חניקה "הומנית" דרך מסכה

עורכי דין במדינת אלבמה מנהלים היום (ה') מרוץ נגד השעון בניסיון למנוע ברגע האחרון את הוצאתו להורג של האסיר קנת' יוג'ין סמית, רוצח מורשע בן 58, שאמור להיות מומת באמצעות גז חנקן – שיטת הוצאה להורג שמעולם לא הופעלה לפני כן. ההוצאה להורג מיועדת להלילה, ומבקריה טוענים כי היא אכזרית מדי, ועלולה לגרום לסמית סבל קשה.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב אלבמה רוצח שכיר קנת יוג'ין סמית הוצאה להורג גז חנקן
ארה"ב אלבמה רוצח שכיר קנת יוג'ין סמית הוצאה להורג גז חנקן
הרוצח השכיר סמית. המסכה תחנוק אותו לאט?
(צילום: Alabama Department of Corrections/Handout via REUTERS)
סמית הוא רוצח שכיר שנידון למוות בגין חלקו ברציחתה של אליזבת סנט ב-1988. הוא והרוצח הנוסף, ג'ון פורסט פרקר, נשכרו על-ידי בעלה, שהיה שקוע בחובות והחליט להביא לרציחתה כדי לזכות בכספי הביטוח. היא נמצאה מתה בביתה עם שמונה דקירות בחזה ודקירה אחת בכל צד של הצוואר. הבעל התאבד אחרי שסומן כחשוד המרכזי בחקירה, ופרקר הוצא להורג ב-2010.
סמית בן ה-58 לעומתו עבר בין ערכאות משפטיות שבהן הורשע, זוכה ושוב הורשע, ובשנת 2022 כבר הובא להוצאה להורג; אלא שאנשי הרשויות, שהיו אמורים להמיתו בזריקת רעל, לא הצליחו לחבר לו עירוי ורידי, וברגע האחרון בוטל ההליך. כעת מתכוונות הרשויות לנסות שוב, והפעם הכוונה היא להצמיד מסכה אל פניו ולהזרים דרכה גז חנקן, כך שסמית ימות מחוסר חמצן. תהיה זו הפעם הראשונה שבה תנסה אלבמה שיטת הוצאה להורג חדשה מאז 1982, אז הוכנסה לשימוש זריקת הרעל – שיטת ההוצאה להורג השכיחה ביותר כיום בארה"ב.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב אלבמה רוצח שכיר קנת יוג'ין סמית הוצאה להורג גז חנקן
ארה"ב אלבמה רוצח שכיר קנת יוג'ין סמית הוצאה להורג גז חנקן
תא הנידונים למוות בכלא באלבמה. עוד ערעור אחד ודי
(צילום: AP Photo/Dave Martin, File)
עורכי דינו של סמית מנהלים קרב משפטי בניסיון לסכל את ההוצאה להורג המתוכננת הלילה, וטוענים כי המדינה רוצה למעשה להפוך את מַרשם לשפן ניסיונות של שיטת ההוצאה להורג החדשה. הם הדגישו כי יש להעמיק בבחינת השיטה לפני שתשמש נגד אסיר, ומומחים מטעמם טענו כי השימוש במסכה ותקלות שעלולות לצוץ יכולים לגרום לסמית לשאוף את גז החנקן לאט ולהוביל למוות איטי שיגרום לו סבל רב. הם מדגישים כי רוב מה שידוע על מוות מגז חנקן מבוסס על מידע מתאונות בענפי תעשייה שונים ומניסיונות התאבדות. מומחים מטעם מדינת אלבמה לעומת זאת טוענים כי גז החנקן יגרום לסמית לאבד את הכרתו בתוך שניות ולמות בתוך דקות, וכי מדובר בשיטה הומנית להוצאה להורג, שאינה גורמת כאב.
אתמול דחה בית המשפט העליון של ארה"ב עתירה של סמית, שבה טען כי ההחלטה לנסות שוב להוציאו להורג אחרי שזריקת הרעל נכשלה מנוגדת לחוקה. לפנות בוקר הגישו עורכי דינו עתירה נוספת, וזו נדחתה על-ידי בית משפט מחוזי, ובהמשך היום גם היא צפויה להגיע לערעור בעליון.

