על רקע המשבר ביחסים בין ישראל לארה"ב, ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב, הגנרל צ'ארלס בראון, אמר אמש (חמישי) כי ישראל לא קיבלה את כל הנשק שביקשה, בין היתר בגלל שממשל ביידן לא הסכים לספק לפחות חלק ממנו. "אנחנו תומכים ביכולות שלהם, אבל הם לא קיבלו את כל מה שביקשו", אמר בראון. "חלק מזה נובע מכך שהם ביקשו דברים שאין לנו את היכולת לספק - או שאנחנו לא מוכנים לספק, לא כרגע".
1 צפייה בגלריה
צ'רלס "סי קיו" בראון הרמטכ"ל החדש של ארה"ב ראש המטות המשולבים
צ'רלס "סי קיו" בראון הרמטכ"ל החדש של ארה"ב ראש המטות המשולבים
"אנחנו תומכים ביכולות שלהם, אבל הם לא קיבלו את כל מה שביקשו". בראון
(צילום:EPA/Nathan Howard / POOL)
אישורו של בראון בנוגע להעברת הנשק מגיע לאחר הביקור של שר הביטחון יואב גלנט בפנטגון ובבית הלבן, שם נרמז לו בצורה די ברורה שאם ישראל לא תיענה לדרישות ממשל ביידן בעניין הסיוע ההומניטרי ולא תגיע בהקדם להבנות בנושאי "היום שאחרי" והכניסה לרפיח, הממשל לא יצליח להעביר ולאשר בקונגרס את בקשות הסיוע של ישראל, כולל 14 מיליארד דולר שביידן הבטיח בתחילת המלחמה הנוכחית ועדיין לא אושרו בקונגרס.
האמריקנים לא איימו במפורש, אבל הרמזים והקישור בין העניינים ההומניטריים והסיוע הצבאי לישראל היו ברורים לגמרי. שר הביטחון מצידו ניסה כנראה, ויש סימנים שהצליח, להרגיע את האווירה ולהחזיר את האמון בין בכירי הממשל האמריקני לקבינט המלחמה ולדרג המקצועי של צה"ל. אבל בנושאים שמטרידים את הממשל בוושינגטון לא הגיעו עדיין הצדדים להבנות ולהסכמות ולכן, המשבר עם ארה"ב עדיין בעינו.
בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו עדכן אתמול בבוקר את חברי קבינט המלחמה שיוציא משלחת לוושינגטון בשבוע הבא, לאחר ששלשום הכחיש את הודעת הבית הלבן ולפיה הוא חזר בו והחליט לשלוח משלחת ישראלית שתדון עם האמריקנים על מבצע ישראלי ברפיח. גורמים מדיניים ששוחחו עם ynet אמרו כי "נתניהו הבין ששגה".
בפגישה שקיים אתמול עם הסנאטור הרפובליקני ריק סקוט, טען נתניהו כי החלטתו המקורית לבטל את הוצאת המשלחת נבעה מרצונו להראות לחמאס ש"הלחץ על ישראל לא יעבוד". הוא תקף את מדיניות ממשלו הדמוקרטי של הנשיא ג'ו ביידן, וטען כי "החלטת ארה"ב במועצת הביטחון הייתה צעד מאוד לא טוב. מה שהכי גרוע בה היה שהיא עודדה את חמאס לנקוט עמדה נוקשה, ולסמוך על כך שהלחץ הבינלאומי ימנע מישראל לשחרר את החטופים ולהרוס את חמאס".
בעוד ארה"ב טוענת כי הימנעותה במועצת הביטחון לא השפיעה על תשובת חמאס, שסירב לעסקה גם לפניה ובכל מקרה העביר את התשובה לפני ההצבעה, נתניהו עומד על כך שהייתה לה השפעה. "ההחלטה שקיבלתי לא לשלוח את המשלחת לוושינגטון - בעקבות החלטת מועצת הביטחון - הייתה מסר לחמאס שלא יסמכו על הלחץ הזה. זה לא יעבוד. ואני מקווה שהפעם הם יבינו את המסר", קבע שלשום.