"זה נפל עליי כרעם ביום בהיר. הסוהרות האלה מגיעות מבית מסורתי. הן ילדות צנועות. לשמוע שהן מעורבות באירוע כזה? עם כל הניסיון שלי, זה הדבר האחרון שהייתי חושב עליו". כך אמר אמש מפקד כלא רמון, גונדר משנה אמנון יהבי, בהתייחסות ראשונה לפרשה שמטלטלת את שב"ס בימים אלה.
מאז שהתפוצצה הפרשה יהבי עושה חשבון נפש. "אני מנסה להבין איך דבר כזה יכול לקרות מתחת לאף שלנו. כמות ההכשרות, החניכה והבקרה שאנחנו מעבירים לסוהרי החובה בנושאי קשרים אסורים וטוהר המידות היא עצומה. אני מנסה לעשות סימולציות בראש איפה דבר כזה היה יכול לקרות. כמפקד כלא בקדנציה שנייה אני לא יודע לענות על השאלה הזאת".
1 צפייה בגלריה
yk13616980
yk13616980
"מנסה להבין איך דבר כזה יכול לקרות". מפקד כלא רמון גנ"ם אמנון יהבי
(צילום: דוברות שב"ס)
באשר להחלטת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ונציבת שב"ס רב-גונדר קטי פרי להוציא את החיילים משב"ס, יהבי מהסס. "אני לא שלם עם זה, אבל אנחנו ארגון היררכי שממלא פקודות ונבצע את הנחיית השר והנציבה. החל ממחר לא יהיו סוהרות חובה באגפים הביטחוניים, למרות שהן רוצות להישאר ואמרו שזו החלטה לא הוגנת. נשבץ אותן לפי רצונן מחוץ לאגפים הביטחוניים".
לדבריו, "הילדים האלה בני 18 ו-19 עוברים את ההכשרות המתאימות ועושים עבודה מצוינת. לא עברה בי מחשבה שהם לא מסוגלים לבצע את המשימות שאני מטיל עליהם. אנחנו כל שנה מקיימים יום למשפחות של החיילות והחיילים ומכניסים אותן לאגפים הביטחוניים, שיכירו את הסביבה שבה הילדים שלהם משרתים. ההורים יכולים להיות גאים כשהם שולחים אותם לשב"ס".
במהלך חקירת המשטרה התברר כי האסיר הביטחוני מאזן אל-קאדי, שעל פי החשד ניהל קשר עם חמש חיילות ושנחקר אתמול במשך שעות רבות במשרדי להב 433, החזיק בטלפון נייד שבאמצעותו התכתב באינסטגרם עם החיילות. בשב"ס, לעומת זאת, מתגאים בסיכול של הברחות טלפונים לכלא. "זו מלחמה יומיומית", אומר יהבי. "הדוברים של הארגונים מחליטים אצל מי מהאסירים הם מחביאים את הטלפונים, וזה בעיקר אצל האסירים הדומיננטיים. אין מצב שאנחנו יודעים על מישהו שמחזיק טלפון ולא פועלים מיידית. להגיד לך שיש 100% סיכול? אנחנו עדיין לא שם".
על הטענה שהסוהרות נשארות בלילה לבד באגף עם האסירים הביטחוניים, אומר יהבי כי "יש רק מקרה אחד שבו זה קורה, בלילה כשהאסירים נעולים בתאים נשאר סוהר או סוהרת בעמדת זקיפות כדי לפקח על המצלמות, וגם זה לרוב לא לבד כי יש קצינים נוספים בכלא שמסתובבים בכל האגפים במהלך הלילה".
על הביקורת הציבורית שנשמעת בימים האחרונים נגד שב"ס, הוא אומר: "נבדוק את עצמנו מיד לאחר סיום חקירת המשטרה. אם עכשיו יושבת סוהרת בבית ומתכתבת עם מאן דהוא, איך אני יכול לסכל דבר כזה? אני יכול לדעת מה עובר להם ברשתות החברתיות? אין לנו יכולות כאלה. לכן קשה לי להגיד שיש פה כשל. זה לא שהיה לנו מידע ולא עשינו את כל מה שאנחנו יכולים לעשות.
"שוחחתי על האירוע עם הפקודים שלי. הסברתי שזה אירוע רע וחמור. אנחנו לא מתנערים מזה. זה אירוע שקרה במשמרת שלי וזה חמור. אבל אני לא מוכן שהם ילכו עם הראש באדמה ויתביישו לעלות עם מדי שב"ס לאוטובוס או לרכבת. מי שהידיים שלו נקיות ויודע שהוא לא קשור לאירוע הזה צריך ללכת בגב זקוף".
זו לא הפעם הראשונה שאירוע חמור קורה במשמרתו של יהבי. בעברו שימש מפקד כלא רמון כמפקד קורס צוערי שב"ס, והיה מפקדם הישיר של הצוערים שנספו באסון הכרמל. בעבר מנע השר לביטחון הפנים גלעד ארדן את קידומו בעקבות זאת, על אף שבבדיקה לאחר מכן לא נמצא רבב בהתנהלותו. בפסק הדין קבע שופט בית המשפט המחוזי ארנון דראל כי החלטת השר שלא לקדם את סגן גונדר יהבי לוקה בחוסר סבירות קיצונית ובאפליית הקצין לרעה. מנגד, במשרד לביטחון הפנים טענו כי מדובר בפסק דין "תמוה", וכי "מדובר בקצין שעל פי קביעת צוות החקירה המשטרתי שחקר את אסון הכרמל 'כשל במישור הפיקודי'".
פורסם לראשונה: 00:00, 04.10.23