בינתיים בריאד: שני סוגים של בירה

סעודיה פתחה אתמול חנות למכירת אלכוהול לראשונה זה 70 שנה, בעדות נוספת לתהליך הליברליזציה המסוימת שעובר על הממלכה המוסלמית השמרנית תחת הנהגתו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, הנחשב לשליט בפועל של המדינה. אף שקנייה בחנות, שנפתחה בריאד, תותר רק לדיפלומטים לא-מוסלמים, היא מלמדת שוב על רצונה של סעודיה להפוך בהדרגה ליעד תיירות ועסקים ולגוון את כלכלתה, התלויה מאוד בנפט.
10 צפייה בגלריה
סעודיה ריאד בר שמגיש קוקטיילים לא אלכוהוליים ב 2023
סעודיה ריאד בר שמגיש קוקטיילים לא אלכוהוליים ב 2023
מגישים קוקטייל לא-אלכוהולי בבר "מותאם למוסלמים" בסעודיה, בשנה שעברה
(צילום: Fayez Nureldine / AFP)
10 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
יורש העצר בן סלמאן. גם מופעים מהמערב יש
(צילום: רויטרס)
חנות האלכוהול שוכנת בסמוך לסופרמרקט ברובע הדיפלומטי של ריאד, ומתוארת ככזו המזכירה חנויות דיוטי פרי יוקרתיות בנמלי תעופה גדולים בעולם. לפי דיווחים, לעת עתה יש בה סוגים שונים של משקאות חריפים ויינות, אבל רק שני סוגים של בירה. פתיחת החנות באה אחרי שבמשך שנים נאלצו דיפלומטים לייבא בעצמם אלכוהול באמצעות שירותים מיוחדים לתוך הממלכה, וגם זה כמובן לצריכה עצמית בתוך הנציגויות הדיפלומטיות בלבד.
שתיית אלכוהול נחשבת לדבר אסור באיסלאם, וסעודיה היא אחת המדינות האחרונות בעולם שעדיין אוסרות באופן רשמי את צריכתו. חוקים דומים קיימים בכוויית ובנסיכות שרג'ה שבאיחוד האמירויות. את האיסור המוחלט על אלכוהול הטילה סעודיה בשנות ה-50 של המאה שעברה. המלך המייסד של סעודיה, עבד אל-עזיז, עצר אז את מכירת האלכוהול אחרי אירוע שבו אחד מבניו השתכר ורצח באקדח את סגן הקונסול הבריטי בג'דה סיריל אוסמן.
10 צפייה בגלריה
סעודיה ריאד בר שמגיש קוקטיילים לא אלכוהוליים ב 2023
סעודיה ריאד בר שמגיש קוקטיילים לא אלכוהוליים ב 2023
בבר הלא-אלכוהולי בריאד, אשתקד. אימוץ הווהביזם החמיר את השמרנות
(צילום: Fayez Nureldine / AFP)
אחרי המהפכה האיסלאמית באיראן ב-1979 ופיגוע במסגד הגדול במכה אימצה סעודיה את הווהביזם, גרסה שמרנית קיצונית ביותר של האיסלאם, ובמסגרתה אכפה באדיקות הפרדה מגדרית, איסור על נהיגת נשים והגבלות קשות נוספות. תחת בן סלמאן החלה בשנים האחרונות להקל מאוד את ההגבלות הללו, ובין השאר פתחה אולמות קולנוע, התירה לנשים לנהוג והחלה לקיים מופעי מוזיקה גדולים, בכלל זה של אומנים מפורסמים מהמערב.

