לשכתו של נשיא פולין אנדז'יי דודה הודתה בצהריים (יום ג') כי קומיקאים רוסים הצליחו להתקשר אליו ולהתחזות בפניו במשך דקות ארוכות כנשיא צרפת עמנואל מקרון. שיחת המתיחה, שאירעה ביום שלישי בשבוע שעבר, מעוררת גבות לא רק בגלל שזו הפעם השנייה בתוך שנתיים שאותם קומיקאים מצליחים למתוח את הנשיא הפולני, אלא שהשיחה נערכה ממש באותו ערב שבו נפל טיל בשטחה של פולין ובעולם כולו חששו מאפשרות של גרירת נאט"ו אל עימות מול רוסיה.
4 צפייה בגלריה
אנדז'יי דודה, עמנואל מקרון
אנדז'יי דודה, עמנואל מקרון
נשיא פולין דודה ונשיא צרפת מקרון שאליו התחזו הקומיקאים הרוסים. "עמנואל, אני זהיר מאוד"
(צילום: AFP, רויטרס)
באותו יום, נזכיר, במהלך מתקפת טילים גדולה ששיגרה רוסיה נגד אוקראינה, נפל טיל גם במזרח פולין, סמוך לגבול עם אוקראינה, ובפיצוץ נהרגו שני אזרחים פולנים. בדיווחים ראשוניים נטען אז שמדובר בטיל רוסי, אבל בהמשך גברו ההערכות שמדובר בטיל ששיגרה אוקראינה על מנת ליירט את מתקפת הטילים הרוסית.
הייתה זו הפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה באוקראינה שנופלים הרוגים כתוצאה מפגיעת טיל באחת המדינות החברות בנאט"ו (הברית הצפון-אטלנטית), ואם היה נקבע שמדובר בטיל שירתה רוסיה, הדבר היה עלול לגרום להסלמה חמורה: לפי אמנת נאט"ו, תקיפה נגד אחת החברות בברית יכולה להוביל להתגייסות של כל שאר החברות להגן עליה, ולפיכך לסלול את הדרך לעימות ישיר בין נאט"ו לבין מוסקבה.
בהקלטה בת שבע וחצי דקות שפרסמו ביוטיוב שני הקומיקאים הרוסים וובאן ולקסוס, נשמע נשיא פולין דודה מדבר באנגלית עם המתחזה שהתקשר אליו ודיבר במבטא צרפתי. "זה אתה עמנואל?", שואל בפתח השיחה הנשיא הפולני את המתחזה, ואחרי שזה משיב לו בחיוב ממהר דודה לתאר בפניו את מה שכינה "סיטואציה מורכבת מאוד", ומציין בין היתר כי הטיל "שוגר ממקום כלשהו ממזרח" וכי ככל הנראה מדובר בטיל מתוצרת רוסית.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מנזק אחרי פיצוץ שנסיבותיו לא ברורות בעיירה ב מערב פולין לא הרחק מ אוקראינה
תיעוד מנזק אחרי פיצוץ שנסיבותיו לא ברורות בעיירה ב מערב פולין לא הרחק מ אוקראינה
נזקי פגיעת הטיל במזרח פולין, שעורר חשש בעולם מעימות בין רוסיה לנאט"ו
4 צפייה בגלריה
עשן מיתמר באזור גבול פולין-אוקראינה בצל דיווח על פגיעת טילים של רוסיה ב פולין
עשן מיתמר באזור גבול פולין-אוקראינה בצל דיווח על פגיעת טילים של רוסיה ב פולין
עשן מיתמר מאזור הפגיעה, בשבוע שעבר
(צילום: רויטרס )
דודה ציין בשיחה, לפי ההקלטה שפורסמה, כי שוחח גם עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, וכי זה טרם האשים את רוסיה בשיגור הטיל. המתחזה שאל אותו מה אמר לו הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי, שבאותו ערב האשים את רוסיה בשיגור הטיל, ודודה השיב שזלנסקי אכן מאשים את רוסיה במתקפה. "הוא אמר שאין שום אפשרות שהטיל שוגר על ידי אוקראינה, זו הייתה עמדתו, זה מה שהוא אמר", אמר דודה למתחזה, שהשיב לו: "אתה מכיר את העמדה שלו. הוא פשוט מבקש עוד נשק". למשפט הזה השיב דודה: "עמנואל, תאמין לי, אני זהיר מאוד. אני לא מאשים את הרוסים. אתה יודע שזו מלחמה, ואני מאמין שכל צד יאשים את הצד השני".
