות זאת".

בתחילת החודש שעבר פרצה קטטה על גדות נחל האסי בין תושבי הקיבוץ לבין מבקרים שנמנים על קבוצת המחאה שדורשת רחצה חופשית בנחל. מזכיר קיבוץ ניר דוד לביא מאירי נפצע קל ונזקק לטיפול רפואי. אנשי הקיבוץ טענו שהמבקרים היו אלימים ותקפו חברי קיבוץ בחצרות ביתם.
העימות התרחש אחרי שהמדינה הגישה את עמדתה לבית המשפט בעניין המאבק על הנחל. לפי עמדת המדינה, יש לאפשר לאלתר את כניסת הציבור לנחל דרך כניסות צדדיות, באופן שלא יפריע לתושבי הקיבוץ.
המאבק על האסי נמשך שנים והגיע לשיאו בשנה האחרונה. תושבים מבית שאן הסמוכה לקיבוץ, ואנשים נוספים שהצטרפו אליהם בעקבות התעצמות המאבק, דרשו לאפשר להם כניסה לנחל. בקיבוץ התנגדו בנימוק שזה יפגע בפרטיות התושבים ובאיכות חייהם. עוד הביעו חשש מכך שמבקרים חיצוניים יותירו גלי אשפה ויבעירו מנגלים שיעלו עשן. בחודשים האחרונים התקיימו מול הקיבוץ הפגנות מחאה, וחלק מהמפגינים ניסו לחדור לנחל.