הלייבור "תשלוט כאן 10 שנים"

הצהובון הבריטי "דיילי מייל" מדווח כי המורדים בשורות המפלגה השמרנית הודיעו כי הם מקצים לראש הממשלה רישי סונאק, איש המפלגה, שישה שבועות לשפר את מצבה בסקרים – לפני שיפעלו להדחתו. עוד ועוד בכירים במפלגה השמרנית מפקפקים בימים האחרונים בקול רם ביכולתו של סונאק להציל את המפלגה מתבוסה בבחירות, וקוראים לשקול את החלפתו.
10 צפייה בגלריה
רישי סונאק עימות עם ליז טראס 25 ביולי מרוץ להחלפת ג'ונסון כ ראש ממשלת בריטניה
רישי סונאק עימות עם ליז טראס 25 ביולי מרוץ להחלפת ג'ונסון כ ראש ממשלת בריטניה
רה"מ סונאק. הפיגור בסקרים עצום
(צילום: AFP )
המפלגה השמרנית, נזכיר, שולטת בבריטניה כבר כמעט 14 שנה. בשנים האחרונות פקדו אותה שלל סערות ושערוריות, שהובילו להחלפת ראשי הממשלה מטעמה בזה אחר זה – דיוויד קמרון, תרזה מיי, בוריס ג'ונסון, כהונתה הקצרצרה והמשפילה של ליז טראס, וכעת סונאק, שמכהן פחות משנה וחצי.
מפלגת הלייבור מהשמאל-מרכז, שנמצאת באופוזיציה מאז 2010, מובילה על השמרנים בסקרים בפער של יותר מ-20%, ולפי סקר דרמטי שפורסם בשבוע שעבר השמרנים נמצאים בדרך לתבוסה היסטורית שכמותה לא ידעה הפוליטיקה הבריטית לפחות מאז 1997.
הבחירות הכלליות הקרובות בבריטניה אמורות להיערך בהמשך השנה, אם כי טרם נקבע להן מועד מדויק. ההערכה היא שסונאק ינסה ראשית לשקם את מצבה של המפלגה, ורק אז לבחור מועד, כדי להפחית את הסיכוי לתבוסה.
10 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון ליז טראס רישי סונק סונאק
בוריס ג'ונסון ליז טראס רישי סונק סונאק
טראס, ג'ונסון, סונאק. השמרנים יחליפו עוד מנהיג?
(צילום: gettyimages, EPA)
בין השמרנים האחרונים שיצאו נגד סונאק היה חבר הקבינט לשעבר סיימון קלארק, שהצהיר השבוע כי סונאק בדרך להוביל את השמרנים ל"תבוסה מרסקת" בבחירות, ויועצו המיוחד של סונאק וויל דריי, שהתפטר בנובמבר והכריז כעת כי בריטניה "בדרך לעשר שנים לפחות בשלטון הלייבור" אם הממשלה השמרנית תמשיך באותה הדרך.

פולין תחזור לגלולה ולהפלה?

הממשלה החדשה והליברלית יותר של פולין בראשות דונלד טוסק, שעלתה בדצמבר לשלטון אחרי 8 שנים של שלטון מפלגת "חוק וצדק" השמרנית, ממשיכה לבטל את צעדי קודמתה ולהוביל את פולין בכיוון חדש. אמש הודיע טוסק כי ממשלתו תקדם חקיקה שבמסגרתה ירוככו חוקי ההפלות במדינה, המטילים כיום איסור כמעט מוחלט על הפסקת היריון. גם ההגבלות על גלולת היום שאחרי ימותנו.
10 צפייה בגלריה
פולין מנהיג האופוזיציה דונלד טוסק הכריז על ניצחון ב בחירות
פולין מנהיג האופוזיציה דונלד טוסק הכריז על ניצחון ב בחירות
ראש הממשלה טוסק. ממשיך במהפכה הליברלית
(צילום: JANEK SKARZYNSKI / AFP)
מפלגת השלטון שהפסידה בבחירות באוקטובר היא זו שהובילה בפולין את המהפכה המשפטית, שנטען כי ערערה את יסודות הדמוקרטיה הפולנית וכי מובילי המהפכה המשפטית בישראל שאבו ממנה השראה. תחת הנהגתה התרחקה פולין מהאיחוד האירופי, שבו חברה המדינה, ומהערכים הליברליים שהוא מבקש לייצג. כעת חותר טוסק להשיב את המצב לקדמותו.
לשני החוקים שראש הממשלה חותר לקדם בנושאי ההפלות וגלולת היום שאחרי צפוי אתגר משמעותי בפרלמנט, ולא ברור אם הוא יוכל לגייס די תמיכה כדי לאשרם. שתיים משלוש הסיעות בקואליציה של טוסק תומכות בריכוך חוקי ההפלות, אבל השלישית, מפלגת "הדרך השלישית", לא הביעה רשמית את עמדתה בעניין, ולא בטוח שחבריה יתמכו בצעד. גם אם יגייס די קולות, הנשיא השמרן אנדז'יי דודה, בעל בריתה של מפלגת "חוק וצדק", יוכל להטיל על החוקים וטו.
10 צפייה בגלריה
אירוע זיכרון ומחאה ב ורשה בעקבות מות אישה הרה לטענת המוחים בגלל חוק נגד הפלה הפלות ב פולין 1 בנובמבר
אירוע זיכרון ומחאה ב ורשה בעקבות מות אישה הרה לטענת המוחים בגלל חוק נגד הפלה הפלות ב פולין 1 בנובמבר
מדליקים נרות בוורשה לזכר מות אישה הרה, שלדברי המבקרים מתה בגלל חוקי ההפלות הקשוחים
(צילום: AP)
ריכוך ההגבלות על הפלות היה מהבטחות הבחירות המרכזיות של הקואליציה בראשות טוסק לקראת הבחירות שנערכו באוקטובר. פולין היא מדינה בעלת רוב קתולי, וכיום היא מתירה הפלות רק במקרים של היריון כתוצאה מתקיפה מינית או מגילוי היריון, ובמקרים של היריון שבו נשקפת סכנה לחיי האדם או לבריאותה. למרות זאת, לדברי פעילוֹת, עשרות אלפי נשים מבצעות הפסקת היריון באופן עצמאי בבית, תוך שימוש בגלולות, או במדינות בחו"ל.

