הרשויות באיידהו נאלצו אמש (יום ד') לעצור את הוצאתו להורג של הרוצח הסדרתי תומס יוג'ין קריץ' בגלל קושי לחבר לו עירוי ורידי ולהזרים את הרעל הקטלני שיהרוג אותו – המקרה האחרון בשורה של הוצאות להורג שהשתבשו בשנים האחרונות בארצות הברית. הכישלונות החוזרים ונשנים שבים ומעלים שאלות מוסריות בנוגע להליך.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב אסיר נידון למוות תומאס תומס קריץ' הוצאה להורג נכשלה איידהו
ארה"ב אסיר נידון למוות תומאס תומס קריץ' הוצאה להורג נכשלה איידהו
תומס קריץ', בתמונה מ-2002. "כואב לי קצת ברגליים", אמר לפני שההליך נעצר
(צילום: Handout / IDAHO DEPARTMENT OF CORRECTION / AFP)
קריץ' בן ה-73 הורשע בחמישה ניסיונות רצח בשלוש מדינות שונות, ולפי עדותו הוא ביצע עוד עשרות מעשי רצח, אך בהם לא הורשע. ב-1981, כשכבר ריצה מאסר עולם בגין שורה של רציחות, רצח קריץ' את שותפו לתא בכלא, דיוויד דייל ינסן בן ה-22, ובגין הרצח הזה נגזר עליו עונש המוות. במעמד של נידון למוות נמצא קריץ' כבר יותר מ-40 שנה – עובדה ההופכת אותו לאחד הנידונים למוות הוותיקים ביותר בארה"ב. הוצאתו להורג הייתה אמורה להיות הראשונה באיידהו מאז 2012.
קריץ' הובל אל תא הנידונים למוות בבית הכלא באיידהו אתמול בשעה 10:00 בבוקר לפי השעון המקומי, כשהוא שרוע על מיטת גלגלים. שם חיכו לו שלושה אנשי צוות רפואי, והם ניסו לחבר לו עירוי שמונה פעמים. בחלק מהפעמים לא הצליחו כלל, ובאחרות לא היו מרוצים מאיכות הווריד. הם ניסו לחבר לו עירוי בזרועות, ברגליים, בכפות הידיים ובכפות הרגליים, ובשלב מסוים אף נאלץ אחד מאנשי הצוות לצאת להביא ציוד גיבוי. בשעה 10:58 הוחלט לעצור את ההוצאה להורג.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב אסיר נידון למוות תומאס תומס קריץ' הוצאה להורג נכשלה איידהו
ארה"ב אסיר נידון למוות תומאס תומס קריץ' הוצאה להורג נכשלה איידהו
תא ההוצאה להורג בבית הכלא באיידהו. קריץ' הובא על מיטת גלגלים ונקשר
(צילום: AP / Jessie L. Bonner)
מכיוון שההליך נעצר ולא התחדש עד שפג תוקפו של הצו המשפטי המאשר את ביצוע ההוצאה להורג, כעת כדי לנסות שוב לממש את עונש המוות נגד קריץ' יהיה על הרשויות לבקש אישורים מחדש. בית המשפט הוציא בינתיים צו ביניים המשעה את ההוצאה להורג, לבקשת עורכי דינו של קריץ' שטענו כי הניסיון הכושל מוכיח את חוסר יכולתן של הרשויות באוהיו לבצע הוצאה להורג באופן הומני התואם את החוקה.

"הוא פשוט הביט למעלה, נראה שהוקל לו"

"זה מה שורה כשאנשים שזהותם לא ידועה והכשרתם לא ידועה מקבלים את המשימה לבצע הוצאה להורג", מסר ארגון "שירותי ההגנה הפדרליים של אוהיו". "זה בדיוק סוג התקלות שהזהרנו את המדינה ובתי המשפט שיכולות לקרות כשמנסים להוציא להורג". צוות ההוצאה להורג של קריץ' הורכב כולו ממתנדבים, ולמי שהיו אמורים לחבר לאסיר את העירוי הייתה הכשרה רפואית, אבל זהותם נשמרה בסוד. פניהם היו מכוסות בבד לבד כדי למנוע אפשרות לזהותם.
בזמן הניסיון להוציא את קריץ' להורג השקיפו על ההליך שישה נציגים רשמיים של הרשויות באיידהו וארבעה עיתונאים, בהם כתב של סוכנות הידיעות AP. בכל פעם שאנשי הרפואה ניסו לחבר לקריץ' את העירוי הם חיטאו את עורו באלכוהול, וכל ניסיון ארך כמה דקות. עדי הראייה סיפרו שקריץ' הביט שוב ושוב בבני משפחתו ובנציגי הרשויות שישבו בחדר הצמוד והשקיפו עליו. זרועותיו היו קשורות ברצועות לשולחן, אבל הוא מתח מעת לעת את אצבעותיו, ומדי פעם נראה לוחש "אני אוהב אותך" לאדם כלשהו.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב אסיר נידון למוות תומאס תומס קריץ' הוצאה להורג נכשלה איידהו
ארה"ב אסיר נידון למוות תומאס תומס קריץ' הוצאה להורג נכשלה איידהו
נעצר לפני 50 שנה. בית הכלא שבו בוצע ניסיון ההוצאה להורג של קריץ'
(צילום: AP / Kyle Green)
אחרי שההוצאה להורג נעצרה התקרב אליו איש בתי הסוהר, לחש לו דברים כלשהם במשך כמה דקות, ולחץ את זרועו. הכתבת ברנדה רודריגז, שישבה בתא הסמוך, סיפרה שבשום שלב של ההליך לא נראה שקריץ' סובל מכאב חמור, אף שהיה רגע שבו אמר לצוות הרפואי שהרגליים שלו "קצת כואבות". "ממש לקראת הסוף, כשההוצאה להורג נעצרה, הוא פשוט הביט למעלה", סיפרה. "התחושה הייתה שכמעט הוקל לו".
את הלילה האחרון שלפני ההוצאה להורג המתוכננת העביר קריץ' עם אשתו, והוא אכל בו את הסעודה האחרונה שלה הוא זכאי, ככל נידון למוות. היא כללה עוף מטוגן, פירה, רוטב בשר וגלידה.

