"אנחנו בן וג'רי. אנשים של גלידה, אנשים של עקרונות". תחת הכותרת הזו פרסמו אמש (רביעי) בעלי רשת הגלידות "בן אנד ג'ריס", בנט כהן וג'רי גרינפלד, את תגובתם הראשונה לסערה שהתחוללה מאז שהכריזו כי הם לא מוכנים למכור את מוצריהם בהתנחלויות - אותה פרסמו כמאמר בעיתון "ניו יורק טיימס".
4 צפייה בגלריה
מפעל ייצור גלידות בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל ייצור גלידות בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
"ההחלטה - חלק ממאבק ארוך של החברה למען השלום"
(צילום: AFP)
"אנחנו הקמנו את בן אנד ג'ריס, ואנחנו גם יהודים גאים", כתבו מייסדי החברה שמחזיקה ביותר מ-50% משוק הגלידות בישראל. "זה חלק מהזהות שלנו, וכך הזדהנו לאורך כל חיינו. כשהחברה שלנו החלה לצמוח ולפעול מחוץ לארצות הברית - ישראל הייתה אחד המקומות הראשונים שהגענו אליהם. כמו אז, גם היום נותרנו תומכים של מדינת ישראל. אך ניתן לתמוך בישראל - ולהתנגד לחלק מהמדיניות שלה, כפי שהתנגדנו למדיניות של הממשל האמריקני. כך, באופן שלא משתמע לשתי פנים - אנחנו תומכים בהחלטת החברה להפסיק את פעילותה בהתנחלויות, כפי שהקהילה הבינלאומית - כולל ארצות הברית - קבעה כי מדובר בשטח כבוש".

סערת בן אנד ג'ריס - כתבות נוספות

כהן וגרינפלד הוסיפו כי "אף כי איננו ממלאים שום תפקיד ביצועי בחברה שייסדנו ב-1978, אנחנו גאים בהחלטה ומאמינים כי הבחירה בה היא בחירה בצד הנכון של ההיסטוריה. בעינינו, להפסיק את מכירת הגלידה בהתנחלויות היא אחת ההחלטות החשובות שהחברה קיבלה ב-43 שנות קיומה. זהו צעד אמיץ במיוחד מצדה, למרות שידעה שהתגובה - שלא בוששה להגיע - תהיה עוצמתית, בן אנד ג'ריס החליטה לעשות את הצעד שעומד בקנה אחד עם ערכיה הפרוגרסיביים".
4 צפייה בגלריה
ארכיון 2010 ג'רי גרינפילד בן כהן מייסדי גלידת בן אנד ג'ריס
ארכיון 2010 ג'רי גרינפילד בן כהן מייסדי גלידת בן אנד ג'ריס
"הטלת ספק במדיניות הישראלית זו לא אנטישמיות". כהן וגרינפלד
(צילום: AP)
השניים ציינו כי "התמיכה שלנו בהחלטה של החברה היא לא אנטישמיות, ולמען האמת - אנחנו מאמינים כי דווקא הפסקת המכירות בהתנחלויות צריכה ואמורה להיות עוד צעד שיקדם זכויות אדם וצדק - שהם עקרונות יסוד ביהדות. בן אנד ג'ריס היא חברה שפועלת למען השלום. לאורך השנים החברה קראה לקונגרס להפחית את תקציב הצבא האמריקני, התנגדה למלחמת המפרץ ב-1991, ואלה לא היו רק דיבורים. אחת היוזמות החברתיות הראשונות שלנו, ב-1988, הייתה במסגרת קריאה להעביר אחוז אחד מתקציב הביטחון ליוזמות שלום ברחבי העולם. אנחנו רואים בהחלטה האחרונה של החברה המשך של אותה היוזמה. זה לא נגד ישראל, אלא כחלק ממאבק ארוך למען השלום".
בהמשך ציינו כהן וגרינפלד כי החברה עושה הפרדה ברורה בין השטח הריבוני והדמוקרטי של ישראל - לבין ההתנחלויות. "ההחלטה לעצור את המכירות מחוץ לישראל הריבונית היא לא חרם על ישראל ובהצהרה של החברה לא נרשמה שום תמיכה בתנועת ה-BDS. החברה הבהירה כי ההחלטה לא יוצאת נגד ישראל, אלא נגד המדיניות שלה - שימור הכיבוש שהפך למחסום עבור השלום, ומפר את זכויות האדם הבסיסיות של הפלסטינים שחיים תחת כיבוש", כתבו. "כיהודים שאוהבים את ישראל אנחנו דוחים מכל וכל את ההנחה שהטלת ספק במדיניות הישראלית היא אנטישמיות.
4 צפייה בגלריה
מפעל ייצור גלידות בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל ייצור גלידות בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מייסדי החברה: "זה לא חרם, זאת ביקורת על המדיניות"
(צילום: AFP)
"כש'העברנו את המפתחות' בשנת 2000, סיכמנו על מבנה שליטה חדש בחברה יחד עם יוניליוור. אותו מבנה מאפשר לבן אנד ג'ריס להצליח ובה בעת לשמור על עצמאותה. כחלק מאותו הסכם - השליטה בחברה נמצאת בידי חבר מנהלים עצמאי, שתפקידו להגן על ערכיו של המותג ולפעול למיצוי מטרתו החברתית".
את מאמרם סיכמו השניים בכך שהם "מאמינים שעסקים הם אחד הדברים החזקים ביותר בחברה, ושחברות צריכות לנצל את כוחן ואת השפעתן כדי לקדם רעיונות לטובת הכלל. לאורך השנים הבנו כי לעסקים יש גם צד רוחני יותר, בדיוק כמו לבני אדם. כפי שתתן - כך גם תקבל. אנו מקווים שהתפיסה הזו נמצאת בליבת הפעילות של בן אנד ג'ריס - וזה מה שעומד מאחורי ההחלטה האחרונה. אנחנו גאים בכך ש-43 שנים מאז שהקמנו את חנות הגלידה הראשונה שלנו בתחנת דלק ישנה בוורמונט, שמותינו עדיין מתנוססים על האריזה".
4 צפייה בגלריה
מכירה של גלידת בן אנד ג'ריס בירושלים
מכירה של גלידת בן אנד ג'ריס בירושלים
אריזות גלידה בחנות בירושלים
(צילום: AFP)
הודעת החברה בשבוע שעבר עוררה סערה פוליטית בארץ ומחוצה לה. לפי החברה, ההודעה על כך שהיא מעוניינת להפסיק את שיווק הגלידות בהתנחלויות הועברה לזכיין הישראלי לפני זמן מה - אך הוא סירב וטען שמדובר במהלך לא חוקי. "בן אנד ג'ריס" הבהירה שהיא מתכוונת להישאר בישראל, וכי תמצא את הדרך לעשות זאת. חברי כנסת ושרים מיהרו להגיב להצהרה, וחלקם אף תיעדו את עצמם משליכים את אריזות הגלידה - שמיוצרות בישראל על-ידי עובדים ישראלים - לפח.
שר החוץ יאיר לפיד מיהר לכנות את המהלך "אנטישמי", ונשיא המדינה יצחק הרצוג אף הגדיל לכנותו "סוג חדש של טרור". בארצות הברית הגיבו גם כן, ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן הדגיש כי מדובר בהחלטה של חברה פרטית, והבהיר שממשל ביידן מתנגד לתנועת החרם - אף כי בעלי החברה ציינו כי אין להם כל קשר לתנועת ה-BDS.
פורסם לראשונה: 23:21, 28.07.21