4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
בן גביר ונתניהו. נראה שראש הממשלה העמיד במקומו את השר לביטחון לאומי
(צילום: שאול גולן, אוליבייה פיטוסי)
לפי הודעת הקבינט, נראה שהשר איתמר בן גביר הועמד במקומו על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו: בתום דיון ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) שנערך היום (ג'), נמסר כי עד לדיון נוסף באוקטובר - לא יחולו שינויים בתנאי ביקורי האסירים הביטחוניים.
לפני כשבועיים נחשפה ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet ההוראה החדשה של השר לביטחון לאומי בן גביר, לצמצם את ביקורי המשפחות של האסירים הביטחוניים בכלא, מפעם בחודש לפעם בחודשיים. שורת גורמי ביטחון הזהירו מהשלכות הצעד, במיוחד בתקופה רגישה של איומים ביטחוניים ובמהלך החגים, וראש הממשלה הצהיר שהוא והקבינט יאמרו את המילה האחרונה בנושא.
בן גביר, לעומת זאת, התעקש שהסמכות להחליט על כך בידיו - אולם היום טרם הגיב על ההודעה שפורסמה בתום דיון הקבינט. בניגוד לעמדתו, אמרה בדיון היועמ"שית גלי בהרב-מיארה שהסמכות להחליט על הצבת מגבלות על אסירים ביטחוניים שייכת לקבינט.
"ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי קיימה היום דיון בהערכת המצב לקראת חגי תשרי", נמסר בהודעה הרשמית. "ראש הממשלה נתניהו ושרי הקבינט אישרו את ההיערכות המבצעית בכלל גופי הביטחון לקראת החגים והדגישו את החשיבות למתן ביטחון ותחושת ביטחון לכלל אזרחי ישראל לתקופה זו.
"כמו כן, נקבע כי הקבינט יקיים דיון באוקטובר בנושא האסירים הביטחוניים בבתי הכלא, עד לדיון זה לא יחולו שינויים", לשון ההודעה.
4 צפייה בגלריה
yk13574734
yk13574734
הנחיית בן גביר - "הנחתה" לא אחראית? בשב"ס דרשו לערוך על כך דיון בקבינט
(שאול גולן)
ההנחיה של בן גביר התייחסה לכ-1,600 אסירים, מתוך כ-5,000 אסירים ביטחוניים הזכאים לביקור משפחות מאיו"ש. לדברי גורמים במערכת הביטחון, בן גביר עשה זאת מבלי שקיים תיאום מסודר עם גופי הביטחון ותוך התנגדות נציבת שב"ס קטי פרי, שהתריעה בפניו מפני ההשלכות. בשב"ס ראו בהנחיה זו של השר "הנחתה" לא אחראית, ודורשים לערוך דיון בקבינט על כל שינוי בתנאי כליאתם של האסירים הביטחוניים, שהם, כידוע, בעלי מעמד מיוחד ומשפיע ברחוב הפלסטיני ונחשבים לסוגייה נפיצה ורגישה.
בתגובה, תקף השר בן גביר את השב"ס בטוויטר: "כאנשי חוק, וכשר הממונה על מערכת אכיפת החוק, אין לשירות בתי הסוהר את האפשרות לחרוג מהוראות החוק ופקודת שירות בתי הסוהר הקובעות ביקור משפחות אצל אסירים ביטחוניים בכלא פעם בחודשיים ולא כפי ששב"ס אפשר עד כה ביקורים פעם בחודש. ברגע שנחשפתי לעובדה זו במהלך דיון על תנאי האסירים, הוריתי באופן מיידי לפעול בהתאם לחוק. כל גוף שלטוני חייב לפעול בהתאם לנהלים, לפקודות ולחוק".
4 צפייה בגלריה
בית סוהר מגידו
בית סוהר מגידו
סוגיית האסירים הביטחוניים היא נפיצה ורגישה. אסירים בכלא מגידו, ארכיון
(צילום: גדי קבלו )
לאחר פרסום ההנחיה, גורמי ביטחון הבהירו בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" כי עמדת השב"כ וצה"ל היא שבעת הנוכחית, טרום החגים ובצל המתיחות הביטחונית הקיימת, "לא נכון יהיה לבצע שינויים במדיניות בעת הזו, טרם הנושא נדון במסגרת עבודת מטה מסודרת שתובא בפני הקבינט". עוד הם הוסיפו כי "לצד ההתנגדות לביצוע שינויים כלשהם בעת הזו, עמדת השב"כ היא להמשיך שלא לאשר ביקורי אסירי חמאס מרצועת עזה עד שלא תיפתר סוגיית השבויים והנעדרים הישראלים".
בעקבות הסערה שהתעוררה, עוד ביום פרסום ההנחיה לשכת ראש הממשלה הודיעה כי "עוד לא התקבלה כל החלטה" וכינתה את הפרסום "פייק ניוז". בתגובה לכך נמסר מלשכת בן גביר: "ההחלטה לאכוף את פקודת שב"ס ולקיים את הוראות החוק, בכך שביקורי משפחות מחבלים שפוטים יהיו פעם בחודשיים ולא פעם בחודש, התקבלה בפגישת עבודה בין השר לביטחון לאומי לבין נציבת שב"ס, ביום י' באלול, 27 באוגוסט. הובהר לנציבה ולכל גורם אחר, שאיש לא מעל החוק והפקודה, ושב"ס מחויב לבצע את ההוראות".
4 צפייה בגלריה
ללא קרדיט ממורן אזולאי
ללא קרדיט ממורן אזולאי
הנחיית בן גביר לשב"ס בסיכום פגישתו עם הנציבה פרי
ביום ראשון שעבר, האסירים הביטחוניים הפלסטינים החליטו לפתוח בשביתת רעב המונית בעקבות החלטת בן גביר להגביל את ביקורי משפחות האסירים על פי החלטת "ועדת החירום של תנועת האסירים", השביתה הייתה אמורה להתחיל ב-14 בספטמבר - עוד יומיים.
ועדת החירום העליונה של תנועת האסירים הלאומית הפלסטינית מסרה כי "בהמשך למדיניות התוקפנות נגד כל מה שהוא פלסטיני, והרחבת הניסיונות לפגוע בכל דבר מקודש, בא לפנינו הקיצוני בן גביר עם החלטה חדשה שפוגעת בקודש הקדושים שלנו בכך שצמצם את הביקורים לפעם בחודשיים, מתוך מחשבה שאנו עלולים להיכנע או להתעייף לנוכח התוקפנות והיהירות שלו".
לקראת כינוס הקבינט היום, כינס שלשום נתניהו דיון ביטחוני על רקע העלייה בהתרעות לפיגועים לקראת חגי תשרי שיחולו החל בסוף השבוע הקרוב - אז יצוין ראש השנה.