בהמשך ההקלטה נשמע המתחזה אומר לדודה כי "אני חושב שאנחנו לא צריכים הסלמה בין רוסיה לנאט"ו", והנשיא הפולני השיב: "עמנואל, אתה חושב שאני רוצה מלחמה עם רוסיה? לא. תאמין לי, אני לא רוצה מלחמה עם רוסיה ותאמין לי שאני זהיר מאוד, זהיר מאוד. אני מדבר רק על סעיף 4 ולא על סעיף 5". סעיף 4 שעליו דיבר, באמנת נאט"ו, עוסק בהתייעצויות צבאיות בין החברות בה, בעוד סעיף 5 מחייב את המדינות בברית להגן על חברה אחרת שעומדת בפני מתקפה. המתחזה שאל את דודה מה יעשה אם יתברר שמדובר בטיל רוסי, והנשיא סיפק תשובה זהירה למדי: "נדבר עם בעלות בריתנו, איתך, עם האמריקנים, עם הנשיא ביידן, ואני חושב שנצטרך למצוא פתרון למצב המורכב הזה, פתרון משותף".
בהודעה שפרסמה היום לשכת דודה נמסר כי באותו ערב ערך הנשיא שלל שיחות עם ראשי מדינות ובכירים אחרים, ובאחת מהן הוא הבחין בשלב מסוים ב"דרך המוזרה שבה ניהל הדובר את השיחה" – וכיוון שחשש שמדובר במתיחה הפסיק אותה. בלשכתו הוסיפו כי יפתחו בבדיקה כדי להבין כיצד הצליחו המתחזים להגיע אליו בטלפון.

4 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בקייב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בקייב
ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון. גם הוא נפל לפח של וובאן ולקסוס
(צילום: gettyimages)
וובאן ולקסוס מוכרים היטב בתוך רוסיה בשל המתיחות ושיחות ההתחזות שהם נוהגים לעשות לדמויות בולטות בעולם, ואת דודה עצמו הם כבר מתחו בשנת 2020: אז הם התחזו בפניו כמזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. העובדה שכעת הצליחו למתוח אותו פעם נוספת מעוררת שאלות בנוגע לרמת האבטחה בלשכתו. בין שלל הדמויות המוכרות ששני הקומיקאים מתחו בעבר נמנים נשיא צרפת מקרון שאליו התחזו בשיחה האחרונה, ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון, הזמר אלטון ג'ון והסופרת ג'יי קיי רולינג.
שני הקומיקאים הרוסים לקחו אחריות על שיחת מתיחה נוספת שאירעה בעיצומה של המלחמה באוקראינה: במרץ האחרון הצליח אלמוני למתוח את שר ההגנה של בריטניה בן וואלאס ואת מי שכיהנה אז כשרת הפנים פריטי פטל. וואלאס סיפר אז שאדם כלשהו התקשר אליו, התחזה לראש ממשלת אוקראינה דניס שמיהל ושאל אותו שאלות שבשלב מסוים עוררו בו חשד. "הוא הציג כמה שאלות מוליכות-שולל, וכשהתחלתי לחשוד – סיימתי את השיחה", מסר. בבריטניה האשימו אז שמדובר בניסיון של מוסקבה להסיח את הדעת מהפשעים שהיא מבצעת באוקראינה וכי המשטר הרוסי היה מעורב במתיחות באופן ישיר, ולא רק באמצעות שליחים.