3 צפייה בגלריה
סמל-ראשון נתן פיטוסי ז"ל
סמל-ראשון נתן פיטוסי ז"ל
סמל-ראשון נתן פיטוסי ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
התקרית הקשה ביום שני בלילה, שבה נהרג סמל-ראשון נתן פיטוסי ז"ל, היא כבר השלישית מתחילת השנה שבה נפגעו או נהרגו לוחמים. ההגדרה "ירי דו-צדדי" אינה עונה על שלושתם, אבל יש ביניהם חוט מקשר: בעיית משמעת ואי-הקפדה על נהלים, עליהם נהוג לומר בצבא שהם "נכתבו בדם". שלשום (שני) בלילה, על קו התפר, מול הכפר שוויכה שליד טול כרם, קיבלנו תזכורת איומה עד כמה זאת לא סיסמה.
במקרה הראשון ביחידת דובדבן, בחודש ספטמבר, היו אלה מפקד הפלגה סרן ד' והלוחם רב-סמל י' שנפצעו במהלך מבצע מעצרים בכפר ברוקין ואז נכנסו בטעות לקו האש כתוצאה של חוסר תיאום בין הכוחות. אלא שזהו אירוע שהתרחש תוך כדי לחימה, כלומר במרחב הרבה יותר מועד לפורענות. צעדים פיקודיים לא ננקטו במקרה הזה.
3 צפייה בגלריה
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
עוד אירוע חמור השנה - ירי דו-צדדי שבו נהרגו רס"ן אופק אהרון ורס"ן איתמר אלחרר
(צילום: דובר צה"ל)
לעומת זאת, האירוע החמור ביותר השנה התרחש ביחידת אגוז, אז אכן היה ירי דו-צדדי מיותר שבו נהרגו רב-סרן אופק אהרון ורב-סרן איתמר אלחרר ז"ל, מאש של חברם ליחידה, סגן נ'. כאן ועדת הבדיקה שהוקמה, בראשות אלוף במיל' נועם תיבון, מצאה בעיות משמעת חמורות ביותר. תיבון אף המליץ לרמטכ"ל, בשיחה ביניהם, להדיח את מפקד היחידה, סגן-אלוף א'. תיבון לא רצה להראות לו את הדלת החוצה מהצבא, אלא להטיל עליו - כמתבקש - את האחריות, וגם לזעזע את הצבא ובעיקר את המפקדים, כי מה שמתחיל ביחידה ללא משמעת לא יכול לחזור על עצמו בצה"ל כולו.
לראיה, סגן-אלוף א' היה זה שהציע בעצמו לרמטכ"ל לסיים את תפקידו, אולם רב-אלוף אביב כוכבי החליט להשאירו, ועורר ביקורת גדולה. בינתיים, גם משפחות ההרוגים שינו כיוון ביחס לקצין היורה ולחקירת צה"ל את האירוע.
המקרה שבו נהרג סמל-ראשון פיטוסי ז"ל לא נחשב "ירי דו-צדדי" משום שהכדורים יצאו רק מכלי נשק אחד, בפעילות שוטפת ופשוטה יחסית, היכן שהפקודות ברורות למדי. בניגוד למה שנטען, הלוחמים לא נשחקו בקו, אליו הגיעו רק ביום חמישי, כך שאין שום הסבר שמניח את הדעת למה שקרה שם.

פיטוסי, כך לפי התחקיר, יצא מהעמדה לתפילה, חזר ונורה מטווח קצר. היורה, שטוען כי ביצע נוהל מעצר חשוד, צריך להסביר היטב איך הוא למעשה הפר את הנהלים: רק לאחרונה ההוראות הוחמרו באותה גזרה כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע. גם הטענה שלפיה חש בסכנת חיים דרושה הסבר. הרי אם היה קורא ל"חשוד" לעצור, או מבצע ירי לאוויר ואחר כך לרגליים, המוות היה נמנע.
לצה"ל אין צילום מהזירה או עדויות כדי להגיע לחקר האמת, והכל בעצם תלוי בגרסתו של היורה. מה קרה בפרק הזמן שפיטוסי הלך להתפלל? איך לא עלה בדעתו של היורה שפיטוסי הוא זה שמתקרב? מה עבר לו באמת בראש ומה באמת עשה, כאשר כל האירוע מתרחש בשטח ישראל?
3 צפייה בגלריה
סיור הרמטכ"ל באוגדת עזה
סיור הרמטכ"ל באוגדת עזה
לאחרונה הוחמרו הוראות הפתיחה באש למניעת פגיעה בחפים מפשע. הרמטכ"ל כוכבי
(צילום: דובר צה"ל)
להגיע לתשובות לכל השאלות הללו זו משימה לא פשוטה לחוקרי מצ"ח והיא רגישה שבעתיים לאור העובדה שמדובר בחברים טובים, שמשרתים יחד יותר משנתיים. בתחקיר ביחידת אגוז, לדוגמה, גרסת היורה השתנתה כמה פעמים עד שהובן מה קרה, אבל שם היו עוד עדויות תומכות שחסרות כאן. בנוסף, גם המצב התודעתי של היורה היה ברור.
במבצע "עלות השחר" הפגין צה"ל עליונות מודיעינית ואווירית, אולם חיל המודיעין והאוויר הם באמת צבא אחר וזר ליבשה. שם כבר התריעו האלוף במיל' תיבון ובוודאי גם האלוף במיל' יצחק בריק מפני בעיות משמעת חמורות. עם כל הכבוד להצלחת המבצע האחרון בעזה, מדובר בסוף בתנאים כמעט דלוקס. למלחמה בצפון מול חיזבאללה נזדקק לצבא יבשה חזק וממושמע. מי שעדיין חושב שזה המצב, מותו הנורא של סמל-ראשון נתן פיטוסי ז"ל אמור להעיר אותו.