7 צפייה בגלריה
נורדהא מיטאל
נורדהא מיטאל
נורדהא מיטאל
(צילום: S Martin/Flickr/Attribution-NonCommercial 2.0 Generic)
מי שככל הנראה עומדת מאחורי ההחלטה להפסיק את מכירת הגלידות של בן אנד ג'ריס בשטחים ואולי גם בישראל בכלל היא אנורדהא מיטאל - שתפקידה הרשמי הוא יו"ר ועד המנהלים העצמאי של החברה. עשרות ציוציה בטוויטר חושפים משנה אנטי-ישראלית עקבית וביקורת חריפה נגד מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים.
מיטאל, אמריקנית ילידת הודו, מוגדרת באתר של בן אנד ג'ריס בתור "מומחית בעלת שם עולמי לפיתוח, זכויות אדם וחקלאות". היא הקימה את "מכון אוקלנד" שחשף, כך נכתב, עוולות במסגרת עסקאות השקעה במדינות מתפתחות. היא חיברה ספרים רבים, כתבה מאמרים בעיתונות האמריקנית וכן התראיינה לערוצי הטלוויזיה הגדולים בארה"ב.

תחת השאלה "מה מטרתך בוועד המנהלים?" נכתבת התשובה: "להבטיח שבן אנד ג'ריס שומרת, מגינה, ומפתחת את המטרות החברתיות שלה ואת איכות המוצר, כדי שתהיה חברה שקובעת איך להיות בעולם הזה ולהציב סטנדרט לחברות אחרות". עוד נכתב כי היא רואה בתפקידה בחברה "הזדמנות לתת קול לפנטזיות אידיאולוגיות, לראות חזון לשינוי חברתי מתממש ולדעת שעסק יכול להוביל מטרה".
בן אנד ג'ריס והחרמת ההתנחלויות – עוד כותרות:
באתר של בן אנד ג'ריס גם מסבירים כי ועד המנהלים העצמאי, הגוף שבראשו עומדת מיטאל, איננו דירקטוריון במובן המקובל של המילה, אלא גוף "המוסמך להגן על איכות המוצר והיושרה של בן אנד ג'ריס. לשמור ולקדם את הפעילות החברתית של בן אנד ג'ריס והיושרה של המותג, באמצעות מתן תובנות והדרכה לגבי המטרות החברתיות כדי להבטיח שאנחנו עושים את הגלידה הטובה ביותר בדרך הטובה ביותר".
ציוצים נגד ישראל שכתבה ושיתפה אנורדהא מיטאל:
7 צפייה בגלריה
ציוצים ששיתפה אנורדהא מיטאל, יו"ר דירקטוריון בן אנד ג'ריס
ציוצים ששיתפה אנורדהא מיטאל, יו"ר דירקטוריון בן אנד ג'ריס
(מתוך טוויטר)
7 צפייה בגלריה
ציוצים ששיתפה אנורדהא מיטאל, יו"ר דירקטוריון בן אנד ג'ריס
ציוצים ששיתפה אנורדהא מיטאל, יו"ר דירקטוריון בן אנד ג'ריס
(מתוך טוויטר)
7 צפייה בגלריה
ציוצים ששיתפה אנורדהא מיטאל, יו"ר דירקטוריון בן אנד ג'ריס
ציוצים ששיתפה אנורדהא מיטאל, יו"ר דירקטוריון בן אנד ג'ריס
(מתוך טוויטר)
מיטאל כאמור מטיחה כבר שנים ביקורת קשה ועקבית נגד ישראל ברשתות החברתיות. בציוץ מ-2018 היא הביעה תמיכה בתנועת החרם על ישראל, ה-BDS. "הקטסטרופה נמשכת. 70 שנה אחרי #הנכבה #פלסטין_מדממת", כתבה אז.
