4 צפייה בגלריה
yk13593112
yk13593112
מחויכים. חברי הקואליציה באירוע בירושלים
זו הייתה אמורה להיות ממשלת החלומות של נתניהו: ממשלת ימין על מלא. כל השותפים הטבעיים בפנים, בלי הפרעות משמאל. אבל בפועל, אם לשפוט לפי צעדיה - הממשלה אולי לא מפחדת להתנהג כמו ממשלת ימין, אבל המפגש עם המציאות מביא אותה למסקנה שההבטחות, בעיקר בתחום הביטחוני, לא פשוטות, ואולי גם לא כדאיות ליישום.
בסביבת נתניהו מעריכים שהקואליציה לא תשרוד לאורך זמן. "הממשלה תתפרק בגלל הקיצוניות של בן גביר וסמוטריץ'", אמר בכיר בקואליציה. "צריך לקרות לנו נס כדי שהקואליציה הזאת תשרוד עד סוף כנס החורף של הכנסת".
"לאופוזיציה ולמחאה לא יהיה יד ורגל בהפלת הממשלה", טען הגורם בקואליציה. "הממשלה תיפול בגלל הקיצוניות של שתי מפלגות ימין קיצוני, ובעיקר בגלל השר איתמר בן גביר. נראה שהאיש לא הבין שלפני תשעה חודשים הוא סיים את הקמפיין ונכנס לתפקידו כשר בממשלת ישראל".
4 צפייה בגלריה
yk13593116
yk13593116
נתניהו ובן גביר מרימים כוסית בגיבושון הקואליציה, אמש
הצעד האחרון שעורר אתמול תרעומת בקרב שרי הממשלה היה אישור העברתם של שמונה כלי רכב ממוגנים מירדן לרשות הפלסטינית, במימון אמריקני. את ההחלטה הזו קיבל שר הביטחון בני גנץ בינואר 2022, ושרי הממשלה, שיצאו נגדה בכל הכוח, יכלו לעצור אותה - ולא עשו כן, כי התאימה למדיניות הרשמית שלה לחזק את הרשות הפלסטינית ולא להביא לקריסתה.
גורם בסביבת נתניהו תקף את הביקורת שמותחים בפומבי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' על הממשלה: "השניים ממשיכים להתסיס ציבור ענק בימין על אף שגם ראש הממשלה וגם שר הביטחון מוציאים הכחשות ומעמידים דברים על דיוקם. אין ישיבת ממשלה שהשרים של עוצמה יהודית והציונות הדתית לא מותחים ביקורת או מבקרים את הממשלה. במציאות הזאת הממשלה והקואליציה יתקשו מאוד לתפקד ולהמשיך לכהן עד סוף הקדנציה".
הדיווחים על כך שממשלת ישראל מאפשרת העברת נשק לרשות הפלסטינית התבררו כשגויים. מתאם פעולות הממשלה בשטחים הבהיר אתמול כי "לא הועברו נשקים לרשות הפלסטינית במהלך השנה האחרונה", ולמרות זאת - בקבוצת הוואסטאפ של שרי הממשלה דיון סוער.
השרה אורית סטרוק כתבה: "אל תתנו להם רובים. אם הם לא יודעים לטפל בג'נין, טול כרם ושכם - שיזוזו הצידה ויתנו לנו לטפל. ממילא הם לא הורגים מחבלים, גג לוקחים אותם לכלא בתנאי בית מלון, וגם אם הם מחרימים נשק מהמחבלים - הם לא מעבירים אותו אלינו, אלא לוקחים לעצמם. אנחנו לא יודעים שכל הנשק הזה יופנה נגדנו?". השר יואב קיש ענה לה: "אורית, החלטות כאלו התקבלו מן הסתם בפורום שבו נמצא יו"ר המפלגה שלך (בצלאל סמוטריץ'). מציע שתדברי איתו. קבוצת הוואטסאפ הזו היא לא חלופה לקבינט. היא לעדכוני שרים בלבד".
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן בהקרנת הסרט טנטורה ברמרללה
אבו מאזן בהקרנת הסרט טנטורה ברמרללה
"הממשלה לא העבירה אף כלי נשק לרשות". אבו מאזן
מזכיר הממשלה יוסי פוקס קרא: "מכובדיי, נושאים מעין אלו מקומם בקבינט בלבד ולא בקבוצת ווטסאפ", והשר עמיחי אליהו השיב: "יוסי יקירי, אין לנו תשובות לעצמנו. זו לא רק שאלה של מה אנחנו מסבירים בתקשורת. זה לא עניין רק לקבינט. זה איך אנחנו ישנים בלילה".
