מנתוני משרד הבריאות עולה כי אתמול (יום ראשון) אובחנו בישראל 1,760 נדבקים בנגיף הקורונה. בסך הכול פוענחו כ-94,300 בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 1.87%, נמוך מהמספר בשבת. מחצות ועד מעט לפני 8:00 בבוקר אובחנו עוד 602 חיוביים לנגיף. מקדם ההדבקה נותר ללא שינוי והוא עומד על 1.41 – דבר המעיד על התפשטות נרחבת של המגפה.
3 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
מטפלים בבדיקות קורונה בנתב"ג, ארכיון. הגל החמישי נמשך
(צילום: AFP)
העלייה החדה בתחלואה אינה משתקפת בבתי החולים. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 87 חולי קורונה במצב קשה, לעומת 96 אתמול. מנתוני משרד הבריאות עולה כי קרוב ל-86% מהחולים קשה אינם מחוסנים בכלל. בקרב החולים קשה, שטרם מלאו להם 60, שיעור הבלתי מחוסנים גבוה יותר ועומד על מעל 95%.
הזינוק בתחלואה מגיע כשברקע ההתפשטות המהירה של זן האומיקרון בארץ, ולפי מצגת שהוצגה הבוקר בדיון מקוון שקיים ראש הממשלה נפתלי בנט עם נציגי משרד הבריאות, הזן מכפיל את עצמו בכל יומיים וחצי. לפי הנתונים שהוצגו לבנט, 50% מכלל הנדבקים שעברו חקירה אפידמיולוגית היו נשאים של הזן החדש. אתמול לא דווח כמה נשאי אומיקרון אובחנו באופן ודאי, ולפי העדכון האחרון שלשום המספר בישראל עמד 1,118 מאומתים, מתוכם 723 ששבו מחו"ל. ההערכה היא כמובן שהמספרים בפועל גבוהים הרבה יותר.
בדיון הערכת מצב שקיים הבוקר בנט השתתף גם נציג של מרכז המידע של אגף המודיעין, וזה הזהיר כי בעוד בגל הדלתא הראשון ישראל הגיעה לכ-1,000 מאומתים ביום אחרי כחודש, בקצב הנוכחי של התפשטות האומיקרון ישראל עלולה להגיע בתוך כחודש לכ-100,000 נדבקים ביום.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה במבוא חמה, רמת הגולן
ישיבת ממשלה במבוא חמה, רמת הגולן
בנט בישיבת הממשלה אתמול ברמת הגולן, שממנה יצא בפתאומיות אחרי שנודע לו כי בתו נדבקה
(צילום: גיל אליהו)
"אף אחד, במיוחד מי שיש לו ילדים במערכת החינוך, לא יחמוק מהגל הזה, בצורה כזאת או אחרת, גם אם הוא ראש ממשלה", אמר בנט בדיון הבוקר. זו כמובן התייחסות להודעה אתמול כי בנט יצא באמצע ישיבת הממשלה אחרי שנודע לו כבתו נדבקה בקורונה. בנט אמר כי הוא ממשיך לשהות בבידוד למרות שכבר אינו מחויב לכך, כי נבדק ואובחן כשלילי: "עדיף לעשות כמה ימים בזום ולוודא שהכול באמת בסדר. בינתיים כולם מרגישים טוב, לפחות ממה שמדוווחים לי - אני פה בקומה נפרדת".
ראש הממשלה התייחס בדבריו גם לכוונה להקל במתווה הבידודים עבור מחוסנים שנחשפו לחולי אומיקרון, ואמר שהמהלך נעשה בתיאום מול משרד הבריאות ומומחי הבריאות. "המטרה היא אכן להקל למחוסנים בחיסון מלא, כדי לא להכניס חצי מדינה לבידוד", אמר. המהלך, כך מסתמן, צפוי לצאת לפועל בתוך כמה ימים. נשקלת האפשרות לקצר את הבידוד עד לבדיקת קורונה שלילית בתום שלושה ימים, או אף לבטלו באופן מוחלט. זאת על רקע הביקורת הגוברת בתוך קבינט הקורונה על מתווה הבידוד למחוסנים, והחשש שבתוך שבועיים מספר המבודדים יגיע ל-800 אלף עד מיליון ישראלים.

זינוק של 600% בקריית אונו, יותר מחצי מהמאומתים - תלמידים

בינתיים שני יישובים מוגדרים כאדומים – מעלה אדומים וראשון לציון, אך ייתכן מאוד כי בימים הקרובים המספר ייגדל. מספר חולי הקורונה הפעילים, שמרביתם במצב קל מאוד, ממשיך לעלות והבוקר הוא עומד על למעלה מ-13 אלף. 1,856 מהחולים הפעילים הם מירושלים, 824 מראשון לציון, 741 מתל אביב, 644 ממעלה אדומים, 352 מחולון, 321 מחיפה, 319 מפתח תקווה, 231 מבית שמש, 196 מרמת גן, 194 מבאר שבע, 185 מנתניה, 179 מאשדוד, 162 מרחובות, 142 מהרצליה, 128 מרעננה, 116 מיבנה, 108 מבני ברק, 107 מדימונה ו-103 ממודיעין-מכבים-רעות.