בנובמבר 2020 שיתפה ציוץ שבו נכתב: "כשהתקשורת הבינלאומית מתמקדת בבחירות בארה"ב, ישראל מנצלת את ההזדמנות למחוק בתוך שעות כפר פלסטיני שלם בשטחים הכבושים של הגדה המערבית. 74 אנשים איבדו את בתיהם, מתוכם 41 ילדים. זה נעשה בהסכמת ארה"ב ובשתיקתה".
באותו חודש צייצה מחדש דו"ח של ארגון יש דין וכתבה: "דו"ח מזעזע שמגנה את הצבא הישראלי על כניסה לבתים פלסטינים לעתים קרובות באמצע הלילה. הכיבוש צריך להסתיים". בינואר האחרון שיתפה מיטאל דו"ח של ארגון בצלם עם הציטוט "מה שנראה כמו אפרטהייד, חייב להיות אפרטהייד".
7 צפייה בגלריה
מפעל ייצור גלידות בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל ייצור גלידות בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל הגלידה בבאר טוביה, היום
(צילום: AFP)
בפברואר התייחסה מיטאל למבצע החיסונים בישראל שהיה אז בעיצומו, והצטרפה לביקורת כלפיה על כך שאינה משתפת את מנות החיסון עם הפלסטינים. "תבקשו מד"ר פאוצ'י (יועץ הבית הלבן להתמודדות עם הקורונה) לקרוא לישראל לשתף את אספקת החיסונים שלה עם הפלסטינים", כתבה, ושיתפה קישור לעצומה בנושא.
בזמן העימותים בירושלים שקדמו למבצע שומר החומות סביב פינוי פלסטינים משכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים שיתפה מיטאל ציוץ שבו נכתב: "מה שקורה בשייח ג'ראח קורע לב. אדמה נגנבת ונשרפת, פלסטינים מגורשים שלא כדין מהבתים היחידים שאי פעם הכירו. זה מגעיל שהתקשורת במידה רבה שתקה על כך".
בזמן מבצע שומר החומות היא העלתה הילוך ותקפה את ישראל מדי יום, תוך שהיא דורשת מהממשל האמריקני להפסיק את הסיוע לישראל. בציוץ ששיתפה נכתב: "בתקיפות ישראליות מהאוויר בעזה נהרגו לפחות 198 פלסטינים - כ-1 מתוך 3 היו ילדים. 42 בני אדם נהרגו מיום ראשון".

בהמשך כתבה בעצמה: "אנחנו לא רוצים שכספי המיסים שלנו יממנו את ההרג והדיכוי של פלסטינים חפים מפשע. תגידו לאנשי הקונגרס לחתום על הצעת החוק של ברני סנדרס ו-AOC (חברת בית הנבחרים אלכסנדרייה אוקסיו קורטז) לחסימת מכירת הנשק של ביידן לישראל". בציוץ אחר כתבה: "הגיע הזמן לסיים את הסיוע האמריקני לאפרטהייד בישראל!".
השבוע הצליחה מיטאל לקדם את מטרותיה האנטי-ישראליות לאחר שהנהלת החברה הודיעה כי תפסיק למכור את מוצריה בהתנחלויות. עם זאת היא לא הייתה מרוצה מההודעה, מפני שההנהלה הבטיחה להמשיך למכור את המוצרים בשאר חלקי ישראל. לדברי מיטאל ההודעה פורסמה ללא אישור הוועד ובלחץ של חברת-האם יוניליוור - ואילו הוועד טרם אישר את הישארותה של ענקית הגלידות בישראל כולה.
"ההונאה הזו מעציבה אותי. זה לא קשור לישראל. זה קשור להפרת הסכם הרכישה ששמר על הנשמה של החברה", אמרה מיטאל בריאיון ל-NBC. מיטאל האשימה כי ביונילוור "רוצים להרוס את הנשמה של החברה", והדגישה: "אנחנו רוצים שערכים יובילו את החברה, ולא לקבל תכתיבים מחברת האם".
פורסם לראשונה: 23:52, 21.07.21