לראשונה מפרוץ המלחמה, צפויות היום (חמישי) משפחות החיילים החטופים להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לקראת הפגישה המתוכננת, מסרו נציגי המשפחות הצהרה בבקו"ם בתל השומר - ובה "שברו שתיקה", אחרי 174 ימים. "לבקשת המדינה וגורמי הביטחון שתקנו עד היום, הפחידו אותנו. היום אנחנו מבינים שמניין ימי השתיקה עולה, וביחס הפוך - מניין הבנים שיחזרו הביתה בחיים", אמרה אמו של החייל החטוף מתן אנגרסט, ענת.

היא הוסיפה כי "מדובר בילדים, שרק סגרו קלמר וחגגו בנשף. ילדים שעוד גרים בבית, והאחים הקטנים שלהם עוברים ליד החדר הריק ושואלים את השאלות הכי תמימות וקשות שיורות חיצים ישר ללב. הבנים שלנו הופקרו בדרך שבה הוצבו על הגנת המדינה. רובם שילמו על כך בחייהם ומוחזקים כגופות נרקבות. חיילים ששרדו מוחזקים פצועים בתנאים לא אנושיים, עוברים ייסורים, עינויים בתת-הקרקע בקור מקפיא, בכלובים קטנים, ללא אור יום ומורעבים. סירחון עם חמצן דחוס, שמקשה על נשימה ותנאי תברואה ותחלואה מסוכנים".
לדבריה, "אנחנו דורשים היום בפגישה לשים על השולחן בצורה גלויה מהו מחיר הפקרת הבנים שלנו. עם איזה מצב בלתי הפיך מדינת ישראל לא תדע להתמודד? תשובות כמו אנחנו עושים הכול לא מספקות יותר - כי אם עושים הכול והם עדיין לא כאן, אז נכשלתם".
אחריה דיברה אורנה נאוטרה, אמא של עומר נאוטרה. "בין החיילים בדומה לבן שלי, כאלו שעזבו את חייהם הנוחים בארה"ב ועלו לארץ להתגייס מציונות ואהבת הארץ טהורה. הם לא היו חייבים", אמרה. "ביניהם כאלו ששילמו בחייהם אחרי שעות של לחימה קשה וגופותיהם מוחזקות עכשיו בשבי. ביניהם כאלה שהוצבו ללא נשק, בכלים תקולים ולא מוכנים לקרב ולמרות זאת פינו ועזרו לפצועים בשטח גם כשידעו שזה יעלה בחייהם. אף שר לא יצר קשר ולא נפגש מיוזמתו. אנחנו יוזמים, מתרוצצים עם לב מדמם בין משרדי ממשלה ומגלים שהשקט מצידנו היה כל כך נוח שמרבית השרים הופתעו לגלות שיש בכלל חיילים בין החטופים".
3 צפייה בגלריה
עומר נאוטרה ומתן אנגרסט
עומר נאוטרה ומתן אנגרסט
עומר נאוטרה ומתן אנגרסט
3 צפייה בגלריה
צהרה לתקשורת של הורי החיילים החטופים
צהרה לתקשורת של הורי החיילים החטופים
ענת, אמו של מתן אנגרסט. "חיילים ששרדו מוחזקים בתנאים לא אנושיים"
(צילום: ירון ברנר)
עוד אמרה נאוטרה: "עכשיו, אחרי חצי שנה, אין מלחמה עצימה, ואין עסקה. בשיחות מדברים על פעימה חלקית. ראש הממשלה, דמיין את הבנים הצעירים שלך מוחזקים בידי השטן. אחרי חצי שנה כולם הומניטריים. אין זמן אחר לדון בחיילים. אין להם זמן לפעימות או עסקאות חלקיות. די למשיכת הזמן. כל העולם מבין שמדובר בדיני נפשות, האם גם לך זה ברור ראש הממשלה? לנו אין יום ואין לילה, ובוודאי שאין פגרה. האחריות להחזרת הבנים שלנו מוטלת על כתפיך ראש הממשלה".
בשיחה עם ynet במקום ההצהרה בבקו"ם אמרו ויקי כהן, אמו של נמרוד החטוף בעזה, ומירב דניאל, אמו של עוז שגופתו חטופה בידי חמאס, כי הן מבקשות להבין איך יחזרו הבנים שלהן. "אין שום לחימה משמעותית בעזה, אז איך הבנים שלנו יחזרו מעזה? זה מה שאנחנו מבקשים לדעת", אמרה כהן. דניאל הוסיפה: "לא קיבלנו אף פעם תשובות מספקות. כל פעם התחמקו. כל פעם שביקשנו את הפגישה פשוט התחמקו ממנה. ראוי שראש הממשלה ירצה לפגוש אותנו גם בלי שנבקש את זה".
מלשכת רה"מ נמסר כי "בניגוד לפרסומים ולהודעות שמופצות, ראש הממשלה נתניהו נפגש עם כל הורי החטופים, ועם חלקם אף מספר פעמים".

שיחות עם ביידן ועדכונים מגרמניה

הפגישה עם נתניהו אמורה להתקיים בירושלים, אך המשפחות בחרו למסור את הצהרתן דווקא בבקו"ם - בשעה שהן נאבקות על החזרת בניהן שהתגייסו לצבא ונחטפו בעיצומו של השירות. ברקע מגיעה גם סוגיית הפטור מגיוס לחרדים, שעומדת במרכז השיח הציבורי בימים אלה.
3 צפייה בגלריה
יעל אלכסנדר וחירות נמרודי
יעל אלכסנדר וחירות נמרודי
יעל אלכסנדר אמו של עידן, וחירות נמרודי, אמו של תמיר
(צילום: ריאן פרויס)
במשפחות החיילים זעמו שהפגישה מתקיימת בפעם הראשונה רק עכשיו - כמעט חצי שנה אחרי שבניהם נחטפו על ידי מחבלי חמאס. "זה נשמע הגיוני שעד היום ראש הממשלה לא פגש את הורי החיילים? מה היחס הזה שלו אלינו, ממה הוא פוחד? עם ביידן כבר נפגשתי פעמיים, ונפגשנו עם הרמטכ"ל הרצי הלוי, אז למה עם נתניהו רק עכשיו?", אמרה ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" לקראת הפגישה יעל אלכסנדר, שבנה עידן חטוף בעזה. "הגיע הזמן, סוף סוף, שתהיה לנו פגישה עם נתניהו".
במשפחות החיילים החטופים גם הלינו על היעדר העדכונים. עידן אלכסנדר הוא בעל אזרחות אמריקנית, וחייל אחר שנחטף - תמיר נמרודי - הוא בעל אזרחות גרמנית. אימהותיהם סיפרו שבעוד מדינת ישראל כמעט ולא מעדכנת אותן, הרי שדווקא מצד גרמניה וארה"ב מגיעים עדכונים שוטפים לגבי שלבי המשא ומתן.