בכמה יישובים חלה עלייה חדה במספר המאומתים בשבוע האחרון. בקריית אונו זינק המספר בתוך שבעה ימים ב-600% ובעיר יש כעת 86 חולים פעילים והיא מוגדרת כתומה. במעלה אדומים האדומה זינוק של 494%, במבשרת ציון של 334% ובהוד השרון עלה מספר החולים הפעילים בתוך שבוע ב-325% ומספרם עומד על 79. גם הוד השרון מוגדרת כתומה על פי הרמזור.
5,695 מהחולים הפעילים הם תלמידים. אתמול 892 מהחיוביים לנגיף היו תלמידים. לפי נתוני משרד הבריאות 45,345 תלמידים נמצאים בבידוד, ומדובר בעלייה חדה לעומת המספרים לפני כשבוע.
אתמול אובחנו 237 בני אדם שהגיעו מחו"ל כחיוביים לקורונה. 37 מהם הגיעו מארצות הברית, 27 מאיחוד האמירויות, 25 מטורקיה, 16 מצרפת, 13 מירדן ו-11 מהמלדיביים. בנוסף התגלו מאומתים שהגיעו בין היתר מאתיופיה, גרמניה, דנמרק, טנזניה, בלגיה, יוון, בולגריה, הולנד, תאילנד, ארמניה, ברזיל, גאוטמלה, דרום סודן, מלטה, מצרים, רוסיה, סרי לנקה, קפריסין וסעודיה.
בעקבות התפרצות הגל החמישי, הקבינט אימץ שורה של החלטות וצעדים חדשים. בין היתר הוחלט להגביל את מערכת הלימודים ביישובים שמוגדרים כאדומים וגם ככתומים: לפי המתווה שאישר הקבינט ונכנס הבוקר לתוקף עוד לפני דיון בנוגע אליו בוועדת החינוך של הכנסת – שרשאית לשנותו או לבטלו – ברשויות כתומות ואדומות לא יתקיימו לימודים פרונטליים בכיתות ז'-י"ב שבהן שיעור המחוסנים קטן מ-70%.
3 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
הגבלות בחינוך, הכנסת תתערב? בית ספר יסודי בתל אביב, ארכיון
(צילום: רויטרס )
בנוסף, ברשויות האדומות בלבד יצומצמו המגעים, תוך מתן עדיפות ללמידה פרונטלית, בכיתות א'-ו' שבהן פחות מ-70% מהתלמידים מחוסנים. הכוונה היא ללמידה בחוץ, באולמות ספורט, בכיתות מרווחות יותר ועוד - כדי להימנע מחזרה לזום. המתווה נכנס כאמור לתוקף כבר הבוקר, עוד לפני אישור הוועדה בכנסת, ואמש התחולל לא מעט בלבול בקרב הרשויות המקומיות, שחלקן כלל לא ידעו שההנחיות החדשות יחולו עליהן, עד הרגע האחרון.
חברת הכנסת שרן השכל מ"תקווה חדשה", שעומדת בראש ועדת החינוך שתדון היום בסוגיה, העריכה בסוף השבוע כי המתווה יוגבל על ידי חברי הכנסת, ולדבריה עיקר הקושי נסוב סביב ההגבלות בבתי הספר היסודיים: לדבריה המהלך של "צמצום מגעים" לא באמת יתאפשר בכיתות הנמוכות, והמשמעות דה-פקטו של החלטה שכזו תהיה החזרתם ללימודים בזום, כאלו שלדבריה יפגעו מאוד ביכולותיהם.
אמש אישרה ועדת החוקה של הכנסת גם את התו הירוק החלקי שהוחל בקניונים רק על חנויות שגודלן גבוה מ-100 מטר רבוע – אך רק לתשעה ימים. זאת לצד התו הסגול המהודק בקניונים, שיפעלו על בסיס הגבלת תפוסה של אדם אחד לכל 15 מטר. בנוסף, הקנס לעסקים הופחת אך הובהר כי הוא יינתן מיידית ללא אזהרה. הוועדה אישרה גם את איסור האכילה במתחמי מזון משותפים בקניונים, ובדוכני המזון תתאפשר מכירת טייק-אוויי לבעלי תו ירוק.

לצד ההגבלות, האסטרגיה של הממשלה נשענת בעיקרה על קידום חיסונים, כשלדברי ראש הממשלה נפתלי בנט אותן הגבלות – לצד אלו שכבר הוטלו על השבים מחו"ל – נועדו "לקנות זמן" ולעכב ככל הניתן את התפשטותו של גל האומיקרון, על מנת לאפשר לישראלים שטרם התחסנו להתמגן מפני הנגיף.
עם זאת, נראה שההיענות בציבור אינה מספקת: מנתונים שהתפרסמו אמש עולה כי רק 10% מבני ה-5 התחסנו נגד קורונה במנה אחת וכך גם 17% מבני 6 עד 11. כלומר, רק 15.6% מהתלמידים בגילים אלה מחוסנים. לשם השוואה, בגילים 12 עד 15 – 61% מחוסנים ובקבוצת הגיל 16 עד 18 – 78% התחסנו בשתי מנות לפחות.
בתוך כך, הבוקר פורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש צפוי ככל הנראה לפרסם השבוע את הצו שיורה על תחילת מבצע החיסון הרביעי – אך תחת שינויים מסוימים מההמלצה המקורית שהתקבלה בשבוע שעבר על ידי הצוות לטיפול במגפות (צט"מ). גורמים במערכת הבריאות אומרים כי נשקלת הותרתם של הצוותים הרפואיים מחוץ להמלצה, לצד העלאת קבוצת המתחסנים הראשונה לגיל 70 ומעלה, במקום 60 ומעלה.