סמוטריץ' האשים אתמול את ראש הממשלה בכך שצעדי החימוש של הרשות הפלסטינית מבוצעים כדי לרצות את יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, "במטרה להקים עימו ממשלת שמאל שתחתור להחייאת הסכמי אוסלו". גם בן גביר הגיב על הפרסומים, והעביר מסר מאיים לנתניהו: "אדוני ראש הממשלה, אם לא תתחייב בקולך שהפרסומים אודות העברת אמל"ח למחבלי הרשות הפלסטינית הם שגויים - יהיו לכך השלכות. אם בכוונתך לחתור לממשלת 'אוסלו 2', אנא עדכן את שריך ואת הציבור ונפעל בהתאם".
נתניהו אכן הכחיש את הפרסומים, ופירסם סרטון שבו הוא טוען כי לא הועברו כלי נשק לרשות, והאשים בהפצת "פייק ניוז": "מאז שקמה הממשלה, היא לא העבירה אף כלי נשק, אפילו לא אחד, לרשות הפלסטינית. מה שכן נעשה זה לממש החלטה שהתקבלה על ידי שר הביטחון בני גנץ (בממשלת בנט-לפיד) בינואר 2022, להעביר מספר כלי רכב ממוגנים להחלפת כלי רכב שהתיישנו. זה מה שנעשה, לא שריוניות, לא טנקים, לא קלצ'ניקובים, לא שום דבר". מלשכת נתניהו נמסר שראש הממשלה הנחה את המל"ל להביא לקבינט את כל ההחלטות שהתקבלו בממשלה הקודמת בנוגע לרשות הפלסטינית, "כדי להדק את הפיקוח ולוודא שמדיניות הממשלה הנוכחית מיושמת".
מחלוקת משמעותית נוספת בתוך הקואליציה הגיעה לנקודת רתיחה רק השבוע, כשנתניהו קיבל את עמדת מערכת הביטחון ודחה את התוכנית של בן גביר להחמיר את תנאי האסירים הביטחוניים לאחרי החגים מחשש להסלמה בשטחים ובירושלים. כפי שפורסם ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", בן גביר הנחה להגביל את ביקורי האסירים הביטחוניים מבלי לתאם עם גורמי הביטחון, וחרף התנגדות נציבת שב"ס.
4 צפייה בגלריה
בית סוהר מגידו
בית סוהר מגידו
נתניהו דחה את תוכנית בן גביר להחמרת תנאי האסירים הביטחוניים. ארכיון
(צילום: גדי קבלו)
זאת ועוד: ממשלת הימין מכילה את הפרובוקציות של חיזבאללה בגבול לבנון, ומסתפקת בהעברת מסרים דיפלומטיים ובאיומים.
דווקא במשמרת של ממשלת הימין, ישראל הסכימה לאפשר לאמריקנים פלסטינים להיכנס לישראל מיהודה ושומרון ומרצועת עזה, כדי לקדם את הפטור מוויזה. הממשלה לא מגרשת קונסוליות זרות מירושלים ואפילו הבליגה על כך שהסעודים מינו קונסול ליהודה ושומרון ולירושלים.
לצד הדיבורים על הגברת המשילות, הממשלה לא מבצעת אכיפה מסיבית בכבישי הדרום, ומתעלמת אפילו ממרוצי סוסים בשטחי אש של צה"ל. הממשלה לא מפרקת יישובים לא מוכרים בפזורה, פועלת חלקית נגד הטרור החקלאי בצפון, ולא מצליחה ליישם את ההבטחות לעונש מוות למחבלים. הממשלה גם לא בונה באזור E1 (השטח שבין ירושלים למעלה אדומים) ובלחץ אמריקני דוחה דיונים בנושא. ממשלת הימין על מלא לא מפנה את חאן אל-אחמר, בדיוק כמו קודמותיה.
הצעד העיקרי של הממשלה בעבור ההתיישבות היה ביטול חוק ההתנתקות, קידום של עשרות אלפי יחידות דיור בשטחים והכשרת מאחזים (לצד פינוי מאחזים), וכן העברת תקציבים של מיליונים לשיפור תשתיות בהתנחלויות כחלק "מחזון המיליון" מעבר לקו הירוק.
פורסם לראשונה: 00:00, 14.09.23