בן 15 תקף בסיאול: "שאל מה השם וזרק"

האלימות שוב הגיעה היום לפוליטיקה של דרום קוריאה, כשחברת פרלמנט ממפלגת השלטון הותקפה ברחוב בשכונת גנגנאם היוקרתית של הבירה סיאול. לפי דיווחים חברת הפרלמנט, באה היונג'ין, אשת מפלגת השלטון, הותקפה בעצם "דמוי אבן", ודם נטף מראשה. היא פונתה לטיפול בבית החולים, והחשוד במעשה נעצר. לפי שעה לא ברור כמה חמורה הפגיעה שספגה, אך בתקשורת הדרום קוריאנית דווח כי לא נשקפת סכנה לחייה.

ההתקפה על חברת הפרלמנט התרחשה שבועות אחדים בלבד אחרי שדרום קוריאה הוכתה בהלם, כאשר גבר שהתחזה לתומך של מנהיג האופוזיציה לי ג'אה מיונג התקרב אליו בעיר בוסאן ואז דקר אותו בצווארו ופצע אותו קשה מול המצלמות. בחקירתו הצהיר הדוקר כי רצה לרצוח את לי כדי למנוע ממנו להתמודד בבחירות הבאות ולהפוך לנשיא. לי התאושש בהמשך בבית החולים, ושוחרר אחרי אשפוז של שמונה ימים.
חברת הפרלמנט באה, מגישת חדשות בטלוויזיה לשעבר, נבחרה לפרלמנט בשנת 2020, והיא נחשבת למקורבת לנשיא יון סוק יאול. תאה יונג הו, חבר פרלמנט מהמפלגה השמרנית של באה, אמר כי ההתקפה עליה היום היא מעשה טרור וכי מדובר ב"קריאת תיגר חמורה על הדמוקרטיה של דרום קוריאה". שורת ההתקפות האחרונות מעוררות חשש מהפילוג הפוליטי ההולך וגובר בתוך המדינה.
10 צפייה בגלריה
תיעוד: ראש האופוזיציה לי ג'יאה-מיונג לאחר שנדקר בצווארו
תיעוד: ראש האופוזיציה לי ג'יאה-מיונג לאחר שנדקר בצווארו
מנהיג האופוזיציה לי מוטל על הקרקע אחרי שנדקר, לפני שבועות אחדים
(צילום: רויטרס)
לפי דיווחים בדרום קוריאה, החשוד שתקף את באה היום הוא נער בן 15, ולפני שפגע בה הוא שאל אותה לשמה.