היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, דחתה את דרישותיו של השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שדרש לבטל את שני המינויים שעליהם חתם השר היוצא עמר בר-לב. זאת לאחר שהמפכ"ל יעקב שבתאי, שעתיד לכהן תחת בן גביר שעמו הוא ממילא במתיחות מסוימת, ביטל את הגעתו לטקס הענקת הדרגות של הקצינים החדשים שהתקיים בצהריים, אחרי שדרש מבר-לב להמתין לתשובת היועמ"שית לגבי המינויים הללו.
על אף שדחתה את טענותיו של בן גביר, ציינה היועמ"שית כי לפחות בכל הנוגע למינויו של ברק מרדכי למפקד מרחב מג"ב איו"ש, שעליו צפוי בן גביר לקבל את האחריות עם הקמת הממשלה, "מדובר בתפקיד רגיש שכולל קידום של קצין מדרגת ניצב-משנה לתת-ניצב. המינוי בוצע ב-6 בדצמבר 2022, קרוב למועד כינון הממשלה החדשה, ומעורר קושי משמעותי - ומכל מקום היה מקום לערוך לגביו בחינה משפטית מעמיקה ולהביאו בפני הייעוץ המשפטי לממשלה טרם קבלת ההחלטה".
7 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
"היא תתקשה להגן על ההחלטה בבג"ץ". בהרב מיארה ובן גביר
(צילום: מוטי קמחי צילום: קובי קואנקס)
7 צפייה בגלריה
טקס השקת רכב קטן מינילנס איחוד הצלה
טקס השקת רכב קטן מינילנס איחוד הצלה
"נראה שהמפכ"ל קיבל רגליים קרות". יעקב שבתאי
( צילום: יריב כץ)
בהרב מיארה ציינה כי "מכיוון שהמינוי כבר נחתם ונכנס לתוקפו, ובהתחשב בכך שהיה מקצועי ותאם את אמות המידה המקובלות במשטרה בנושאים אלה, ומאחר שמדובר בתפקיד מבצעי חשוב שיש צורך חיוני להימנע מפערים באיושו, ובשים לב לכך שהנחייתה היועצת מתייחסת ישירות רק למינויים מדרגת ניצב - לא מצאנו שמתקיימות הנסיבות החריגות המצדיקות את התערבותנו".
באשר למינוי של אלי גזית לתפקיד ראש חטיבת הסייבר, ציינה היועמ"שית כי ההליך החל במאי 2022 - והמועד הומלץ על-ידי ועדת האיתור ב-30 באוגוסט 2022. "המינוי נחתם ונכנס לתוקף בימים האחרונים בשל פרישתו של רח"ט סייבר הקודם, ומדובר בתפקיד מקצועי שחיוני לאיישו בהקדם", הסבירה היועמ"שית. "בנסיבות אלו לא ראינו מקום להתערבותנו".
7 צפייה בגלריה
תת ניצב ברק מרדכי
תת ניצב ברק מרדכי
תת-ניצב ברק מרדכי, מפקד מרחב מג"ב איו"ש החדש, בטקס הענקת הדרגות
(צילום: יריב כץ)
7 צפייה בגלריה
תנ"צ קובי מרדכי מקבל את הדרגה משר הבט"פ
תנ"צ קובי מרדכי מקבל את הדרגה משר הבט"פ
(צילום: יריב כץ)
בן גביר עצמו מסר בתגובה כי המשמעות של תשובתה של בהרב מיארה היא שהיועמ"שית תתקשה להגן על מינוי מפקד מרחב מג"ב איו"ש בבג"ץ. הוא כינה זאת "דרמה של ממש", והוסיף כי המינויים של בר-לב הם "מחטפים".
לפי ההסכם בין עוצמה יהודית לליכוד, נזכיר, בן גביר צפוי לקבל במסגרת תפקידו בממשלה את הסמכויות על מג"ב איו"ש, שהיו בידי משרד הביטחון. מדובר בכוח העיקרי שמתעסק בפינוי מאחזים בלתי-חוקיים של "נערי הגבעות". כוחות אלה החזיקו את שכונת "קומי אורי" הסמוכה ליצהר תחת צו שטח צבאי סגור במשך תקופה ארוכה. בנוסף, הכוחות מעורבים מדי שבוע בפינויים של מאחזים בלתי-חוקיים. כיום יש 18 פלוגות מג"ב המשרתות באיו"ש תחת פיקוד מלא של צה"ל, שאף מממן את שכר הלוחמים ואנשי הקבע ומתקצב את כל הוצאות הציוד והלחימה עבור יותר מ-2,000 הלוחמים.
7 צפייה בגלריה
אלימלך גזית
אלימלך גזית
מהיום: ראש חטיבת הסייבר. אלי גזית
(צילום: יריב כץ)
על רקע העימות עם השר היוצא בר-לב, המפכ"ל שבתאי לא הגיע כאמור לטקס הענקת הדרגות והמינויים במשרד לביטחון הפנים. שבתאי הסביר את היעדרותו בכך שנקרא לבדיקה רפואית, אבל קצינים בכירים בצמרת המשטרה שמעורים בפרטים אמרו כי המפכ"ל לא הגיע "מכיוון שהוא חש שמשתמשים במשטרה ככלי ניגוח ואין בכוונתו לקחת חלק בזה". מדובר בצעד חסר תקדים, היות והמפכ"ל נוכח בכל הטקסים הללו והוא שמעניק את הדרגות. בכיר לשעבר במשטרה אמר ל-ynet כי "זה נראה שהמפכ"ל קיבל רגליים קרות כשהחליט לא להגיע לטקס".
בטקס, שהנוכחים בו הגדירו אותו כ"קליל ומהיר", קודם נצ"מ ברק מרדכי, מפקד מרחב לכיש, לדרגת תת-ניצב והוא יקבל את הפיקוד על גזרת מרחב איו"ש במג"ב. המינוי השני הוא של ראש חטיבת הסייבר במשטרה, אלי גזית, שהגיע מתפקיד ראש אגף בכיר במערך הסייבר הלאומי וקיבל היום את דרגת התת-ניצב.
7 צפייה בגלריה
עמר בר לב
עמר בר לב
"תשובת היועמ"שית הוכיחה שאין עילה למנוע את הענקת הדרגות והמינויים החשובים". בר-לב
(צילום: גיל יוחנן)
ההחלטה של שבתאי לא להגיע לטקס הובילה לשיחה בטונים גבוהים אתמול בינו ללשכת השר. שבתאי ביקש שוב בשיחה לדחות את טקס קבלת הדרגות, וזאת עד למענה של היועצת המשפטית לממשלה על דרישת בן גביר להקפאת המינויים. גורמים בצמרת המשטרה אמרו כי "המפכ"ל ביקש מהשר אתמול לדחות את הטקס. בר-לב התייעץ ואמר שבכל זאת יעניק את הדרגות. המפכ"ל זעם על זה".
מטעמו של השר עמר בר-לב נמסר: "הדרגות והמינויים הוענקו היום לשני הקצינים בהמשך להמלצות מפכ"ל המשטרה להעניק להם את הדרגות ולמנותם לתפקידים להם נבחרו. תשובת הייעוץ המשפטי לממשלה לפנייתו של ח"כ בן גביר אף הוכיחה שאין עילה למנוע את הענקת הדרגות והמינויים החשובים, שבוצעו בהליך מקצועי, סדור ותקין לחלוטין".