2 צפייה בגלריה
ייפגשו כחודש לאחר ההודעה על נרמול היחסים. לפיד וארדואן
ייפגשו כחודש לאחר ההודעה על נרמול היחסים. לפיד וארדואן
ייפגשו כחודש לאחר ההודעה על נרמול היחסים. לפיד וארדואן
(צילום: יואב דודקביץ', רויטרס)
ראש הממשלה יאיר לפיד ימריא ביום שני בלילה לביקור מדיני בניו יורק וישתתף בכינוס השנתי של העצרת הכללית של האו"ם. נאומו של לפיד בפני עצרת האו"ם צפוי להתקיים ביום חמישי. לפיד יכתוב את הנאום בעצמו וחלקו יעסוק באיום האיראני.
בשולי העצרת צפוי ראש הממשלה להיפגש עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן. זו תהיה הפגישה הראשונה בין ראש ממשלה ישראלי לבין ארדואן מאז פגישתו עם ראש הממשלה אהוד אולמרט לפני 13 שנה - ממש לפני תחילת המשבר הדיפלומטי בין המדינות שהחל בנאומו של שמעון פרס בדאבוס בינואר 2009.
לפיד צפוי להיפגש גם עם ראש ממשלת בריטניה אליזבת טראס, ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס וכן עם מזכ"ל האו"ם אנתוניו גוטרש. בין לפיד לראש ממשלת בריטניה יש יחסים טובים מאוד והם נפגשו בעבר כשרי חוץ. במהלך הביקור ייתכנו פגישות עם מנהיגים נוספים.
כמו כן, יפגוש ראש הממשלה את ראשי הארגונים המרכזיים של הקהילות היהודיות בצפון אמריקה. בנוסף, ישתתף לפיד בכנס השנתי של ארגון FIDF. באירוע ישתתפו כ-500 מהתומכים הגדולים של הארגון הפועל לרווחת חיילי צה"ל, בין השאר באמצעות מלגות לימודים.
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
הרצוג עם ארדואן בביקורו בטורקיה במרץ
(צילום: AFP)
לביקורו של ראש הממשלה יצטרפו ראש המל"ל איל חולתא, מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז, המזכיר הצבאי לרה"מ אלוף אבי גיל, מנכ"לית משרד ראש הממשלה נעמה שולץ ומזכיר הממשלה שלום שלמה. את הביקור ילוו גם שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן והקונסול הכללי בניו יורק אסף זמיר. לפיד ימריא חזרה לארץ מיד לאחר נאומו כדי להספיק להגיע לחתונת בנו ביום שישי בצהריים.
לפני חודש הכריזו ישראל וטורקיה על נרמול יחסים מלא בין המדינות, זאת לאחר שיחת לפיד עם ארדואן חודש לפני כן. במסגרת ההכרזה, ישראל וטורקיה יחזירו את השגרירים והקונסולים כלליים למדינות, יותר מארבע שנים לאחר ששגריר ישראל בטורקיה איתן נאה גורש ממנה. בישראל ובטורקיה מעוניינים למנות שגרירים עוד לפני הבחירות בישראל והשבוע צפוי משרד החוץ להודיע על מינויה של אירית ליליאן לשגרירה בטורקיה. במקביל צפויה גם אנקרה להודיע על מינוי שגריר בישראל.
בחודשים האחרונים נמשך תהליך ההתקרבות בין ישראל לטורקיה. נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיע במרץ האחרון לארמונו של הנשיא ארדואן באנקרה, והתקבל בתזמורת שניגנה את ההמנון "התקווה" - במפגש המדיני הראשון מאז 2008. שלושה חודשים אחר כך, גם לפיד הגיע לטורקיה, על רקע סיכול פיגוע איראני על אדמת איסטנבול.