בישראל מעריכים היום (ג') כי הקואליציה המערבית בהובלת ארה"ב להגנה על כלי השיט בים האדום לנוכח מתקפות החות'ים מתימן תתגבש סופית בשבוע הקרוב, וכי ישתתפו בה ספינות מלחמה מבריטניה, צרפת, איטליה ואולי גם ספרד. ההערכה באה כשברקע התגברות המתקפות של החות'ים, בעלי בריתה של איראן, על ספינות החשודות כקשורות לישראל, והודעת המצור של החות'ים מתחילת השבוע, שלפיה מעתה יראו בכל ספינה שיעדה הוא ישראל מטרה לגיטימית.

6 צפייה בגלריה
מגויסים חדשים לכח החותי
מגויסים חדשים לכח החותי
החות'ים בתימן. הקואליציה מתגבשת
(צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
הכותרת
איך שופטים את מחבלי חמאס?
27:08
רק הלילה ירו החות'ים טיל שיוט לעבר המכלית המסחרית סטרינדה, מכלית נושאת דגל נורבגיה שהובילה חומר כימי שיעדו נמל אשדוד והייתה אמורה לעגון בו ב-4 בינואר. לפי פיקוד המרכז האמריקני, שריפה פרצה בסיפון כתוצאה מפגיעת הטיל, והבוקר עדכנה החברה המפעילה את המכלית כי היא עושה דרכה לנמל מבטחים. 22 חברי הצוות שהיו עליה, כולם הודים, לא נפגעו.
יותר מחודש עבר מאז החלו החות'ים לתקוף ספינות בעלות קשר ישראלי בים האדום, ובשבוע שעבר הביעו גורמים אמריקנים תסכול מכך שממשל ביידן אינו שש להתערב בעניין. כעת נראה שהיוזמה להקמת קואליציה ימית בינלאומית שתהדוף את החות'ים צוברת תאוצה. בצה"ל מציינים כי גם מול האיום שנשקף מהפיראטים הסומלים שפעלו באותו אזור לפני כעשור נדרשו כמה חודשים כדי לגבש קואליציה מהסוג הזה.
את דבר הקמתה של הקואליציה בהובלת ארה"ב אישר שלשום גורם מדיני ישראלי, שציין כי ירושלים העבירה לוושינגטון ולקהילה הבינלאומית מסר שלפיו ללא מענה אפקטיבי כזה - ישראל תיאלץ לפעול בכוחות עצמה.
6 צפייה בגלריה
המכלית סטרינדה שנפגעה
המכלית סטרינדה שנפגעה
המכלית סטרינדה שנפגעה במתקפה בלילה האחרון
(צילום: RuudCoster, vesselfinder)
גורמים בחיל הים קיימו לאחרונה כמה דיונים עם הצי החמישי של צבא ארה"ב באשר לאיום החות'י המסלים במצרי באב אל-מנדב, והדגישו בפני האמריקנים כי מדובר בבעיה עולמית, ולא ישראלית: דרך מצרים אלה, החוצצים בין הים הערבי ומפרץ עדן לבין הים האדום וקרן אפריקה, עוברים כ-15% מהתובלה הימית העולמית. מדובר בסחורות מהמזרח ומסין שעושות דרכן מערבה, ובפרט לאירופה וארה"ב.
המעבר במצרי באב אל-מנדב ובתעלת סואץ מקצר את דרכן של הסחורות למערב, וחוסך את הצורך להקיף את אפריקה. בישראל מדגישים כי גם מצרים נפגעת מהתקיפות החות'יות, משום שכל אוניית משא העוברת בתעלת סואץ משלמת לקהיר מיסים בשווי חצי מיליון דולר על עצם המעבר. גם ירדן תלויה כלכלית בהשארת המצרים פתוחים, משום שהנמל היחיד שלה הוא נמל עקבה.

