2 צפייה בגלריה
מפעל בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
(צילום: EPA)
קרן "אמדאו אנטוניו", קרן גרמנית לזכויות אדם שנחשבת לאחת הפעילות ביותר בגרמניה, הודיעה על הפסקת שיתופי הפעולה שלה עם חברת בן אנד ג'ריס, כמחאה על הודעתה שתפסיק למכור את הגלידה שלה בגדה המערבית.
סערת בן אנד ג'ריס - כתבות נוספות:
קרן "אמדאו אנטוניו" הוקמה בשנת 1998 וחרטה על דגלה את המאבק בקיצוניות הימנית, בנאו-נאציזם, באנטישמיות, בגזענות ושנאת זרים בגרמניה. היא מהבולטות שבארגונים הפועלים בתחום זכויות האדם בגרמניה ומשתפת פעולה, בין היתר, עם שורה ארוכה של ארגוני חברה אזרחית, חברות ותאגידים וכן משרדי ממשלה גרמניים, מדינתיים ופדרליים. הקרן נקראת על שמו של עובד זר מאנגולה שנרצח באכזריות בשנת 1990 על ידי כנופיה של ניאו-נאצים גרמנים.

הקרן מקיימת שיתופי פעולה ענפים עם חברת בן אנד ג'ריס בנושאים כגון מצב הפליטים בגרמניה ומאבק בשנאת זרים. בשנים האחרונות הקרן והחברה שיתפו פעולה ב-40 מיזמים.
במכתב שפרסמה אמש (רביעי) באתר האינטרנט שלה מציינת הקרן כי קיבלה את הודעתה של יצרנית הגלידה "בתדהמה גדולה" והדגישה כי לא תוכל להסכים עם ההחלטה לנקוט חרם נגד ישראל. הקרן גם מביעה את אכזבתה מכך שיצרנית הגלידה החליט ליישר קו עם תנועת החרם נגד ישראל. עוד מציינת הקרן כי החרם לא מקדם את השלום ולא מקל על סבלם של הפלסטינים. "ההיפך הוא הנכון, החרם מעמיק את המתיחות והתוקפנות ומקשיח את עמדות הצדדים", נאמר.
בהמשך מציינת הקרן כי "שנאה מופצת תחת כסות של 'ביקורת כלפי ישראל' ומרעילה את האווירה נגד יהודים". הקרן אף מותחת ביקורת על כך שבניגוד למקרים אחרים של פגיעה במיעוטים, דווקא בסוגיית האנטישמיות בן אנד ג'ריס לא השמיעה את קולה, "ובמקום זאת הצטרפה למקהלה של אלה המציגים את ישראל כ'רוע הגדול' מבלי להתייחס להקשר הרחב וההיסטורי של האזור". עוד נאמר כי "מדובר במכה בפנים של כל אלה החווים אנטישמיות באופן יום יומי".
2 צפייה בגלריה
הפגנות נגד ישראל בברלין
הפגנות נגד ישראל בברלין
"שנאה מופצת תחת כסות של 'ביקורת'". הפגנה של ה-BDS בברלין
(צילום: GettyImages)
בסיום מציינת הקרן כי "ארגון שמתיימר להילחם למען זכויות אדם לא יכול להיות עיוור אל מול פעילותם של ארגונים בעלי תפיסות אנטישמיות, גזעניות, הומופוביות ומיזוגיניות. ולפיכך, בתנאים האלה, נפסיק את שיתוף הפעולה שלנו עם בן אנד ג'ריס".
מדובר בהצהרה משמעותית של ארגון עם פעילות נרחבת בגרמניה עם מוניטין רב בכל הקשור לעיסוק בזכויות אדם, מאבק באנטישמיות ושנאת זרים בגרמניה. לשגרירות ישראל בגרמניה קשר קרוב לארגון מזה שנים רבות, אך גורמים בשגרירות אמרו כי החלטת הקרן התקבלה באופן עצמאי ולא לבקשת ישראל. שגרירות ישראל הודיע כי "תמצא את הדרך לשבח את אנשי הקרן ולהודות להם על עמידתם האיתנה לצידנו".
אמש פרסמו מייסדי חברת הגלידה, בנט כהן וג'רי גרינפלד, הצהרה שבה גיבו את החלטת החברה להפסיק לפעול בהתנחלויות. "ניתן לתמוך בישראל - ולהתנגד לחלק מהמדיניות שלה. אנחנו גאים בהחלטה ומאמינים כי הבחירה בה היא בחירה בצד הנכון של ההיסטוריה. כיהודים שאוהבים את ישראל אנחנו דוחים מכל וכל את ההנחה שהטלת ספק במדיניות הישראלית היא אנטישמיות".