הרוצח שכותב שירה ומודה לסוהרים

קריץ' העביר כמעט את כל חייו מאחורי הסורגים באיידהו. הוא זוכה מרצח בטוסון, אריזונה, ב-1973, אף שהרשויות שם מעריכות שהוא אכן ביצע אותו. בכרטיס האשראי של הקורבן השתמש אז כדי לנסוע לאורגן. בהמשך הורשע ברצח שביצע באורגון ב-1974 וברצח נוסף שביצע באותה השנה בקליפורניה, לשם נסע אחרי שקיבל אישור לצאת לחופשה מבית חולים פסיכיאטרי. בהמשך אותה השנה נעצר באיידהו בגין רצח ג'ון וויין ברדפורד ואדוארד תומס ארנולד, שני צבעים שנתנו טרמפ לו ולבת הזוג שלו. ב-1981, בעודו מרצה מאסר עולם על מעשי הרצח האלה, רצח במכות את שותפו לתא ינסן, שריצה עונש מאסר בגין גניבת מכונית.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב אסיר נידון למוות תומאס תומס קריץ' הוצאה להורג נכשלה איידהו
ארה"ב אסיר נידון למוות תומאס תומס קריץ' הוצאה להורג נכשלה איידהו
מחוץ לכלא באיידהו. עכשיו צריך אישורים מחדש
(צילום: AP / Kyle Green)
תומכיו של קריץ' טוענים שכיום הוא אדם שונה לחלוטין. לפני שנים אחדות התחתן, ועובדים לשעבר בשירות בתי הסוהר העידו כי הוא היה ידוע כמי שכותב שירה ומביע הערכה לעבודתם. במהלך שימוע שנערך בעניין האפשרות לתת לו חנינה העידה נציגת התביעה כי אין ספק שקריץ' יכול להקסים אנשים, אך הדגישה שלמרות זאת מדובר בפסיכופת שאינו מסוגל לחוש חרטה וחמלה.
בשנה שעברה אישרו המחוקקים באיידהו חוק המאפשר להוציא להורג באמצעות כיתת יורים אם אין אפשרות לממש את עונש המוות באמצעות הזרקת רעל. רשות בתי הסוהר טרם גיבשה מדיניות לביצוע הליך שכזה וטרם בנתה מתקן שבו יהיה אפשר לבצעו. כדי לנצל את החוק ולהוציא את קריץ' להורג באמצעות כיתת יורים יהיה עליה לעמוד בשתי המשימות, וגם אז סביר להניח שהחוק יצטרך לעמוד עוד בפני כמה אתגרים משפטיים.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב אלבמה רוצח שכיר קנת יוג'ין סמית הוצאה להורג גז חנקן
ארה"ב אלבמה רוצח שכיר קנת יוג'ין סמית הוצאה להורג גז חנקן
הרוצח השכיר קנת יוג'ין סמית, שהוצאתו להורג באלבמה בחודש שעבר בגז חנקן הפכה ל"מופע זוועות"
(צילום: Alabama Department of Corrections/Handout via REUTERS)
הרשויות בכמה מדינות נוספות בארה"ב נתקלו בשנים האחרונות בקשיים להוציא להורג נידונים למוות באמצעות זריקות רעל. בשנת 2022 נאלץ שירות בתי הסוהר באלבמה לבטל את הוצאתו להורג של האסיר קנת יוג'ין סמית – המקרה השלישי מאז 2018 שבו נכשלו אנשי הרפואה שם בחיבור עירוי לנידון למוות. בינואר השנה הפך סמית לאדם הראשון שמוצא להורג באמצעות שימוש בגז חנקן – הוצאה להורג שספגה ביקורת חריפה, אחרי שבניגוד להבטחות שסמית ימות ללא סבל הוא נראה רועד ומתפתל דקות ארוכות במהלך ההמתה, במה שכונה "מופע זוועות".
מקרה ידוע אחר אירע בשנת 2014 באוקלהומה, כשהאסיר קלייטון לוקט החל להתעוות ולהתפתל לאחר שכבר הוכרז חסר הכרה בעקבות זריקת הרעל שקיבל. שירות בתי הסוהר שם ניסה לעצור את ההליך, ללא הצלחה, ולוקט מת אחרי 43 דקות ארוכות. בתחקיר שנערך לאירוע נקבע כי הכלי שבאמצעותו בוצע העירוי שלו התרופף.