כצב"מים עם אפקט נפץ גדול פי 7

בתוך כך, פעילות חיל הים בתמרון היבשתי של צה"ל חושפת עד כמה התעצם בשנים האחרונות הכוח הימי של חמאס: הוא הצטייד בעשרות טילים תת-מימיים שרק כעת התגלו. שנתיים וחצי לאחר שצה"ל גילה ותקף במבצע שומר החומות שניים או שלושה כלי צלילה בלתי מאוישים (כצב"מים) בתצורת טורפדו השייכים לחמאס, בחודשיים האחרונים גילו בצבא שארגון הטרור הצליח לייצר ולהסתיר עוד עשרות כאלו. חלקם הוחרמו על-ידי כוחות צה"ל ממנהרות במרחבים שבהם צה"ל מתמרן בצפון הרצועה.
6 צפייה בגלריה
 כלי צולל בלתי מאויש שאותר ונחקר על ידי כוחות זרוע הים
 כלי צולל בלתי מאויש שאותר ונחקר על ידי כוחות זרוע הים
כלי צולל בלתי מאויש שאותר ונחקר על ידי חיל הים
(צילום: דובר צה"ל)
הטילים שהתגלו הם טילים תת-ימיים הניתנים לניהוג מרחוק, אך יכולים לשמש גם בשיטת "שגר ושכח" על בסיס GPS, עם עשרות קילוגרמים של חומר נפץ. בחיל הים לא שוללים את האפשרות שבידי חמאס כצב"מים נוספים, שפיצוצם בתוך הים נגד מטרה ישראלית, כמו מתקן קצא"א האסטרטגי ליד אשקלון, יוצר אפקט נפץ גדול פי שבעה. יחד עם זאת בחיל מבהירים כי יש מענה גם לאיום זה.
הכצב"מים הוצאו ממסתורם במנהרות מיוחדות שהגיעו לחופי הרצועה, והוטלו למים באופן שמקשה על צה"ל לגלות אותם מהאוויר. כך גם, במנהרות לים, הצליחו לצאת מחופי עזה כ-100 מחבלי הקומנדו הימי של חמאס במתקפת הטרור של 7 באוקטובר, חלקם בצלילה, אחרים בשחייה וכ-40 מהם בשבע סירות גומי מהירות ובסירת דיג אחת, בחסות מאות סירות דיג ששטו באותו הבוקר במרחב.
6 צפייה בגלריה
סיכולים של פעילי הכוח הימי של חמאס
סיכולים של פעילי הכוח הימי של חמאס
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
תיעוד החדירה מחוף זיקים ב7 באוקטובר
תיעוד החדירה מחוף זיקים ב7 באוקטובר
חדירת מחבלי חמאס לחוף זיקים ב-7 באוקטובר. הספיקו להרוג ישראלים
רוב המחבלים חוסלו בטרם הגיעו לחוף הישראלי אך 10 מהם כן הגיעו ליעדם, והספיקו להרוג כמה ישראלים בחוף לפני שחוסלו. בדיעבד מתברר כי דבורה של חיל הים תקפה באותו הבוקר גם טרקטור ישראלי שנגנב על-ידי מחבלי חמאס מאזור זיקים ושעליו הועמסו גופות. עוד נודע כי צמרת חיל הים לא עודכנה בסימנים המעידים שהתגלו ברצועה על-ידי אמ"ן ושב"כ בלילה שקדם למתקפה. "נערכנו בבט"ש חזקים מול תרחיש ללא התרעה מודיעינית של שתיים-שלוש סירות אויב לכיווננו כאירוע פח"ע, ועדיין בלמנו בים את רוב האיום שהתפרץ", אמרו בחיל.
מאז מתקפת הטרור מפעיל חיל הים שני סטי"לים להגנה על אסדת הגז תמר הסמוכה לאשקלון, שחזרה לפעול באופן מלא בחודש האחרון, לאחר שקוררה בתחילת הלחימה, ושני סטי"לים נוספים להתקפה על מטרות חמאס בעזה. מעבר לכך הוא מפעיל דבורות שמבצעות משימות הגנה והתקפה. שניים או שלושה סטי"לים נוספים מגינים באופן מדורג במפרץ אילת, ומרבית הכוח הימי של צה"ל, ספינות טילים וצוללות, פועל בזירה הצפונית מול לבנון וסוריה. חלק מהסטי"לים מגינים על שתי האסדות הנוספות של ישראל, לווייתן וכריש, שהפעלתן לא פסקה לרגע למרות המלחמה. החיל גם מלווה את 16 האוניות שהביאו לישראל אלפי טונות של אמצעי לחימה דרך הים.
באשר לתמרון, חיל הים שיגר עד כה אלפי חימושים מספינותיו בשיתוף פעולה עם חטיבות היבשה וחיל האוויר, בתקיפות משותפות ומשלימות.